KVS niveausensor installeren

Een signaal op het dashboard om te waarschuwen dat de kvs, koelvloeistof, in het reservoir onder het minimum staat voorkomt de gevolgschade van oververhitting.
Bij een te laag niveau ontstaan er luchtbellen in de kop, het koeleffect gaat verloren en de motor gaat koken.
De gevolgschade van oververhitting gaat snel en kan groot zijn. Blijf je toch doorrijden dan loop je risico voor:
koppakking stuk, sensoren stuk, thermostaat stuk, kromme kop, verbrande kleppen, oververhitting motorblok. Ben je op tijd om wat kvs, of water bij te vullen, dan kom je veilig thuis.

Verlies van kvs kan ontstaan door:
een klein lek ergens in het koelsysteem,
kvs die geen kookpuntverhoging meer heeft,te oud of te sterk verdund
een dop op het reservoir die de druk niet meer goed regelt

De temperatuur in de kop van een LPT kan onder normale bedrijfsomstandigheden oplopen tot boven de 110 graden.
Om dit aan te kunnen moet het koelsysteem in goede conditie zijn. Bij oudere auto's is dit niet altijd het geval.
De Volvo temperatuurmeter staat altijd in het midden vanaf 60 graden tot 110 en is hierdoor niet een goed instrument om te waarschuwen.
Pas als het te laat is gaat de meter naar het rood.

Is het te laat en is er gevolgschade ontstaan dan betekent dit een dikke reparatie rekening en daardoor vaak het einde van de auto.
Krijg je tijdig een signaal in geval van kvs-verlies, dan kun je tijdig je reservoirtje bijvullen en rustig opzoek gaan naar het defect in het koelsysteem.

Wat je nodig hebt:
een kvs-reservoir met magneetring Volvonummer 9122997
een niveausensor Volvonummer3547710
een mini-stekkerpootje om te plaatsen in de C multistekker van de klokkenwinkel
fitting met lampje om in de klokkenwinkel te steken

Timen levert een setje wat je zo kan bestellen.
Het is sowieso geen slecht idee om een vaatje van 15 jaar oud te vervangen, aangezien er materiaalbreuk kan optreden van het oude kunststofmateriaal
resulterend in een bijvoorbeeld afgebroken tuitje.

Installatie:

Haal de dunne slang van het kvs-vaatje, maak deze een stuk vrij en hang dit over het spatbord in een emmertje of bakje van 1 liter.
Trek het vaatje uit de beugel omhoog en draai de dop los.
De dunne slang werkt nu als overloop en het vaatje loopt leeg.
Haal de onderste slang van het vaatje.
Druk de niveausensor in het vaatje en monteer het nieuwe vaatje. De opgevangen kvs giet pas je terug na installatie. Dan controleer je meteen of het lampje inderdaad aan gaat.

Voor aansluiting van de draden zijn er alternatieven:

Quick and dirty:
Kannibaliseer de aansluiting van de niveausensor van het ruitenvloeistofreservoir en sluit deze aan op de niveausensor van de kvs.
Je kunt de aansluiting ook aftappen en parallel aansluiten.
Het signaallampje voor te weinig ruitenwisservloeistof,geel, zal nu gaan branden bij een te laag niveau in het kvs-vaatje.
Ingeval van parallelle aansluiting heb je een of/of signaal.
Niet de mooiste oplossing maar je bent snel klaar.

Netjes:
In een klokkenwinkel van een 940 vanaf 94 zit al een plek voor het signaal van de niveausensor. Deze is in gebruik bij de 960.
De gebruikte onderdelen zijn ook van de 960.
De niveausensor moet met 2 draden worden aangesloten een met aarde en een met het lampje in de klokkenwinkel.
Verbinding met massa vind je vanaf 94 in de vrijliggende stekker bij het vaatje, nl de zwarte draad.
Deze stekker is bedoeld voor een alarmtoeter van het guard-alarm wat meestal niet gemonteerd is, waardoor de stekker niet in gebruik is. De massaverbinding zit er wel standaard.
Voor 94 moet je zelf een massa verbinding maken naar het massapunt op het binnenspatbord.
Trek de andere draad van de niveausensor door naar de klokkenwinkel. Je kunt via het linker of het rechter doorvoerpunt.
Gebruik bijvoorbeeld een meter installatiedraad, stevige elektriciteitsdraad met hard koperen kern, als trekdraad. Je steekt dat door het doorvoerpunt,
priegelt wat om door de isolatiebekleding te komen en vang binnen in de auto de draad weer op. Vervolgens trek je een montage snoer voor auto's van 0,4 qmm.
Wanneer je het rechter doorvoerpunt neemt, dan vang je de draad op achter het dashboardkastje. Eerst even demonteren.
Vervolgens demonteer je de klokkenwinkel en trekt de draad over de kachelbediening heen van rechts naar links.
Je kunt de draad ook langs het schutbord naar links brengen en het linker doorvoerpunt nemen dan kom je boven het koppelingspedaal uit.

Verbind de draad met het bijgeleverde ministekkertje en monteer dit stekkertje in de grote C multistekker op positie 9, vierde pinnetje van links.
Zet een fitting met lampje op positie 8 in het klokkenhuis, monteer alles weer en je bent klaar. controleer de werking van het lampje en giet de kvs weer bij.

Bij auto's van voor 94 met een klokkenwinkel zonder het koelvloeistofsignaallampje moet je een ander vrij signaallampje uitzoeken,
Bijvoorbeeld het lampje van ABS, rood, of het lampje van SRS, geel. Zijn beide in gebruik dan is er altijd nog het reserveplekje met nummer 5, weliswaar groen.

Knutselaar:
Gebruik een bijpassende stekker(afknippen van een 850 niveau sensor)voor de alarmtoeter en verbind de draden netjes met de niveausensor.
Je gebruikt nu de plusverbinding van de alarmtoeter naar de relaisvoet van het alarm/immorelais. Deze zit achter het dashboard kastje rechtsboven.
Uit de relaisvoet tap je aansluiting H af en verbind deze met het verklikkerlampje zoals eerder beschreven.
In auto's vanaf 97 zit standaard een immorelais gemonteerd op de relaisvoet. Stekker aansluiting H is echter niet in gebruik. Aan H hangt een blauw/gele draad.
Gebruik deze om de de draad voor het signaallampje aan te sluiten. Mooie oplossing is ook om een klein gaatje boven in het blauwe huis te boren bij de F.
Dat is boven de H aansluiting. Het relaishuis is hieronder geheel leeg. Door het gaatje steek je een dikke paperclip of haarspeld in het H-contact.
Aan het pennetje bevestig/soldeer je de draad naar de klokkenwinkel.

Wil je nog een stapje verder als knutselaar, dan monteer je gelijk een temperatuurverklikker op de onderste buis van de radiator.
Deze temperatuur verklikker verbreekt contact boven een bepaalde temperatuur. Je gebruikt een wisselrelais om in deze situatie een massaverbinding te geven aan het signaallampje.
Wat heb je daaraan? Het signaallampje gaat nu ook branden in situaties dat je de volledige koelcapaciteit van het systeem verbruikt hebt.
Dit kan gebeuren met warm weer bij lang hardrijden met een opgevoerde motor of het rijden met zware belading in de bergen of met heet weer in een file staan.

Installatie van het kvs-vaatje is en prima oefenproject voor de beginnend sleutelaar. Je brengt een goede verbetering aan voor de levensduur van je auto en tegelijkertijd ontdek je hoe simpel de auto in elkaar zit.

Nog een paar korte instructies en verwijzingen:

Hoe het dasboard kastje te verwijderen:
Onder het kastje zit een schopplaat horizontaal boven de voeten. Deze zit aan de voorkant vast met 3 plastic pluggen. Deze een kwartslag draaien en plaat eruit trekken. Bij montage let op de geleidesleuf links achter.
Klepje kastje open, links en rechts zie je een afdekkapje van 2 bij 2 cm, deze vanuit het midden eruit wippen. Achter de kapjes zitten 2 torques schroeven. Deze los draaien, maar nog even laten zitten.
Van onderen zit het kastje met twee moertjes 10 vast, deze verwijderen. Nu de torques boven eruit en het kastje er uit nemen. Verlichtingsstekker ontkoppelen.

Hoe de klokkenwinkel te verwijderen:
Voor de klokkenwinkel zit een metalen lijst met 2 kleine gaten in de zijkanten. Met een hele dunne schroevendraaier druk je door een gat een klemveer in. Kost wat kracht. Met ingedrukte veer trek je de lijst naar voren en eruit.
Nu zie je links en rechts een torques schroef. Beide verwijderen met de klemveren. Stuur goed recht zetten. Nu kun je voorzichtig de gehele klokkenwinkel aan het frame naar voren trekken. De onderrand van het kunststof van het dasboard zit een
beetje in de weg. Dan steek je een plat voorwerp tussen frame en het kunststof zodat het frame er langs glijdt.
Manoeuvreer de klokken winkel eerst naar voren en draai de klokken winkel dan om de rechter onderhoek naar rechts. Dan houdt je maximale speling op de aangesloten kabels met stekkers.

Hoe de schopplaat onder het stuur te verwijderen:
Aan de voorrand zitten 3 torques schroeven. deze eruit en de klep laten zakken en vervolgens naar voren te trekken. Bij montage let op de geleidesleuven aan de achterkant links en rechts.
Na montage moet de luchtuitlaat van de kachel voor de voeten rechtsboven vrij zijn.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD