Beschrijving: Zes cylinder in lijn voorkamer dieselmotor met viermaal gelagerde bovenliggende nokkenas en zeven maal gelagerde krukas. De motor is in de lengterichting in de auto gemonteerd. De D24T is met een turbo uitgerust, de D24Tic heeft naast de turbo ook een tussenkoeler (intercooler). Geleverd in de volgende Volvo's van de 7 en 9 serie:
Modeljaar7447457647657809449459649651983D 24 T1984D 24D 24 T1985D 24 / TD 24 / TD 24 TD 24 T1986D 24 / TD 24 / TD 24 TD 24 TD 24 TIC1987D 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 T / TICD 24 T / TICD 24 TIC1988D 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 TICD 24 TICD 24 TIC1989D 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 TICD 24 TICD 24 TIC1990D 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 TICD 24 TICD 24 TIC1991D 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 / T / TICD 24 TICD 24 TIC1992D 24 / TICD 24 / TICD 24 T / TICD 24 T / TICD 24 TICD 24 TIC1993D 24 / TICD 24 / TICD 24 TICD 24 TIC1994D 24 TICD 24 TICD 24 TICD 24 TIC1995D 24 TICD 24 TIC1996D 24 TICD 24 TIC
Tabel aangeleverd door Hedwig Lambrechts Technische gegevens: Cylinder inhoud is 2.4L, compressie verhouding 23:1, Vermogen en koppel:
D2460 kw bij 78 r/s of 82 pk bij 4700 omw./minmax.koppel 145 Nm bij 33 r/s of 14.8 kgm bij 2000 omw/minD24T USA+Canada, Oostenrijk 1987-79 kw bij 80 r/s of 108 pk bij 4800 omw./minmax.koppel 190 Nm bij 40 r/s of 19.4 kgm bij 2400 omw/minD24T overige landen80 kw bij 80 r/s of 109 pk bij 4800 omw./minmax.koppel 205 Nm bij 42 r/s of 20.9 kgm bij 2500 omw/minD24TIC90 kw bij 80 r/s of 122 pk bij 4800 omw./minmax.koppel 235 Nm bij 40 r/s of 24 kgm bij 2400 omw/minD24TIC 78095 kw bij 78 r/s of 129 pk bij 4650 omw./minmax.koppel 250 Nm bij 40 r/s of 25.5 kgm bij 2400 omw/min
Historie: De D24-motor is afkomstig van het VAG-concern en is een doorontwikkeling van de 4 cylinder D 2.2 die oa in de Volkswagen Golf geleverd is. De motor is gebouwd voor de VW-LT, waarbij de 2 extra cyliners als simpele oplossing dienen voor het vermogensprobleem wat een 4 cilinder motor op zou leveren in een lichte vrachtwagen. Toen de VW-golf werd verbeterd naar 1600 cc, was het maar een klein stapje om de LT-motor ook omhoog te brengen naar 2400cc waardoor de D24 motor ontstond. Omdat de LT ook als chassis/cabine werd geleverd was het vermogen van de natuurlijk aangezogen 2400 onvoldoende en werd ook de revisietermijn te kort omdat ze steeds 120% moesten draaien. Toen is de LT-2400 turbo motor ontstaan en om nog meer vermogen te kunnen leveren heeft men er een intercooler tussen gezet, eea heeft overigens de bedrijfszekerheid van de motor niet verbeterd. Omdat de motor een doorontwikkeling is van een viercilindermotor is het koelsysteem niet echt helemaal optimaal voor een zescilinder, hierdoor ontstaan in het koelwater zgn dode delen, die dus niet voldoende stromen, dit veroorzaakt de korte levensduur van de motor. De motor is door VW toegepast in de VW LT en een serie MAN light trucks. In 1979 heeft Volvo deze motor voor het eerst toegepast. In eerste instantie werden de 244 GL D6 en de 244 GL D5 uitgebracht, de laatste in een beperkt aantal landen waaronder Finland en Itali�«. De D5 had een 2 liter vijfcilinder-uitvoering van deze motor. In modeljaar 1983 werd deze motor in de nieuwe 760 GLE geleverd met turbo, de TD24. Op de introductieposter (geleverd bij de Autovisie van 12 maart 1982) is nog geen sprake van de diesel. In folder ASP/PV 9553-82 wel. Deze was van meet af aan bij de dealer verkrijgbaar, er is geen vroegere 760-folder bij mijn weten. In de Volvo-journaal van voorjaar 1982 staat de introductie van de 760. Letterlijke zinsnede: "Het motorernprogramma is uitgebreid en biedt keuze uit motoren voor benzine, diesel en LPG brandstof". En verderop: "Het nieuwe motorenprogramma voor de Volvo 760 GLE omvat twee diesels" (dat waren de TD24 met 81 kW en de D24 met 60kW). De "Turbo- en dieselversies zijn leverbaar vanaf september 1982". In het Volvo-journaal najaar 1983 staat dan ook inderdaad de introductie van de Turbo-diesel, voor modeljaar 1983. Overigens ook een "interview" met drie kopers van het eerste uur, en een plaatje: de HP-77-FS en de HT-68-DB, bestaan ze nog? En nog een vroeg kenteken: de HP-76-FS heeft gediend om Henry Kissinger te vervoeren bij een NAVO-bezoek. De Turbo werd ge�¯ntroduceerd voor modeljaar 1984, in Volvo-journaal van najaar 1983. Overigens stond in die van najaar 1983 een rij-impressie met een experimentele turbo met traction control (ETC), de VCCT met 198 pk middels overboost. Gecombineerde bijdragen van Co van der Vliet, Hedwig Lambrechts en Willem van Strik
Tekening D24 T:
Tekening D24 TIC: