Oliekoeler turbo redblocks

Bij de late turbo redblocks (B230FK en FT, B200FT) wordt de motorolie gekoeld door koelwater langs het oliefilter te pompen. Deze oliekoeler staat inverbinding met de rest van het koelsysteem d.m.v. twee stukjes rubberslang. Zie ook de afbeelding onderaan deze pagina.

Omdat deze slangen goed uit het zicht zitten kom je niet misschien niet vanzelf op het idee om ze regelmatig te controleren, maar dat is dus wel belangrijk. Ze hebben n.l. veel meer te lijden dan de andere koelslangen. Reden hiervoor is dat er bij olielekkage, b.v. van de turbo olieretourleiding of het oliefilter, al snel wat olie op deze slangen terecht komt. Het rubber kan daar niet zo best tegen en wordt zacht en kauwgom-achtig. Als dit te lang duurt zal de slang de druk van het koelsysteem niet meer kunnen verdragen en barsten.

oliekoelerslangen 1


Hier zie je de 'before'-situatie. De 90° bocht is al verwijderd.

oliekoelerslangen 2

Oliekoelerslangen - oud vs. nieuw
Een setje oude en nieuwe slangen naast elkaar.
Wanneer je ook de slangklemmen vervangt, let er dan op dat ze aan de binnenkant mooi glad zijn en afgeronde zijkanten hebben (zoals de originele).
(Te) goedkope klemmen sluiten vaak niet mooi aan om de slang en snijden in het rubber.

oliekoelerslangen 3
De nieuwe slangen en klemmen gemonteerd.

Kruip dus af en toe onder de auto om deze stukjes slang te controleren, of kijk er even goed naar wanneer je om een andere reden onder de auto moet zijn, of het beste: zet het op je checklist. En bij twijfel: vervangen.

Volvo bestelnummers:
Ring (3): 3531702
O-ring (4): 967343
Pakking (5): 3547188
Slang (11): 9161383
Slang (14): 9161384
Slangklem (16): 983725 (4 st.)
Oliefilter (10): 3517857

oliekoeler B2xx turbo

Andere aandachtspunten (lees mogelijke olielekkage) in deze buurt zijn de pakkingringen 4 en 5

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD