Richard (swedish240):
Mijn cruise control moet lang denken voor hij de ingestelde snelheid gaat aanhouden. Rijd je bijvoorbeeld 50 km/h en stel je de cruise control in dan zakt hij eerst af tot bijvoorbeeld 45 km/h voordat de 50 aangehouden wordt.
Bij eerdere 940's had ik dit fenomeen niet. Iemand enig idee in welke richting te zoeken?
Gerard (Covik):
De werking van de cruise control is mede afhankelijk van voldoende vacuum. Controleer daarom eerst de vacuumslangen op lekkage.
Jeffrey:
Inderdaad, bij mijn vorige 740 (turbo aut.) had ik het fenomeen dat de cruise control ook vrij traag werkte. Dat resulteerde in gas bij, turbo erbij, te hoge snelheid, gas los, te lage snelheid, gas erbij, turbo erbij, enz. Je begrijpt dat dit niet echt comfortabel was. Na het vervangen van een aantal oude (en waarschijnlijke poreuze) vacuumslangetjes van de cruise control was het over.
Toon:
kijk eens of het balgje niet lek is, er komen soms hele kleine scheurtjes in voor.
Wat ook nog mogelijk is, is dat het gaskabeltje uitgerekt is of anders het gedeeltje wat op de gasrol zit wil ook weleens de boosdoener zijn.
Richard:
Het probleem is opgelost.
De gaskabel die vanaf de vacuumpot de gasrol bedient stond veel te los. Deze afgesteld en het systeem werkt perfect!
Henk (Henk940LPT)
Onderstaand betreft mijn 940 met B230FK motor met M90 (hand)versnellingsbak. Klacht was ver terugzakken bij instellen (ongeveer 10 km/u), versnellen mbv het "set speed" knopje lukte pas na lang ingedrukt houden, vervolgens weer terugzakken bij loslaten.
Dmv uitsluiten het probleem gevonden, daartoe het balgje en vacuumpomp dmv 2 bochtstukken en een korte slang aan elkaar verbonden, hierbij zijn de vacuumklepjes bij de pedalen dus "overbrugd". Op zich geen probleem, je kunt de CC ook gewoon uitzetten door het knopje op de richtingaanwijzer handle terug te schuiven. Lucht wordt volgens mij dan bij de pomp het systeem ingelaten, de veer in het balgje zorgt er dan voor dat de gasrol losgelaten wordt. Tijdens proefrondje werkte dit voortreffelijk, dus het probleem lag niet bij balgje (is ook nieuw) of vacuumpomp. om verder te zoeken de orginele slang weer aangesloten vanaf balgje via T-stukje (richting vacuumpomp) naar de pedaalklepjes. Aangezien ik een handbak heb, besloten maar ééntje (toevallig op koppelingspedaal) aan te sluiten (ipv allebei, op rem en koppelingspedaal). Weer proefrondje gemaakt, oude problemen waren weer terug. Om boven water te krijgen of het nu aan het klepje of de slangen en/of bocht/T-stukjes lag de slang op het vacuumklepje van het rempedaal aangesloten (dus nog steeds één klepje). Symptomen weer afwezig. Oorzaak moet dus in vacuumklepje van het koppelingspedaaal liggen. Deze gedemonteerd en wat blijkt: als je hem helemaal indrukt en aan de slangaansluiting zuigt, blijkt dat je lucht naar binnen kunt zuigen. Lek dus !
Zometeen het klepje bestellen en de oude tijdelijk terugzetten, waarbij ik wel de stekker maar niet de vacuumslang aansluit. Het klepje naar het rempedaal sluit ik wel aan (veiligheid !). Naast het vacuum heb je ook de elektrische schakelaar nodig (zit in zelfde behuizing) om een circuit te sluiten en de CC vrij te geven.
Bestelnummer "oude" type is 1367159, prijs is hier te vinden.