Dit systeem zorgt voor verhoging van de turbodruk bij hoge motortoerentallen, waardoor het vermogen met circa 35 pk wordt verhoogd. De motor levert dus 190 (DIN)PK bij 5100 tpm en 290 NM bij 3900 Tpm.
Wat betekent dit voor de Volvo bestuurder? De 1990 Volvo Turbos reageren vluggger en rijden soepeler. Volvo Turbomotoren hadden nooit echt last van de vaak gememoreerde 'turbo lag,', maar er is nog minder van te merken bij de zgn. "generation 3 motoren". De acceleratie is indrukwekkend en inhalen gaat snel en velig. In engineering termen, wat Volvo gedaan heeft is, de output van motor in de lagere toeren gebracht. Het vermogen komt nu vrij waar je het meest nodig hebt met normaal verkeer. In de ogen van Volvo draagt dit net zoveel bij aan veiligheid als aan prestaties.
Als de 165 PK bij 4800 tpm voor een stndaard B230FT nog niet genoeg is dan is er voor de liefhebbers een optionele "Turbo +" kit, die er voor zorgt dat de B-230FT 190 PK levert bij 5100 tpm and 290 NM bij 3900 tpm. Dit is de meest krachtige auto die Volvo ooit heeft geproduceerd (t/m 1990). De "Turbo +" kit wordt standaard aangeboden bij de exclusieve 780 Turbo Coupe in 1990.
De "Turbo + " kan worden gemoteerd als optie aan nieuwe 740 Turbos uitgerust met handmatige transmissie. Natuurlijk is het moeilijk om dit vermogen te voelen vanaf papier. De beste manier om dit te ervaren is om er in te rijden. De derde Generatie versie van Volvo's B-230FT zal een grote indruk achterlaten. .. heel snel..