CIS-klep (IAC Valve)

De beroemde (of is het beruchte) CIS of IAC klep zoals in al onze auto's met electronisch geregeld brandstofsysteem gebruikt wordt.

CIS staat voor Constant Idle System (of Speed). Een andere afkorting voor hetzelfde is IAC, Idle Air Control.

Het is een systeem dat het stationair toerental regelt. Een door de ECU aangestuurde klep in de luchtinlaat zorgt dat er voldoende lucht de motor in gaat wanneer de gasklep gesloten is. Dit is nodig omdat de motor bij ingeschakelde verbruikers (zoals b.v. airco en achterruitverwarming) zwaarder belast wordt en dus meer brandstof/lucht nodig heeft dan wanneer die verbruikers uit staan.

cisklep

Dit is een CIS-klep voor een viercilinder B2xx (redblock). Volvo Bestelnummer: 1389618 (foto geleend van Estate Services).

Zo ziet 'ie er gemonteerd uit:

cis klep

Hij zit onder het inlaatspruitstuk (achter de dynamo).

Bij de zescilinder lijn-motoren zit hij ergens anders:

CISklep1

CISklep2

Het is dus de aluminium 'bus', dwarsgeplaatst onder de dikke luchtinlaatslang, precies in het midden van de foto.

Controle van de werking van de CIS-klep:

Start de motor en laat hem stationair lopen. Lees het toerental af. Dit hoort tussen de 800-1000 tpm te zijn, mede afhankelijk van het motortype. Schakel nu zoveel mogelijk verbruikers in: Bijv. airco, stoelverwarming, achterruitverwarming, grootlicht. Het toerental mag bij in- of uitschakelen van verbruikers even variëren, maar hoort snel weer terug te komen op de eerste waarde. Onder de motorkap: Knijp (bij stationair lopende motor) de slang dicht die van de dikke luchtinlaatslang naar de CIS-klep loopt. Het toerental stort volledig in en de motor slaat bijna of helemaal af. Wanneer je nu de slang weer loslaat schiet het toerental omhoog en valt daarna snel weer terug naar stationair.

CIS-klep electrisch meten (gegevens zijn afkomstig uit AutoData, met dank aan Hansvanrooij):

nr. 1 en massa 6-8.5 volt
nr. 2 en massa Accuspanning
nr. 3 en massa 6-9.5 volt

Weerstand meten: De auto moet van contact staan dan officeel de multistekker ontkoppelen
contact aan en dan meten. Tussen de punten 1 en 2 moet je 25 Ohm meten, net als tussen 2 en 3.

 

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD