3. Electrische installatie 700/900
Na het aanzetten van het contact is het een vertrouwd gezicht wanneer alle controlelampjes gaan branden.
Het contact maakt een plus naar connector-A2 van het instrument panel.
Vanaf A2 loopt een parallelle plus verbinding naar alle controlelampjes, deze is continue zolang het contact aan staat.
Van de volgende controlelampjes is de min van het lampje via connector-C3 via een parallelle aansluiting met de laadstroomdraad van de dynamo verbonden:
turbodruk(diesel)
n ...
Een temperatuurmeter heeft 5 aansluitpoorten.
2 voor stroom, plus en min, 2 voor de ect sensor in de kop en vanaf 91 zit staat er op het wiringdiagram van de printplaat ook een 5e poort.
Deze 5e poort is verbonden met een van de signaallampjes onderin het instrumentenpaneel(volg de stippellijn), op de schema's staat tot 94 een vrije.
Bij een diesel is de aansluiting op het waarschuwingslampje: turbolaaddruk.
Bij het nieuwere instrumentenpaneel vanaf 94 is het het rode w ...
Een aantal jaren heeft Volvo het Euroalarm als aftermarket product geleverd en ingebouwd.
Het Guard alarm van Volvo is altijd een duur accessoire geweest.
Als alternatief werd het Euroalarm geleverd.
Auto's met Eurolalarm hebben ook AB en daarom een vijfdraads motor in de bestuurdersdeur.
Als product werd gebruikt iets van VDO, Texalarm en anderen.
Afhankelijk van het product zijn er verschillende alarm sensoren in gebruik en afhankelijk van de monteur verschillende o ...
Een tijd geleden de schakelaars van de stoelverwarming weer gangbaar gemaakt.
Deze weigerde te schakelen bij 1 stoel.
Reparatie, gangbaar maken, of verlichting vervangen is een simpel klusje.
Zie onderstaande voor info
Benodigdheden:
-Torx schroevendraaier uit de achterbak/of kruiskop bij een 740
-Dunne platte schroevendraaien (bv spanningszoeker)
-1x lampje (maat ???) voor symbool verlichting (indien defect)
-2x ...
De rheostaat(4/4) zorgt voor een constante verlichting van de instrumenten. De rheostaat wordt aangestuurd door een regelbare weerstand(3/70), het schuifje op je dashboard.
Werking: De rheostaat meet de Ohm waarde van de regelbare weerstand en geeft een constante spanning af op de uitgang voor de verlichting. Zou de weerstand direct in serie zijn geschakeld met de lampjes dan is de verlichtingssterkte afhankelijk van het aantal ingeschakeld lampjes. De hoeveelheid lampjes bepaald nl d ...
Een signaal op het dashboard om te waarschuwen dat de kvs, koelvloeistof, in het reservoir onder het minimum staat voorkomt de gevolgschade van oververhitting.
Bij een te laag niveau ontstaan er luchtbellen in de kop, het koeleffect gaat verloren en de motor gaat koken.
De gevolgschade van oververhitting gaat snel en kan groot zijn. Blijf je toch doorrijden dan loop je risico voor:
koppakking stuk, sensoren stuk, thermostaat stuk, kromme kop, verbrande kleppen, oververhitting m ...
Als relais contactpunten gaan pitten, weerstand gaan krijgen of laspuntjes krijgen dan worden de contactpunten heet en smelt het plastic waar die contactpunten in vast zitten, dit kan zijn de relaisbehuizing, relaisbasis of relaisvoet. Zelfs de bedrading aan de relaisvoet kan smelten omdat het koper de warmte goed geleidt.
Het heet worden komt door het ontstaan van electrische weerstand over de contactpunten, samen met een grote stroom levert dit een warmte vermogen van W = I*I*R (met ...
Mogelijke extra signaleringslampjes
Het lampje voor het koelvloeistof-niveau wordt al veel gebruikt.
Er zijn nog een batterij aan lampjes die je kunt gebruiken ter waarschuwing van het een en ander.
Van links naar rechts nummer,kleur, hoe het lampje aangesloten is op de print plaat en welke aansluiting in een van de stekkers van de klokkenwinkel.
Soms al in gebruik bijvoorbeeld ABS en Overdrive.
Knipperlichten trailor(19,groen) aarde va ...
Bij een auto met sleutelbediende centrale deurvergrendeling (CDV) zit er in de bestuurdersdeur een schakelaar aan het slot gekoppeld, die het signaal 'open/dicht' aan het systeem doorgeeft. In de andere portieren en de achterklep zitten motortjes die op dit signaal reageren. Wanneer je dit systeem wilt uitbreiden met afstandbediening (AB) moet er ook in de bestuurdersdeur een motortje komen, anders 'luistert' de bestuurdersdeur niet naar het open/dicht-signaal van de afstandbediening.
Hierbij wat nuttige informatie over het "lampje defect relais" in mijn 960 (1991).
Vandaag heb ik een "lampcontrol" van een 850 gemonteerd, nu werkt het derde remlicht wel!
- In een 960 (mj 1992) zit het "lampje kapot relais" achter de bekleding bij de vulpijp van de brandstof tank (kofferbak)
- Het relais wat in deze auto gebruikt wordt is totaal anders dan de 740/940
- De aansturing van de remlichten is anders; 740/940 staat er altijd stroom op het draadje tbv h ...
Ik heb het voor elkaar gekregen, de behuizing van de digitale buitentemperatuurmeter (LCD type) uit elkaar te krijgen. De behuizing zit op 3 plaatsen aan elkaar gelijmt, maar nadat ik in de sleuven een schroevendraaiertje had gedrukt en deze voorzichtig met een beetje zinvol geweld iets verdraaid had, gingen beide delen van de behuizing van elkaar. Hier zijn wat foto's. Ze zijn helaas onscherp, omdat ze met mijn telefoon gemaakt zijn. De behuizing kon ik met wat fingerspitzengefühl weer in e ...
Wellicht handig, bij het zoeken naar het juiste draadje, of contact.
Onderstaand de tabel met de contact-benamingen die er volgens de Bosch automotive standaard dienen te worden aangehouden.
Vandaag heb ik de basisset voor de (ombouw van de ramen in de achterdeuren naar) elektrische raambediening afgehaald bij de Volvodealer in Aken. Officiële prijs 110 euro inclusief 16% Mehrwertsteuer (lees: BTW). Ik heb 10,01 euro korting gekregen, maar dat terzijde. In de (rechthoekige bruine) doos zit:
Twee mechanismen met motor, van schroefdraad voorzien. Wordt dus niet met popnagels vastgezet. Volgens de handleiding zouden de gaten uitgeboord moeten worden.
De 8 moertjes die ...
Bijgaand een copie van de gebruiksaanwijzing en schema van het Volvo Guard alarm systeem.
Tevens hieronder enkele zaken die op het forum ter sprake kwamen.
[bijdrage van mderijke]
Bij de motorkap en de kofferdeksel reageert het alarm op het verbreken van het magnetisch
veld (of het doorknippen/losmaken van het draadje)
Het zijn kleine magneetschakelaars die bekrachtigd worden door het magneetje aan de andere
kant, wordt de afstand groter dan valt de schakel ...
Het Guard systeem, de immobilizer, de afstandsbediening(AB) en de centrale vergrendeling(CV) zijn via de bedrading met elkaar verbonden.
MAW sommige componenten beinvloeden elkaar. Zoals het remotekastje van de AB bedient tegelijkertijd het guard control module en de CV.
Het immobilizer control module heeft verbinding met het immo-led-controlmodule wat op de plaats zit van het guard module voor auto's zonder alarm.
...Guard I alarm werkt met het grijze rechthoekige kastje, met een gekleurde strip erin.
De rode strip is in gebruik in onder andere Nederland. (foto volgt)
De blauwe strip onder andere in Engeland. (foto volgt)
Deze twee typen zijn RF gestuurd, dus met RadioFrequentie
Deze remote heeft vrijwel altijd 1 button, maar is tevens leverbaar geweest met 2.
Deze tweede button kan worden gebruikt om een functie alsStandkachel met de afstandbediening te activeren.
Programmeren van een nieuwe of herprogrammeren van reeds in bezit zijnde afstandsbediening
Alle afstandsbedieningen voor de alarminstallatie moeten achtereen op dezelfde wijze worden geprogrameerd, vier stuks maximaal.
Lees voor aanvang de aanwijzigingen volledig door.
Daartoe gaat men als volgt te werk:
Ga in de auto zitten en sluit alle deuren, de motorkap en de kofferdeksel.
Schakel binnen 10 seconden het contact vijf maal naar KPII (run-positie) en laat ...
Het acculampje gaat branden wanneer de spanning op het elektrische systeem te laag is. Dit is 12 volt of lager. Bij draaiende motor zorgt de dynamo voor een spanning van 14 volt, max 14,4. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de spanning niet te hoog wordt.
De Dynamo laadt niet bij doordat de koolborstels versleten zijn Oplossing is de koolborstels te vervangen: Achter op de dynamo draai je twee kleine boutjes los van de koolborstelhouder (= spanningsregelaar). Een dynamo revisie bed ...
De Accu zit altijd vast aan de auto door een klem inrichting, dit moet om te voorkomen dat ie bij een ongeluk wordt gelanceerd.
Loshalen van de accupolen: Altijd met de MIN pool beginnen!.
Als je begint met de plus pool en je maakt sluiting naar een ander onderdeel van de auto (=massa) dan sluit je de accu kort, niet alleen vliegen de vonken om je oren, ook wordt je steeksleutel zo heet dat ie niet meer aan te pakken is. Een goede accu kan kortstondig makkelij ...
Het defectlicht waarschuwingssysteem van Volvo werkt op weerstandswaarde.
Het is dus zo dat het relais wat hiervoor verantwoordelijk is, 'meet' of de hoeveelheid
stroom op beide (bijv. remlichten) gelijk is.
Is dit niet het geval, zal in het dashboard het 'defect licht'-lampje oplichten.
Let op dat slecht massacontact (door bijvoorbeeld corrosie) ook kan leiden tot het oplichten van het waarschuwingslicht, net als een verkeerd aangesloten derde remlicht en een verkeerd ...