Extra waarschuwingslampjes

Mogelijke extra signaleringslampjes

Het lampje voor het koelvloeistof-niveau wordt al veel gebruikt.

Er zijn nog een batterij aan lampjes die je kunt gebruiken ter waarschuwing van het een en ander.

Van links naar rechts nummer,kleur, hoe het lampje aangesloten is op de print plaat en welke aansluiting in een van de stekkers van de klokkenwinkel.

Soms al in gebruik bijvoorbeeld ABS en Overdrive.

Knipperlichten trailor(19,groen) aarde vanaf print, B6 signaal plus

Service/Uitaat (18,rood) aan bij contact aan,plus vanaf print, B7 signaal aarde

ABS (8,rood) plus vanaf print, C8 signaal aarde

Reserve (7,groen) aarde vanaf print, C10 signaal plus

Overdrive (6,geel) plus vanaf print, A6 signaal aarde

SRS (4,geel) plus vanaf print, A11 vanaf SRS controle via HIC

Voorgloeien (3,geel) plus vanaf print, A9 signaal aarde

Turbo (2, rood) aan bij contact aan, plus vanaf print, A10 signaal aarde

Ruime keus dus, kleur kun je zelfs uitkiezen bij de ernst van het signaal. In de benzine modellen zijn de laatste twee afgedekt door het plexiglas.

Schroef je het plexiglas van een diesel versie voor je klokken, dan heb je er twee mogelijkheden bij.

Om een signaal af te geven is het veiligste om een lampje uit te kiezen dat een aarde signaal nodig heeft. De printbanen kunnen dan niet affikken. Indien gewenst kun je een lampje ompolen.

Lampje ompolen:

Om een lampje om te polen bewerk je de fitting en leg je een verbinding tussen lampje en plus printplaat achter de geïntegreerde zekering.

Er kan dan weinig mis gaan qua elektrische storing.

Een lampje bewerk je door van de fitting een contact omhoog te buigen en het contact er uit te trekken.

Een kabelgootje met de dremel frezen in de fitting.

Een draadje achter het contact te steken en het contact terug duwen.

Het glassokkellampje zet de boel wel weer vast.

Op de A-stekker zit een soort borging. Door van bovenaf deze in te knijpen, haal je deze er heel uit.

Voorbeeld om aan te sluiten:

efan aan op reservelampje 5 groen waarschuwt dat de fan gebruikt wordt

cruise control op trailor-groen, waarschuwt dat de cruise control aanstaat

fan lowspeed op overdrive bij handbak geel, waarschuwt dat de temp in de kop boven de 102 graden komt

fan highspeed op service/uitlaat - rood waarschuwt dat de temp de kop(boven de 115) wel erg heet wordt

en natuurlijk KVS niveau op 8 rood

Vanaf 1992 zie je in de schema's dat poort 10 en 11 van de LH gebruikt kunnen worden om de efan aan te sturen.

Deze poorten kunnen ook gebruikt worden om controlelampjes te laten branden.

Er zijn 2 manieren om met behulp van poort 10 en 11 controlelampjes op het dashboard te laten branden.

  1. Aansturing controlelampjes op het instrumenten paneel, zie schema control_dash_temp
  2. Met gebruik van aparte led signaallampjes, zie schema control_leds_temp

Waarom de diodes:

Met een diode zorg je voor eenrichtingsverkeer op de verbinding. De stroom kan ter plekke alleen van plus naar min.

D2 Voorkomt dat de controlelampjes aangaan wanneer een sensor op de verdamper van de airco ingeschakeld wordt.

D1 Voorkomt dat de controlelampjes als aarde gaan werken voor het fanrelais.

Dit gebeurt bij contact aan in stand 1. Op een aantal controlelampjes wordt op dat moment vanaf C3-D+ aarde gezet om de lampjes aan te laten gaan ter controle.

Bij contact uit wordt contact punt 15 en X bekrachtigd met een minimale capaciteit via het fanrelais en de controlelampjes.

De ledsignaallampjes kunnen makkelijk in de klokkenwinkel onder de temperatuurmeter geplaatst worden in het dummy plaatje naast alle signaallampen.

Keuze voor een handbak, bijvoorbeeld groen: efan draait voor extra koelcapaciteit, geel: LH zet e-fan aan bij 102 graden, rood: LH zet e-fan aan bij 115 graden.

In het schema zie jje ook een extra tempswitch. Hiermee kun je de efan preventief wat vroeger aanzetten op een ingestelde temperatuur in de onderbuis van de radiateur.

Pas je de extra temp switch toe, dan zal in de praktijk zal alleen het groene lampje gaan branden.

De efan wordt bijvoorbeeld aangezet 80 graden in de onderbuis. Dit komt vaak voor wanneer je in de file rijdt of stilstaat.
De temperatuur in de kop loopt dan op richting 100 graden.

ompolenprint

lampjeplusompolen

control leds temp5

control dash temp3

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD