Meten aan de ECU
Iets wat ik al jaren doe, maar niet op dit forum kan vinden.
Ooit in VADIS een mooie tabel gevonden om aan de ECU te meten. Eén aan de massa de andere pin gaat alle "pins" af op de ECU eerst zonder en dan met draaiende motor.
De resultaten zijn dan van allerlei aard, namelijk van een slechte stekkerverbinding tot een slechte massa en in het uiterste geval een defecte sensor.
Werkwijze:
1. Haal de sierplaat (rechtsvooronder) er uit. (eerste één plaatschroef uit de dorpelsierlijst en vervolgens de afdekplaat naar achter schuiven)
2. maak de stekker/connector los van de ECU
3. verwijder het beschermdeksel van de connector (één schroef en rubber, dan het deksel er af schuiven)
4. connector weer voorzichtig terug plaatsen
5. op goed massapunt de min-aansluiting van de multimeter plaatsen
6. punt voor punt de waarden meten en controleren met:
Let wel op dat er en foutje in staat bij punt 5 en 6: is massa, dus rond 0,0 Volt
Hopelijk help ik hier veel enthousiastelingen mee............