2. Motor met bevestiging en uitrusting 700/900
Op bijgaand plaatje ziet u hoe de turbo en de intercooler de (in dit geval diesel) motor helpen zo veel mogelijk verse koude lucht binnen te krijgen.
De inlaatlucht wordt, na filtering in het luchtfilter, aangezogen door de 'koude' kant van de turbo. De turbo verhoogt de druk van de lucht en stuwt die naar de intercooler. Door de intercooler stroomt de lucht naar het inlaatspruitstuk en de motor in. Na verbranding stromen de uitlaatgassen door de "hete" kant van de turbo naar de uit ...
Dit systeem zorgt voor verhoging van de turbodruk bij hoge motortoerentallen, waardoor het vermogen met circa 35 pk wordt verhoogd. De motor levert dus 190 (DIN)PK bij 5100 tpm en 290 NM bij 3900 Tpm.
Wat betekent dit voor de Volvo bestuurder? De 1990 Volvo Turbos reageren vluggger en rijden soepeler. Volvo Turbomotoren hadden nooit echt last van de vaak gememoreerde 'turbo lag,', maar er is nog minder van te merken bij de zgn. "generation 3 motoren". De acceleratie is indrukwekkend ...
Deze pagina is in hoofdlijnen op alle turbo's uit de 700/900-serie van toepassing, maar behandelt in het bijzonder de Mitsubishi TD04H-13C.
Als je meer wilt weten over de algemene werking van de turbo, WGA, CBV en intercooler, klik dan hier voor een stukje turbo-theorie.
Volvo heeft in de 700/900 serie turbo's van Garret en Mitsubishi gemonteerd op de viercilinder redblocks en de 6-cilinder Diesels. Eén van de meest gebruikte, en nu nog in omloop zijnde, is de Mitsubishi TD04 ...
Drukvulling door turbocompressor
Een bepalende factor voor het vermogen van een verbrandingsmotor is de maximale hoeveelheid lucht/brandstofmengsel die per slag verbrand kan worden.
Bij een gewone (atmosferische) motor wordt die hoeveelheid bepaald door de cilinderinhoud en de buitenluchtdruk. In de praktijk wordt door stromingsverliezen de buitenluchtdruk niet bereikt in de verbrandingskamer.
Wanneer we meer lucht in de motor kunnen krijgen, dan kan o ...
Dit is in ieder geval voor de vier cilinder acht klepper redblocks:
Voor velen zal het moment daar ooit zijn. Lekkage van koelvloeistof uit je waterpomp als je het niet wilt/verwacht/plant. Neem dit verhaal erbij en je komt een heel eind. In alle andere gevallen kun je dit ruim van te voren lezen bij wijze van voorbereiding.
Het is eigenlijk niet moeilijk, alleen net als vele klusjes, moet je het secuur doen en op een paar dingen letten.
Mijn beschrijving is vrij uitge ...
Bij de late turbo redblocks (B230FK en FT, B200FT) wordt de motorolie gekoeld door koelwater langs het oliefilter te pompen. Deze oliekoeler staat inverbinding met de rest van het koelsysteem d.m.v. twee stukjes rubberslang. Zie ook de afbeelding onderaan deze pagina.
Omdat deze slangen goed uit het zicht zitten kom je niet misschien niet vanzelf op het idee om ze regelmatig te controleren, maar dat is dus wel belangrijk. Ze hebben n.l. veel meer te lijden dan de andere koelslangen. R ...
Richard (swedish240):
Mijn cruise control moet lang denken voor hij de ingestelde snelheid gaat aanhouden. Rijd je bijvoorbeeld 50 km/h en stel je de cruise control in dan zakt hij eerst af tot bijvoorbeeld 45 km/h voordat de 50 aangehouden wordt.
Bij eerdere 940's had ik dit fenomeen niet. Iemand enig idee in welke richting te zoeken?
Gerard (Covik):
De werking van de cruise control is mede afhankelijk van voldoende vacuum. Controleer daarom eerst de vacuumslangen op l ...
Ik had begrepen dat er ook een draad naar de snelheidsmeter loopt.
Kan iemand vertellen welke draad, en dan vooral naar welke aansluiting achterop de tellerset?
Mijn cruisecontrol werkt niet meer, nadat ik de tellerset een keer verwijderd had voor een aantal nieuwe bolletjes.
Nu heb ik wel een losse kabel zien hangen (volgens mij met geel) die te kort is om met de tellerset mee uit de behuizing te trekken, maar ik durf hem niet zomaar ergens op te prikken.
De tellerset is ...
De cruise control wordt geregeld door sensors die zich op verschillende plaatsen in de auto bevinden. De sensors zenden signalen naar de microprocessor van de regeleenheid die hun waarden en status verwerkt. Wanneer een signaal de juiste waarde heeft, wordt er een relais in de regeleenheid gesloten waardoor de vacuümpomp en regelaar een stroomsignaal ontvangen. Bij continu werking controleert en regelt de stuureenheid het systeem om het zo goed mogelijk te laten werken. De cruise control wor ...
Hierbij de tabel zoals die in de accessoirescatalogus -99 te vinden is voor de cruise controle.
Motortype/Markt Jaar Model
Basisset Installatieset B200/230K
87-89
740/940
LHD
3501 276-4*
3501 277-2
90-91
740/940 LHD
1271 577-7 3501 277-290-91
740/940 RHD
1571 578-5
3501 277-2
Vanaf modeljaar 97 wordt de 984 ECU gebruikt.
De aansturing van de LH2.4 ECU met betrekking tot de airco voor de FK en de FT is veranderd in bouwjaar 97.
Gebruik je een 984 ECU in een vroeger bouwjaar dan geeft dat een verstoring van de aansturing van de e-fan.
De verandering zit in de eprom van de ecu. Zet je een eprom(chip) van voor 97 in een 984 ecu dan hoef je de bedrading niet aan te passen.
Oppassen met verhuizing van getunede chips dus. Bijvoorbeeld een getunde c ...
Disclaimer: Dit is puur ter info, ik aanvaard geen verantwoordelijkheid als iemand dit na gaat bouwen of testen en daarbij schade oploopt.
Informatie
Het gaat om dit relais, met Vialle nummer 207195.0. Dit is niet de enige variant volgens mij Links de bovenzijde van het relais, rechts de onderzijde.
Afgelopen vrijdag mijn auto opgehaald bij de LPG-boer, voorzien van een Landi (italiaans) LSI LPG G3 installatie. Het is eigenlijk een soortgelijke installatie als de VSI (seriele dampgas injectie) van Prins. En omdat de door Prins en Keihin ontwikkelde injectoren ook voor andere merken te gebruiken zijn (OEM), kun je bij Landi kiezen voor hun eigen injectoren of de iets stillere versie van Keihin.
...De systemen waar deze procedure op van toepassing is zijn van het zogenaamde AMS type wat ingebouwd is door Volvo in samenwerking met Vialle in de jaren 1990 tot 1995 voor de non turbo motoren. Dus voor modellen met een systeem wat aangesloten is op het motormanagenment van de wagen; Lambda gestuurd.
De stappen moeten in de aangegeven volgorde genomen worden
...Die wil nogal eens wat voor herrie zorgen. Veel kwaad kan dat niet maar hinderlijk is het wel.
Demontage:
De nokkenas in BDP(streepje op brandstofpompwiel in verlengde met nulstand streepje op bevestigingsflens brandstofpomp) draaien zodat de stoter voor de vacuümpomp het minst ingedrukt wordt.
Vervolgens de vacuümpomp eraf halen.
Wanneer de pomp geen veerspanning meer geeft bij demontage van de kop kan dit betekenen dat in ruststand de cylinder van de vacuümpom ...
Fout: Kabeltje koude startinrichting staat aangetrokken bij warme motor. Er is dan in de loop der tijd was uit het waselement gelopen.
Werking: De koudestart inrichting heeft een behuizing dat uit twee delen bestaat. Door het voorste gedeelte wordt koelwater uit het primaire circuit geleid. (Het circuit dat door de termostaat gecontroleerd wordt.) In dit cicuit bevindt zich ook het waselement. Het was element bedient een zuigertje door volumevergroting van de was. Was zet nl flink uit ...
Beschrijving: Zes cylinder in lijn voorkamer dieselmotor met viermaal gelagerde bovenliggende nokkenas en zeven maal gelagerde krukas. De motor is in de lengterichting in de auto gemonteerd. De D24T is met een turbo uitgerust, de D24Tic heeft naast de turbo ook een tussenkoeler (intercooler). Geleverd in de volgende Volvo's van de 7 en 9 serie:
...Deze pagina gaat over problemen met de vlotter in de benzinetank van een Volvo 780 uit 1990. Veel van deze ervaringen zijn waarschijnlijk ook op andere types van toepassing maar dat heb ik niet gecontroleerd.
Als eerste is het zaak het probleem goed vast te stellen. Het loshalen van de complete vlotter assembly is een vervelende klus dus als het niet hoeft heeft dat altijd de voorkeur.
...Verdelerkap O-ringen vervangen B2xx Red Block
Vervangen O-ringen verdelerkap.
Neem met een korte ringsleutel 10, of korte dop met kleine ratel.
Neem de drie boutjes uit, waarmee de verdelerkap op de verdelerplaat zit.
De bougiekabels hoeven niet los, maar kan makkelijk zijn, merk ze even, voor de zekerheid.
Meten aan de ECU
Iets wat ik al jaren doe, maar niet op dit forum kan vinden.
Ooit in VADIS een mooie tabel gevonden om aan de ECU te meten. Eén aan de massa de andere pin gaat alle "pins" af op de ECU eerst zonder en dan met draaiende motor.
De resultaten zijn dan van allerlei aard, namelijk van een slechte stekkerverbinding tot een slechte massa en in het uiterste geval een defecte sensor.
...Meetgegevens motortemperatuursensor ECT-sensor
Motorkoelvloeistof temperatuursensor, ook wel ECT-sensor of kortweg temperatuursensor genoemd.
Meetwaarden:
Temperatuur
weestand bij B2xx-sensor weerstand bij B63xx/B625x-sensor
0°C -
7300 Ohm 20°C
2280 - 2720 Ohm 2800 Ohm
40°C 1100 - 1300 Ohm 1200 Ohm 60°C 580 - 620 Ohm -
80°C 290 - 364 Ohm 300 Ohm 90°C 220 - 240 Ohm -
100°C -
150 Ohm
B200 / B230 / B204 / B234: Volvo Red Block 4-cilinder motoren
Hoe werkt de carterventilatie bij onze redblocks?
De afgezogen damp passeert eerst een olie-afscheider. Dat is een zwarte plastic doos die op het carter gemonteerd zit, onder het inlaatspruitstuk. Mee aangezogen olie (in damp- of druppelvorm) blijft hier achter en vloeit terug in het carter. De olie-afscheider is aangesloten op het inlaattraject. Hoe, dat verschilt tussen turbo en non-turbo motoren:
...De druk in de brandstoftank van een auto variëert onder invloed van temperatuur. Staat de auto b.v. lang in de zon geparkeerd, dan zal er door de warmte in de tank benzine verdampen. In een afgesloten systeem zouden deze lichtontvlambare dampen zich ophopen en uiteindelijk zelfs voor explosiegevaar kunnen zorgen. Het is dus noodzakelijk om de benzinedampen op een veilige en verantwoorde manier af te kunnen voeren. Vroeger werden ze vaak de vrije natuur ingelaten door een overdrukventiel te m ...
Ik heb, via Hans van Oostveen, een stuk tekst gevonden over de ontwikkeling en de verschillen en overeenkomsten tussen de B230FT en B230FK.
...Naar aanleiding van terugkomende vragen poog ik hierbij een informatiepagina op te zetten over het afstellen van het gasklep systeem van de B2XX motoren. Bij toekomstige vragen kan naar deze pagina verwezen worden om gemakkelijk een snel en (naar ik hoop) volledig antwoord te geven.
Mijn informatie heb ik ontleend aan de Haynes manual (zie bronvermelding) en mijn eigen ervaringen (met 1998 LPT). De Haynes behandelt alleen 8 kleppers, van Johan Vlagsma heb ik de bevestiging gekregen da ...