Modelontwikkeling

De 700 / 900 serie als proeftuin voor de nieuwe generatie Volvo's

De Volvo 700/900 serie kan als proeftuin voor de 850 beschouwd worden. De topmodellen krijgen als eerste de nieuwe snufjes, de klantenkring is daar ook bereid voor te betalen en bovendien worden deze auto's over het algemeen door hun eigenaars goed onderhouden waardoor eventuele kinderziektes snel verholpen kunnen worden.

  • Multilink achterwiel ophanging, een belangrijke voorontwikkeling voor de 850, geintroduceerd in 1987 op de Volvo 740.
  • 16 kleppen techniek (B234F) ook in combinatie met een turbo (B204GT), voor Volvo voor het eerste in 1988 in de Volvo 740 geintroduceerd.
  • de nieuwe modulaire motor in 6 cylinder uitvoering als eerste geintroduceerd in de Volvo 960 in 1991, vervolgens als 5 cylinder in de 850 en als 4 cyl in de S/V40 toegepast.

De geboorte van project 1155

Het is april 1978 en de nieuwe president van Volvo, Hakan Frisinger, roept een vergadering bijeen voor het uitzetten van de koers van het bedrijf voor de jaren 90. Er spelen op dat moment een aantal belangrijke problemen en ontwikkelingen. De oliecrisis is net achter de rug, Volvo heeft in Amerkia een grote voorraad onverkochte auto's staan en problemen met haar financiele positie, er zijn kwaliteits problemen, het modellengamma begint te verouderen, veel concurrenten stapen over naar voorwielaandrijving, besprekingen met SAAB over een overname zijn net onverrichter zake gestopt en de Zweedse overheid heeft Volvo net een lening ontzegd omdat de men van mening is dat Volvo om te overleven kleinere en goedkopere auto's zou moeten produceren. De vergadering is er eentje van overleven of gewoon stoppen.

Op dit moment in 1978 loopt het Project 1155, het project dat later de Volvo 700 serie zal voortbrengen, al 3 jaar. Men is in het eerste stadium van ontwerpen en specificeren en krijgt op de vergadering in april 1978 het groene licht om door te gaan. De opdracht is om de 80-er jaren te gebruiken om de negatieve trend waar Volvo in zit op om te buigen naar een positieve en tegelijk de nodige geldstroom te realiseren voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie Volvo's, waar met name de 850 de belangrijkste exponent van is. Niemand kon toen nog vermoeden welk een groot succes de 700 en later 900 serie zou worden. (bron: The Challenge, Volvo 850 GLT)

Het ontwerp proces voor de Volvo 760

De eerste 760 ontwerpen zijn van Coggiola en Ital Design, toch wordt een ontwerp van eigen bodem verkozen. Het is (weer) Jan Wilsgaard die tekent voor het ontwerp van deze Volvo.

De 760 lijkt groter dan 200 serie maar is dat nauwelijks. Wel heeft de 760 een aanmerkelijk lager profiel dat nog wordt versterkt door de iets grotere breedte vergeleken met de 200 serie.

De 760 is in tegenstelling tot de heersende trend vierkant en hoekig van ontwerp. Bedenk dat dit de tijd is van de Mercedes 190 en de Ford Sierra (!). Ondanks de hoekige lijnen is het ontwerp airodynamisch gezien zeker niet slecht, zoals aangetoond in de wind tunnel van MIRA in Groot Brittannie. Met name door de steile achterruit en de verhoudingen van het koetswerk worden uitstekende cw waarden gehaald.

Naar het schijnt heeft Volvo overwogen de 760 als estate te introduceren, de estate's hebben tenslotte ook in de 200 serie een groot aandeel uitgemaakt in de verkopen. Toch heeft men hiervan afgezien en gekozen om de estate iets langer te maken dan het VCC model om vervolgens de estate in 1985 toe te voegen aan het gamma.

(Nog aan te vullen, alle informatie welkom! we zoeken hier foto's van de vroege ontwerp studies, ontwerpen die afgevallen zijn, ontwerpen die het wel gehaald hebben, redenen, ideeen randvoorwaarden die aan het ontwerp gesteld waren etc. )

VCC - Volvo Concept Car

De Volvo Concept Car als voorloper en ontwerp studie voor de Volvo 760

vcc01

 

vcc02

 

De VCC, Volvo Concept Car is de Voorloper van de Volvo 760 en is bedoeld om de publieke opinie te testen voor de introductie van de Volvo 760.

Wat is er met de VCC getest?

  • Het uiterlijk, erg belangrijk voor de marketing voorbereidingen van de introductie
  • Gewicht en dus brandstof besparende zaken als aluminium plaatwerk delen (bijvoorbeeld de achterklep van de estate)
  • Electronische brandstof inspuiting en ontsteking en een brandstof besparende turbo (LPT?)

Een opvallend detail, zie de foto genomen van bovenaf: driepuntsgordels die aan de deur vast zitten, die kun je niet vergeten. Toch heeft deze ontwikkeling het niet gehaald in de hedendaagse auto's.

vcc03

Volvo 700 serie ontwikkeling

1982: Volvo lanceert op 2 februari 1982 het topmodel van wat later een successtory blijkt te worden. De 760 sedan ziet voor het daglicht. Qua styling is de wagen overduidelijk gericht op de Amerikaanse markt. Volvo doet niet mee aan de hype van druppelvormige stroomlijning. Deze nieuwe en exclusieve auto wordt gelijktijdig op 9 persconferenties door geheel Europa gepresenteerd. Qua styling, kwaliteit en veiligheid kan dit model zich geheel aan de toenmalige standaard meten.

De wagen is voorzien van twee motoren, de B28E (V6 benzine) motor en de D24T (zescilinder-in-lijn turbodiesel). Met de turbodiesel wordt de sprint van 0-100 km/u afgelegd in 13 seconden; �©�©n van de snelste diesels in die tijd. De zeer fraaie limousine heeft een complete uitrusting. Standaard is de wagen uitgerust met veloursbeklede bekende verwarmde Volvo-stoelen. Met veel opbergruimten en uitgebreide binnenverlichting is het goed toeven in het passagierscompartiment van royale omvang. Vooral de omvangrijke hoofdruimte achterin is opvallend. Tegen meerprijs is alleen nog lederen bekleding, airconditioning, een automaat en een electrisch schuifdak beschikbaar.

1983: De fraaie 760 wordt met ingang van dit jaar ook leverbaar met een 2,3 liter turbo-viercilindermotor. Hoewel de gehele auto industrie leed onder de economische recessie, slaagde Volvo er in om op iedere markt de afzet te laten stijgen. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan het succes van de 760. Vooral het marktaandeel op de Amerikaanse markt groeide snel, maar ook in Europa groeide dat gestaag.

1984: Inmiddels is het tijd voor een volgende belangrijke toevoeging aan het modellengamma; de 740 komt op de markt. De eerste twee modellen betreffen de GLE en de Turbo. Wat later wordt de 740 ook leverbaar met een bekende 2,4 liter zescilinder diesel, echter in eerste instantie zonder de turbolader zoals we die kennen van de 760 TD.

1985: De spannende nieuwtjes zijn de lancering van het zeer exclusieve topmodel 780 en voor het modeljaar 1986 de Estate versie van de 740 en 760. De 780 is door Bertone in Turijn stijlvol ontworpen tweedeurs coup�©. De auto wordt maar in een beperkt aantal geassembleerd (in totaal ongeveer 9.000 exemplaren) om de exclusiviteit hoog te houden. Tegen het einde van de productie beloopt de catalogusprijs in Nederland de fl. 160.000,-. In de productiejaren zijn er slechts enkele tientallen op orgineel Nederlands kenteken gezet. De Estates zijn een waardevolle aanvulling op de sedans, opvallend als eerste in Amerika gelanceerd. De vorm is geen grote verrassing meer vanwege de VCC waarvan de 7 serie afgeleid is. De zeer royaal bemeten estate's vullen een belangrijke plaats in in dit gebruikerssegment, zo belangrijk dat ze in Amerika vrijwel meteen de meest gevraagde modellen van de 700 serie worden.

1986: Dit jaar vooral nieuws op motorengebied. De katalysator wordt voor het eerst leverbaar. De techniek gaat gepaard met een lambda sonde voor de afregeling van motor en katalysator. De B280 en de B230 motoren ondergaan enkele wijzigingen. Een microcomputergestuurd inspuitingssysteem zorgt voor betere prestaties bij een verminderd brandstof gebruik. Er worden voor het eerst meer dan 100.000 Estates geproduceerd (inclusief de 240!).

1987: Een gerestylede 760 wordt gepresenteerd. Vooral aan de voorzijde zijn de meer glooiende lijnen daarvan de meest opvallende kenmerken. Ook wordt op de 760 een nieuwe computergeregelde airconditioning leverbaar (ECC). Standaard zijn verder een schuifdak, automatische niveauregeling op de achteras, electrische ruitbediening en buitenspiegels en centrale deurvergrendeling. De Volvo Multilink onafhankelijke achterwiel ophanging (foto rechts) op de 760's verbetert het rijgedrag in behoorlijke mate. De 740 modellen krijgen ABS als optie.

1988: In Geneve wordt een nieuwe krachtpatser in de 740 lijn gepresenteerd. Volvo heeft de zestienkleps B234F motor beschikbaar in de GLT uitvoering, met een vermogen van 159 pk.

(Oorspronkelijke geschiedenis pagina van de Volvo 700 vereniging, geschreven door LH Osinga, bron informatie is de verzameling Volvo folders van LH Osinga)

wat missen we hier nog?

  • relatie met de afbouw van de 200 serie
  • het 700 tussenmodel met foto
  • de overgang neer de 900 serie met de redenen daarvoor
  • productie aantallen 700 serie door de jaren heen
  • B204GT motor (Italie, Belgie, Duitsland)
  • etc?

Volvo 780, een hoofdstuk apart

Nog te vullen, alle informatie welkom!

gekopieerd van de VOC http://www.volvoclub.org.uk/history/780.shtml

De Volvo 780 is een exclusieve 2 deur coupé die door het Italiaanse huis Bertone werd ontworpen.

Bertone was ook de oorzaak van productie van deze uitzonderlijke auto's, omdat ze ervaring hadden de vervaardiging van de Volvo 260 C, de coupéversie van Volvo 260.

De Volvo 780 combineerde een elegant, leeftijdloos ontwerp met een duidelijke identiteit van Volvo. Het interieur was ook uniek van dit model, en de achterbank werdspeciaal ontworpen voor twee passagiers.

In technische termen, werd Volvo 780 grotendeels gebaseerd op model 760.

Technische feiten:

  • Prod. jaren: 1985 - 1990
  • Prod. aantal: 8.518
  • Model: 2 deur coupé
  • Motor: 4 cilinder in-line OHC 1.986 CC of 2.316 CC, V6 OHC 2.849 CC, of 6 cilinder in-line 2.383 CC TurboDiesel
  • Transmissie: 4 versnellings handbak boek met elektro overdrive of automatische versnelling met 4 versnellingen
  • Remmen: Hydraulische, schijfremmen rondom
  • Afmetingen: Algemene lengte 479.4 cm Wielbasis 277 cm

Volvo 900 serie ontwikkeling

1990 In herfst van 1990 presenteert Volvo de 940/960. De Volvo 960 heeft een nieuw ontwikkelde aandrijving met een zes cylinder lijn motor van drie liter en een electronisch gestuurde automatische transmissie. De nieuwe krachtbron, de B6304F, met dubbele bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en een vermogen van 150 kW (204 hp), betekent dat Volvo haar positie in de hoge prestatie markt verder kan uitbouwen. De Volvo 960 vervangt de 760 als de top van het modellengamma.

De Volvo 940 heeft de zelfde styling als de Volvo 960 en is uitgevoerd met een aantal vier-cylinder motoren. Uitvoeringen zijn de GL, GLT en Turbo versies. De Volvo 940 vervangt alle versies van de Volvo 740 behalve het basis model, de Volvo 740 GL.

De veiligheidsriemen voor de voorstoelen van de Volvo 960 hebben standaard mechanische riem spanners. De auto kan ook worden uitgerust met een geintegreerde airbag in het stuurwiel, en de driepunts veiligheidsriem en instelbare hoofdsteunen zijn standaard in de sedan. Een uniek en handig geintegreerde kinder stoelverhoger wordt gepresenteerd als alternatief voor de conventionele armsteun.

Volvo Car Corporation ontving nog meer onderscheidingen voor haar werk op het gebied van veiligheid, dit in de vorm van de "Prince Michael Road Safety Award" voor de beste technische innovatie op het gebied van veiligheid en de "Autocar & Motor Award" voor de beste veiligheids voorziening. Beide prijzen ware voor de geintegreerde stoelverhoger in de Volvo 940/960.

1991 is het jaar van de introductie van de Volvo 850 maar ook de introductie voor modeljaar 1992 van een Side Impact Protection System (SIPS) voor de Volvo 740, 940 en 960, een nieuwe hoofdsteun, een nieuwe en nog veiligere stuur kolom en langere onderhouds intervallen.

1992 is een jaar van economische recessie, meer introducties en veel marketing activiteiten voor de volvo 850 en de presentatie van de "Volvo Enviromental Concept Car" (VECC). Voor de Volvo 940 en 960 een compleet nieuw ontworpen achterbank met driepunts rolgordels op alle drie de zitposities, dit naast de optie van het geintegreerde kinderzitje.

1994 De wereld herstelt zich langzaam uit de recessie, Volvo concentreert haar productie in Torslanda en Gent en de productie stijgt snel om aan de toenemende vraag te voldoen. De Volvo 850 T5R wordt geintroduceerd, de 850 is de eerste auto met zij airbags. De 850 heeft inmiddels sinds haar introductie in 1991 40 prijzen gewonnen. De fabriek in Kalmar sluit en de Torslanda fabriek wordt omgebouwd om de Volvo 850 en de nieuwe Volvo 960 te kunnen bouwen. Dit vergt grote investeringen in de carosserie werkplaats om het mogelijk te maken meerdere verschillende modellen naast elkaar te maken op de zelfde productie lijn. Een nieuwe versie van de 960 wordt gepresenteerd tijdens de zomer. De auto heeft een compleet nieuw chassis en een nieuwe motor en transmissie. De nieuwe styling van de buitenkant geeft de auto een lager profiel dat ten goede komt aan de elegantie en exclusiviteit. De 3 liter zes cylinder in lijn motor wordt vergezeld door een kleinere zes cylinder variant, de 2.5 liter B6254FS, met 170 pk bij 5700 tpm. De nieuwe motor maakt het mogelijk de Volvo 960 uit te rusten met een handgeschakelde versnellingsbak.

1995 De introductie van de Volvo S40/V40 van Nederlandse bodem kondigt een nieuw naamgevings schema aan, de productie van de Volvo 480 wordt gestopt, de Volvo 850 wordt aangepast met nieuwe mogelijkheden als een TDI variant en Volvo is succesvol op het race circuit met een Volvo 850 Racing sedan. De "side impact airbag", die een nieuwtje was op de Volvo 850 in 1994, wordt standaard op zowel de Volvo 850 als de Volvo 960.

1996 Introductie van de Volvo 850 AWD, Volvo C70 coupé en convertible en de Volvo 850 krijgt de nieuwe naam Volvo S70/V70. Volvo's nieuwe naam strategie betekent dat de Volvo 960 Sedan en de Estate worden omgedoopt tot Volvo S90 en V90. Een aantal wijzigingen in het interieur worden gedaan op dat zelfde moment. De tien miljoenste Volvo wordt geproduceerd in September. De jubileum auto was een donker groene Volvo 960 Royal, gemaakt in de Volvo fabriek in Malaysia.

Volvo 940 wijzigingen per modeljaar

De Volvo 900-serie is in 1991 geïntroduceerd als opvolger van de 740/760. Feitelijk is het een doorontwikkeling van de 700-serie, waarbij een aantal van de uiterlijke kenmerken al in de late 700 te zien waren, zoals de neus incl. de koplampen met geïntegreerde mistlampen. Het model 760 kwam direct met de introductie van de 960 te vervallen, maar de 740 is nog t/m 1992 geproduceerd met de z.g. 'tussenneus', naast de 940 dus.

Het meest opvallende nieuws bij de introductie van de 900-serie: "De carrosserie en het interieur van de sedan zijn vanaf de C-stijl en naar achteren geheel nieuw. Van opzij gezien valt de hoge achterpartij op door een iets afgeronde achterruit met een vlakkere helling en een grote zijruit achter. Het dak is korter en de achterbumper zit hoger."

Ander nieuws bij de introductie van de 940/960:

Door de nieuwe carrosserie hebben de 4-deurs modellen van de 940 en 960 allerlei nieuwe interieurdelen:

  • De rugleuning achter is iets hoger dan vroeger en heeft nieuwe hoofdsteunen. De ingebouwde armsteun is langer en komt voor in drie varianten, met of zonder openzetbare afsluiting en met een één geheel vormend gordelkussen voor kinderen.
  • Bij de middelste plaats van de achterbank zit een afstelbare derde hoofdsteun. De middelste plaats heeft nu ook een driepuntsgordel. Daarmee heeft ook een vijfde volwassene dezelfde bescherming als de overigen.
  • De hoedenplank is aanzienlijk groter dan bij de 700-serie, zodat deze bij de grotere helling van de achterruit past. De drie gordelrollen zijn van een nieuw type en horizontaal aan de hoedeplank vastgezet. De eigenlijke hoedeplank is van met textiel bekleed, in de vorm gegoten plastic met perforaties voor het aanbrengen van luidsprekers gemaakt.
  • Een geheel vormend gordelkussen voor kinderen.
    Voor bepaalde landen is een een geheel vormend gordelkussen voor kinderen als van fabriekswege aangebracht accessoire leverbaar in plaats van de armsteun in de achterbank. Het gordelkussen heeft dezelfde kleur als de overige bekleding en is voor kinderen van 15 tot 36 kg goedgekeurd.
    In ingeklapte toestand valt het gordelkussen niet op, maar ziet er uit als een gewone armsteun in de achterbank en in uitgeklapte toestand dient het gordelkussen als armsteun.
    De rugleuning en de zitting zijn verbonden met een scharnier met een vergrendeling die de rugleuning voor- en achterover vastzet. Om het gordelkussen in te klappen moet de vergrendeling ingedrukt worden. Op de zitting zit een gordelgeleider die gebruikt moet worden om de veiligheidsgordel bij een kind goed te doen werken.
    Als het gordelkussen zwaar belast geweest is, zoals b.v. bij een botsing, moeten het gehele gordelkussen en de veiligheidsgordel vervangen worden. Ook al lijkt het gordelkussen onbeschadigd, toch kunnen de beschermende eigenschappen ten dele verloren gegaan zijn.

Buiten bovenstaande gemeenschappelijke nieuwe kenmerken voor de 940 en 960 zijn er ook erg veel verschillen tussen de twee modellen. Daarom gaat het hieronder verder specifiek over de 940. Een pagina voor de 960 volgt (mogelijk) later.

Spcifieke 940 kenmerken:

  • Nieuw dashboard
    De opbergvakken aan de bovenkant zijn vervallen en de vormgeving rondom het instrumentenpaneel is ronder geworden.
    Het onderste deel van het dashboard is echter niet gewijzigd.
  • Nieuw instrumentenpaneel
    Het nieuwe paneel is van hetzelfde type als bij de 960, maar een paar symbolen zijn gewijzigd.
  • Nieuwe klimaatregeling
    De klimaatregeling van de 940 wordt door draaiknoppen in plaats van door schuiven bediend. Bij de klimaatregeling met airconditioning (incl. ECC) heeft  de AC-schakelaar de tekst "AC-off". In uitgedrukte stand is de AC-compressor in werking en als de knop ingedrukt is en het controlelampje brandt, is de AC-compressor afgezet.
  • Integratie van dashboard luidsprekers
    In het nieuwe instrumentenpaneel hebben diskantluidspreker een mooie plaats gekregen.

 

1995

Motor

  • Introductie B230FK
  • De hoofdbrandstofpomp onder de bodem is vervallen en vervangen door een gecombineerde voor- en hoofdpomp in de tank.
  • In het uitlaatgasrecirculatiesysteem van het model met de motor D24TIC en een handgeschakelde versnellingsbak bevindt zich een extra hoogteschakelaar die wordt aangestuurd door de atmosferische druk. Wanneer de auto op een grotere hoogte rijdt, zendt de hoogteschakelaar een signaal naar het vertragingsrelais dat op zijn beurt de magneetklep sluit en de uitlaatgasrecirculatiestroming afsnijdt. Het relais bevindt zich bij de beugel aan de linker veerpootverhoging.

Versnellingsbak

De motor D24TIC is nu ook te gebruiken in combinatie met de versnellingsbak M90. Deze heeft dezelfde reductieverhouding als bij de B230 Turbo, maar heeft geen vliegwiel met dubbele massa. De versnellingsbak M46 is komen te vervallen. Aangezien de dieselmotor iets meer naar voren is geplaatst, zijn het schakelmechanisme en de versnellingsbak enigszins verlengd, terwijl de draagbalk van de versnellingsbak met behulp van ophangrubbers in de carrosserie wordt ondersteund.

Elektrisch systeem en instrumentarium

  • In de elektrische installatie zijn enkele kleine wijzigingen aangebracht. Zo zijn bij de hoogteverstellers van de stoelen dezelfde soort massapunten ingevoerd.
  • Nieuwe connectors op het instrumentenpaneel. (Zelfde als bij de 960)
  • Er is een 4-polig automatisch ingesteld remlichtcontact toegevoegd waardoor het schakelvergrendelingsrelais bij auto's voor de VS/Canada en Japan overbodig is geworden.
  • Er is een plattere en lichtere accu met nieuwe accupolen die niet meer vanaf de zijkant maar vanaf de bovenzijde worden aangedraaid.

Carrosserie

  • De 940 estate heeft hetzelfde type achtersierlijst als de 960 estate.
  • Veel van de geluidsisolatie die bij de 960 is aangebracht, wordt nu ook bij de 940 ingevoerd.
  • In de achterportieren zijn als onderdeel van het verbeterde SIPS-systeem structuurblokken tussen de binnen- en buitenplaten aangebracht.
  • Het handbediende schuifdak is komen te vervallen en vervangen door een elektrisch bediend, glazen schuifdak als bij de 960 wordt gebruikt.

Interieurbekleding

De portieren hebben een gegoten afdichting die speciaal is ontwikkeld ter verbetering van de geluidsisolatie en bevestiging van de bedrading.

Klimaatregeling

Het opschrift R134a om het vulventiel komt kort na afloop van het oude modeljaar te vervallen.

1996

De 940 wordt vanaf dit modeljaar alleen geleverd met turbomotoren, in zowel benzine- als dieseluitvoering. De 940 wordt niet meer geleverd aan Canada en de VS.

Comfortmotor type G

De B230 FK "comfortmotor" is aan het begin van 1995 geïntroduceerd. In bepaalde landen wordt deze motor als G-type geleverd, deB230 GK voor zowel loodhoudende als loodvrije brandstof en met zowel de handgeschakelde versnellingsbak M90 als de automatische transmissie AW71 met 4-versnellingen (en overbrugging).

Handgeschakelde versnellingsbak M90

Met drievoudig synchromesh voor de tandwielen 1–2–3 en gesinterde synchromesh-ringen voor de tandwielen 4–5

Multi-synchromesh handgeschakelde versnellingsbak M90, de wijzigingen zijn:

  • voor versnelling 1-2-3: drievoudig synchromesh voor een verlengde levensduur en weerstand tegen snel en hard schakelen.
  • voor versnelling 4-5: enkelvoudige gesinterde synchromesh waardoor gemakkelijk van 5 naar 4 kan worden geschakeld.

Deze functies zorgen samen voor een aanzienlijke verbetering in het schakelcomfort.

Drievoudig synchromesh wil zeggen dat door toevoeging van een afstandsring de wrijvingsgebieden toenemen tot drie en de synchronisatie sneller verloopt (synchromesh-tijd is gehalveerd).

Veiligheid

  • De veiligheid bij eventuele aanrijdingen van opzij is nog verder verbeterd. Als aanvulling op de SIPS (Side Impact Protection System) die in 1991 is geïntroduceerd, zijn er een aantal verbeteringen en verstevigingen aan de B-stijlen aangebracht. Waaronder de bovenste bevestiging van de autogordels en het gedeelte bij de portiervergrendeling. Deze zijn beide opnieuw ontworpen en twee maal zo dik als het paneel. Hierdoor is het binnendringen en de snelheid ervan in het geval van een aanrijding van opzij met 15% verminderd.
  • SRS 6.0
    Vervangt zowel SRS 2.2 en 2.3

Immobilizer

Dit is een antidiefstalsysteem waarvoor een geautoriseerde sleutel nodig is om de motor te starten.

In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk in week 36 op de B230 FK geïntroduceerd, in andere landen als optie verkrijgbaar.

Boorddiagnosesysteem

Er is een verbeterd diagnosesysteem op zowel de 940 als alle andere Volvo modellen geïntroduceerd. De werking is gelijk aan dat van de 960, maar het omvat niet zoveel systemen.

Elektrisch systeem

Met het nieuwe diagnosesysteem zijn er een aantal verbeteringen geïntroduceerd. Ondanks het toegenomen aantal elektrische onderdelen is de ligging van de kabel verbeterd en vereenvoudigd. Tegelijkertijd is het risico van radiostoring aanzienlijk verminderd.

Cruise control wordt standaard aangebracht op alle modellen in alle landen (klopt dit, hebben alle '96-ers stadaard cruise control? Latere jaren in elk geval niet)

Achterklep Estate: grotere openingshendel met een sloteenheid die door een veerbelaste kap wordt verborgen (gelijk aan 960)

1997

Buitenzijde

  • Op auto's met gelakte bumpers is een sierlijst in bijpassende kleur op de bovenzijde van de bumper toegevoegd en is de voorspoiler gelakt.
  • Een nieuwe 6x15 inch velg met 13 spaken "Pholus" is standaard of als optie leverbaar. "Pholus" vervangt de 15 inch velg met 20 spaken "Aries".
  • Lak: Gewijzigd lakprogramma op dezelfde wijze als de 960.

Motor

  • Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is komen te vervallen op de B230FK (uitgezonderd Japan) vanwege een nieuwe, verbeterde driewegkatalysator.
  • Auto's met AC-systeem hebben een betere motorkoelventilator (van hetzelfde type als 960).
  • De B200FT heeft een nieuwe verwarmde lambdasonde en een nieuwe driewegkatalysator die voldoen aan de meest recente Europese wetgeving.
  • De D24TIC is komen te vervallen (week 15).
  • De B230FT is eerst uit productie genomen, maar later dit modeljaar opnieuw ingevoerd in Zweden en landen met hoge snelheden, vervangt Turbo + (ingevoerd in week 640).
  • De B230FK is uitgerust met een econometer in Zweden (ingevoerd in week 706).

Interieur/Bekleding

  • Pluche "Jaquard" dat eerder werd gebruikt op de 960, de standaard bekleding voor de 940 (zwart, grijs en grijsblauw).
  • Gerimpeld leer (van 960) is een optie op de 940 (zwart en donkergrijs).
  • Nieuwe pluche-lederen bekleding (genaamd "Regent") met nieuwe vulling voor betere ondersteuning aan de zijkant (vulling zoals die in de lederen bekleding "Limited" in de 960).

Elektrisch systeem en instrumentarium

  • Nieuw type afstandbediende centrale vergrendeling met bevestiging leverbaar als optie (gelijk aan de 960).
  • Gewijzigde functie voor lampjescontrole in het instrumentenpaneel (gelijk aan de 960).
  • Knipperende LED die aangeeft dat de immobilizer is geactiveerd in auto's zonder alarm voor bepaalde landen in Europa (gelijk aan de 960).
  • "Auto-down" functie voor elektrisch bediend raam aan bestuurderszijde. Het relais bevindt zich binnen het portierpaneel. De werking is gelijk aan die op de 960 en 850.
  • Immobilizer is standaard (geleidelijk ingevoerd tijdens het voorjaar).
  • Auto's voor Zweden zijn enige tijd uitgerust geweest met afzonderlijke schakelaars voor de mistlampen voor en achter.
  • De V90 en 940 5-deurs kunnen nu worden uitgevoerd met hogetonenluidsprekers in de D-stijlen (standaard/optie/accessoire).
    Dit levert een betere geluidskwaliteit in het passagierscompartiment.
    De luidsprekers zijn bevestigd in panelen en voorzien van grilles in passende kleuren.
    De luidsprekerkabels zijn vooraf aangebracht.

Banden en wielophanging

  • Auto's met B230FK/GK hebben 195/65 banden (eerder werden ook 185/65 banden gebruikt).
  • De "standhoek" is ook gewijzigd om het aanzien te verbeteren. De voorzijde van de auto is verlaagd door de voorste veerpoten 7 mm korter te maken (ingevoerd in week 636).

Carrosserie en interieur

  • Auto's die worden besteld met elektronische klimaatregeling als optie hebben een AC-knop met het symbool van een sneeuwvlok (=960).
  • Ter verbetering van de respons van het stuurwiel is de rand iets dikker gemaakt (dezelfde dikte als op de 960). De diameter en het ontwerp zijn echter ongewijzigd gebleven (geleidelijk ingevoerd in het voorjaar).
  • De S90/V90 en 940 worden zowel voor als achter uitgerust met gordelsluitingen met instelbare bevestigingen van het type dat is gebruikt in de S70/V70. Een moderner ontwerp, Rationalisatie (ingevoerd in week 651).
  • Alle bekleding in de S90/V90 en 940, met uitzondering van Aida en Jaquard pluche, wordt geleverd met een opbergvakje aan de voorzijde van het voorste zitkussen (ingevoerd in week 651).

Elektrische systemen, veiligheid

  • Automatische uitschakeling van mistachterlichten. (Geldt voor landen met landcodes die beginnen met 1 en 2, met uitzondering van 23 en 28.)
    Om te voorkomen dat de bestuurder vergeet de mistachterlichten uit te schakelen, gebeurt dit nu automatisch wanneer het contact wordt uitgeschakeld (dit is een wettelijke eis in bepaalde landen).
    Het systeem bestaat uit een veerbelaste schakelaar met een geïntegreerd relais. Het contact moet ingeschakeld zijn en er moet een impuls worden ontvangen van de schakelaar voordat het relais kan worden geactiveerd. Dit betekent dat telkens wanneer het contact wordt uitgeschakeld, het relais de verbinding verbreekt.
    De 940 bevat een adapterkabel tussen de bedrading en de schakelaar. De reden hiervoor is dat de oorspronkelijke bedrading een timeraansluiting bevat en de schakelaar een minitimeraansluiting.

SIPS-airbag 940

Standaard wordt aan passagierszijde en bestuurderszijde dezelfde SIPS-airbag gebruikt als in de S90/V90 (niet in Israël).
Gebruikte onderdelen van de S90/V90:

  • -structuurblokken in de portierpanelen.
  • -SIPS-airbageenheid.

Gewijzigde onderdelen

  • afdruipprofiel in de portieren.
  • bekleding en vulling van achterzijde van stoel.
  • portierpaneel en portiervak.

Nieuwe onderdelen voor de 940

  • stoelpaneel en zijstuk aan stoelvakje.
  • sensorbeugels.
  • 2 energie-opnemers in het portierpaneel.

Instrumentenpaneel 960/940

  • Gewijzigde functie voor lampjescontrole.
    Tot nu toe is een reeks lampjes gaan branden als de dynamo onvoldoende oplaadt (lampjes voor laag koelvloeistofniveau, handrem aangetrokken, laag sproeiervloeistofniveau, enzovoort).
    Nu gaat bij slecht laden door de dynamo alleen het lampje "Dynamo laadt niet op" branden. Voor dit lampje is een nieuwe schakeling aanwezig in het instrumentenpaneel.
    De functie voor de lampjescontrole is hierdoor ook gewijzigd. Nu gaan de lampjes uit na 15 seconden als het contactslot in stand II staat. Dit wordt geregeld door het instrumentenpaneel.
    De werking van de SRS- en ABS-lampjes is niet gewijzigd. Deze worden net als voorheen rechtstreeks geregeld door de desbetreffende regeleenheden (maar gewoonlijk gaan deze allemaal branden als de dynamo slecht oplaadt omdat de werking van de regeleenheid daardoor wordt beïnvloed).
  • AC-knop met sneeuwvlok op elektronische klimaatregeling, 960/940.
    Op de 960 en 940 met elektronische klimaatregeling is de knop "AC ON/OFF" vervangen door een knop met een sneeuwvlok en een omgekeerde werking. Om het AC-systeem uit te zetten, moet de AC-knop worden ingedrukt.

1998

Buitenzijde

Kleurloze richtingaanwijzerglazen.
De 940 is aan de voor- en achterzijde uitgerust met kleurloze richtingaanwijzerglazen en gekleurde gloeilampen en bij de voorspatschermen met rookglazen zijknipperlichten. (Dezelfde als bij andere modellen).

Motor

  • Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is nu ook in Japan op de B230FK (FT5) komen te vervallen en in alle landen op de B230FT (FT4).
  • De brandstofpomp is ten opzichte van vorige uitvoeringen kleiner en lichter geworden. Bovendien is het tandwiel van de pomp vervangen door een turbine waarmee een meer gelijkmatige brandstofstroom wordt geboden.
    De nieuwe pomp vervangt de oude uitvoering als vervangingsonderdeel en kan met een ombouwset in auto's vanaf modeljaar 1995 worden aangebracht.
  • Bij de brandstoffilteraansluitingen zijn snelkoppelingen van hetzelfde type toegepast als bij de S70/V70 zijn ingevoerd. Dit levert zowel bij de productie als het onderhoud een sterke vereenvoudiging op.
    Ook de hogedrukleiding van de brandstoftank / brandstofpomp beschikt over snelkoppelingen. Deze wijken enigszins af van de snelkoppelingen aan het brandstoffilter. Voor geen van de snelkoppelingen zijn speciaalgereedschappen nodig.
  • Het aftapventiel van het brandstofsysteem bevindt zich aan de hogedrukslang bij het brandstoffilter.

Elektrisch systeem en instrumentarium

  • Elektrisch bediende stoelen:
    Met de nieuwe, verbeterde uitvoering van de regeleenheid behoren de raadselachtige storingscodes tot het verleden.
    Zowel voor de bestuurdersstoel als voor de passagiersstoel wordt nu dezelfde nieuwe regeleenheid toegepast. Deze regeleenheid bepaalt en registreert zelf of de stoel al of niet met een geheugenfunctie is uitgerust.
    Het diagnosegedeelte is ongewijzigd gebleven.
  • SRS 6.2:
    De aanrijdingssensor van dit systeem is minder gevoelig voor aanrijdingen bij lagere snelheden.
    De nieuwe sensor beschikt over een nieuwe microprocessor met een hogere capaciteit. De sensor kan nauwkeuriger vaststellen of het systeem al dan niet moet worden geactiveerd.
  • Nieuwe accupoolklemmen:
    Deze klemmen met verticale bevestigingsbout vervangen de oude klemmen die bij modeljaar 1995 werden ingevoerd.
    De nieuwe klemmen hebben een schuine opening en een bevestigingsbout die door beide uiteinden gaat. Hierdoor wordt een betere grip rond de accupolen geboden en worden spanningsverliezen als gevolg van losse aansluitingen tegengegaan. Aanhaalmoment 5 Nm

Contactsleutel

De nieuwe contactsleutel heeft een zachter en dikker materiaal aan het uiteinde (waardoor de kans op knieletsel in geval van een aanrijding wordt verminderd).
Hiermee wordt voldaan aan het wettelijke vereiste dat de sleutel moet worden omhuld door een materiaal met een minimale dikte van 2 mm.

Het einde van de 940 serie

De laatste P90 loopt in 1998 van de productielijn, een beetje feestelijk, een beetje jammer. Het is tevens de laatste van de grote achterwiel aangedreven echte Zweedse Volvo's, het einde van een tijdperk. Gelukkig rijden er nog veel rond.

einde960

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD