Verdelerkap O-ringen vervangen B2xx Red Block
Vervangen O-ringen verdelerkap.
Neem met een korte ringsleutel 10, of korte dop met kleine ratel.
Neem de drie boutjes uit, waarmee de verdelerkap op de verdelerplaat zit.
De bougiekabels hoeven niet los, maar kan makkelijk zijn, merk ze even, voor de zekerheid.
Als de verdelerkap eraf is, zie je de rotor.
Deze moet eraf, maar met beleid, want ze breken makkelijk indien op leeftijd.
Ik heb gemerkt, dat met een platte schroevendraaier tussen de voet van de rotor en de verdelerplaat, tegen het asje aan, de rotor er het makkelijkste kan worden uitgenomen. Zie hiervoor de afbeelding hieronder:
Als deze eraf is, kun je de verdelerplaat losnemen.
Deze zit aan weerszijden, zeg maar op 9 en 3 uur, vast, met twee boutjes.
Voor je deze loshaalt, markeer aan de bestuurderskant van de verdelerplaat, op het aluminium, hoe deze zat.
Als je dit met een merk-stift doet, let erop, dat je dat er niet meteen met remmenreiniger weer afpoetst, gebruik van een kraspen is daarom aan te raden.
Mijn verdelerplaat heeft een plastic vulstukje, zodat ie maar op 1 manier terug kan worden gezet.
Qua timing, zou het voor auto's met een LH2.4 regeleenheid niet heel erg van gelang zijn hoe de verdelerkap stond, echter, ik heb hem toch maar gewoon gemerkt, voor de zekerheid.
Als je de verdelerplaat los heb, kun je deze richting het schutbord uit de kop trekken.
Maak je geen zorgen over hoe het asje stond, die kan, vermits in correcte en goede staat, maar op 1 manier terug.
Op het asje zitten twee O-ringen, eentje van ongeveer 8mm diameter en eentje van bijna 5cm diameter uit het hoofd (beiden groen van kleur), zoals hieronder te zien is:
De kleine zit op het asje, de grote op het vaste deel van de behuizing.
Maak de verdelerplaat goed schoon met bijvoorbeeld remmenreiniger.
Eventuele resten van vloeibare pakking verwijderen (en niet meer aanbrengen, is namelijk niet nodig).
Gebruik een spiegeltje, om in de opening in de kop te kijken, of je daar nog moet schoonmaken, wat meestal wel het geval is.
Let erop, dat de rand waar het rubber in valt, goed schoon is en of het contactvlak vrij is van resten van eventuele vloeibare pakking.
Indien alles goed schoon is, met een druppeltje olie op de wijsvinger, die nieuwe ringen insmeren en de verdelerplaat weer terugplaatsen.
Deze plaat moet goed aansluiten tegen de kop.
Indien hij niet aansluit, zit het dwars-stukje in de as, niet goed in de nok van de nokkenas.
Deze zit net uit het hart, dus met 180 graden verdraaien van het asje, moet deze wél passen.
Draai het asje, licht tegen de verdelerplaat duwend, zodat deze op de juiste plek in de uitsparing valt.
Monteer de plaat weer, waarbij je let op de positie, te bepalen aan de hand van het streepje wat je aan het begin gezet hebt.
Monteer de rotor, waarbij je let op de uitsparing in de as van de verdeler-as en het nokje in het rotortje.
Monteer de verdelerkap weer en draai de 3 boutjes weer terug.
Hierbij geld, dat vast is vast, zeg maar handvast met de losse dop en dan nog een kwartslagje, je voelt vanzelf iets weerstand, dat moet voldoende zijn.
Druk de eventueel verwijderde bougie-kabels weer terug en verwijder je gereedschap uit de motorruimte.
Start de motor om te zien of alles weer naar wens functioneert.
Olielekkage zie je niet meteen, maar controleer na bijvoorbeeld een kilometer of 500 of het lekvrij is.
Zoniet, herhalen.
Benodigdheden:
O-ring 969330
O-ring 969331
Gereedschap (niet helemaal zeker)
- remmenreiniger
- schone doek
- steeksleuteltje 10
- dop 10
- korte ratel
- markeerstift
Kosten: 2 euro via de dealer
Met mijn hartelijke dank, voor het op verzoek maken van de foto's, door Petervanluijk_740-1992