Op bijgaand plaatje ziet u hoe de turbo en de intercooler de (in dit geval diesel) motor helpen zo veel mogelijk verse koude lucht binnen te krijgen.
De inlaatlucht wordt, na filtering in het luchtfilter, aangezogen door de 'koude' kant van de turbo. De turbo verhoogt de druk van de lucht en stuwt die naar de intercooler. Door de intercooler stroomt de lucht naar het inlaatspruitstuk en de motor in. Na verbranding stromen de uitlaatgassen door de "hete" kant van de turbo naar de uitlaat.
Wat doet de turbo? In feite is een uitlaatgasturbo een luchtpomp die door de uitlaatgassen wordt aangedreven. De turbo is een efficientere luchtpomp dan de motor zelf, dat is al winst (eigenlijk minder pompverlies). De turbo hergebruikt energie uit de uitlaat om de inlaatlucht onder druk te zetten waardoor dezelfde motor met turbo meer vermogen kan leveren. Meer lucht in de zelfde ruimte geprompt en met de juiste hoeveelheid brandstof voorzien zal meer vermogen leveren bij verbranding. Deze 3 aspecten samen zorgen voor een motor met een hoger vermogen per liter inhoud.
Wat doet de Intercooler? Lucht onder druk wordt warm, denk maar aan een fietspomp. Dit doet een stuk van de winst van de turbo te niet want warme lucht zet uit, er past minder lucht in het zelfde volume. De intercooler wisselt de warmte van de inlaatlucht uit met de koude buitenlucht en verlaagt zo de temperatuur van de inlaatlucht en pakt de lucht als het ware meer samen. De turbo vult dit makkelijk aan, het resultaat is nog meer vermogen dan alleen met een turbo.