ECT waardes en fancontrol

De implementatie van Volvo om de ECT waarde te gebruiken voor fancontrol behoeft de nodige kritiek.

Documentatie van Volvo betreffende de ECT, gekopieerd uit TP31361 en TP2043.

ect desc1.preview

ect desc2.preview

ECT graphOT.preview

 

ECT graphOTT.preview

ECT volt.preview

 

fancontrol.preview

De door Volvo gekozen waardes 102 en 115 zijn aan de hoge kant.
Bovendien met alleen een sensor in de kop kunnen er kritische situaties ontstaan waarbij de kvs kan gaan koken.

Bereikt de kvs temperatuur in de kop de grenswaarde van 102, dan is de temperatuur in het hele koelsysteem al opgebouwd tot een hoge waarde.
De temperatuur in de onderstebuis is dan al over de 70 graden.

Rij je op dit moment in de file of sta je stil, dan duurt het een hele tijd voordat er weer koudere koelvloeistof de motor instroomt.
Ondertussen gaat de temperatuuropbouw in de kop door en kan richting 120 graden gaan.

Rij je op dit moment bergop met een motor die flink moet presteren dan gaat de temperatuuropbouw nog sneller.

Het risico van koken is nu groot. De druk op het koelsysteem zit nu ook op zijn max en vaak wordt er ergens wat kvs uit het systeem geperst.

Is het hele koelsysteem perfect in orde dan kan het net goed gaan.
Is er ergens een lekje dan is er minder drukopbouw en als gevolg hiervan minder kookpuntverhoging.
In deze situatie kan het snel mis gaan, waardoor er schade aan de kop ontstaat door oververhitting.
Op je temperatuurmeter in de auto heb je dan nog niets kunnen waarnemen, die staat hooguit iets rechts van het midden en vliegt pas omhoog bij droogkoken.

Door te zorgen voor koelwater van een lagere temperatuur kun je anticiperen op de geschetste risicosituaties.
Met een extra sensor op de onderbuis van de radiateur kun je de efan op een eerder tijdstip laat aanslaan.
Bijvoorbeeld bij overschreiding van 60 graden. Hiermee voorkom je de overshoot van temperatuur in de kop.

Om tevens te zien hoe hoog de temperatuur in de kop oploopt, kun je ook een sensor in de bovenbuis plaatsen die de temperatuur op een digitaal display aangeeft.

Dat display laat je inschakelen zodra de fan aanslaat, dan ben je op tijd geinformeerd.

Wat je kunt gebruiken:
instelbare temperatuurschakelaar van Kemo
sensor met digitalemeter van de Chinees
adaptor voor plaatsing sensor in bovenste buis
installatie materiaal

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD