984 ECU in modeljaar voor 97

Vanaf modeljaar 97 wordt de 984 ECU gebruikt.

De aansturing van de LH2.4 ECU met betrekking tot de airco voor de FK en de FT is veranderd in bouwjaar 97.
Gebruik je een 984 ECU in een vroeger bouwjaar dan geeft dat een verstoring van de aansturing van de e-fan.
De verandering zit in de eprom van de ecu. Zet je een eprom(chip) van voor 97 in een 984 ecu dan hoef je de bedrading niet aan te passen.
Oppassen met verhuizing van getunede chips dus. Bijvoorbeeld een getunde chip uit een 97er of 98er geeft verstoring in een 96er.


Verander je de bedrading van de ECU volgens schema van een 98er, dan werkt de ECU net zoals in een 98er.
Hiermee heb je een verruiming van de uitwisselingsmogelijkheden van de ecu.
Tevens wordt de 984 ecu als de zuinigste en meest snelle ECU ervaren. Een 98er heeft een verbruik van 1 op 11, 1 op 12 wordt ook gescoord op langere ritten.

LH 95

 

LH 9798

efan9798

LH 98 stekker


Aansluiting airco op LH

Tot 97 LH2.4 B230 en B200 t/ m 98, functie: de LH laat de CISklep reageren op airco aan en compressor aan.

poort 14 - compressor aan plus via groen/rood
poort 15 - airco aan plus, airco uit low(0 V) via grijs/geel vanaf ECC

Vanaf 97 LH2.4 B230FK, functie: de LH laat de CISklep reageren op compressor aan en e-fan aan.

poort 14 - poort 14 is vanaf 98 doorgelust in de stekker van de ECU aan poort 10:
fan aan: aarde vanaf poort 10 of sensor condensor, fan uit plus via fanrelais op poort 10 en 14(hotwired!)
poort 15 - compressor aan plus via groen/rood, compressor uit geen verbinding

Ook bij de Regina B230F komt op poort 15 via groen/rood de plus van de compressor.

Ombouwen bedrading bij plaatsing van een ecu met een bouwjaar dat niet matcht:

Wat te doen bij 97/98 ECU in ouder model:

Controleer of er een geelgroenedraad aan de stekker van de ecu verbonden is. Zo ja:

Knip Geelgroenedraad en groenrodedraad bij ecu stekker door.
Verbind groenrood van compressor aan geelgroen van de stekker, dus aan poort 15.
Verbind groenrood van stekker aan blauwzwart(doorlus van poort 10 naar 14).


Wat te doen bij ecu van voor 97 in een 97/98 model(waarom zou je, maar je weet het niet):

Controleer of er een geelgroenedraad aan de stekker van de ecu verbonden is. Zo nee:

Knip groenrodedraad bij ecu stekker door en bij 98er knip je in de stekker(kapje eraf schuiven) de lus van 10 naar 14 door.
Verbind geelgroen vanaf C3B13 aan groenrood van de stekker, dus aan poort 15.
Bij 98er verbind groenrode draad vanaf de compressor aan de blauwzwarte draad(doorgeknipte lus) van poort 14,
bij een 97er ontbreekt dit stekkerpootje waarschijnlijk en zal je er zelf eentje in moeten zetten of een draadje aan poort 14 in de ecu solderen.

Wat te doen bij een 97er met een 986 ECU:

Hier kan je de 98 modificatie toepassen om de CISklep te laten reageren op het aanslaan van de e-fan:

In de ECU of in de stekker de doorlus van poort 10 naar 14 inbouwen.

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD