Heet relais

Als relais contactpunten gaan pitten, weerstand gaan krijgen of laspuntjes krijgen dan worden de contactpunten heet en smelt het plastic waar die contactpunten in vast zitten, dit kan zijn de relaisbehuizing, relaisbasis of relaisvoet. Zelfs de bedrading aan de relaisvoet kan smelten omdat het koper de warmte goed geleidt.

Het heet worden komt door het ontstaan van electrische weerstand over de contactpunten, samen met een grote stroom levert dit een warmte vermogen van W = I*I*R (met I = stroom in Ampere, R = weerstand in Ohm, W = vermogen in Watt). Zolang R = 0 of heel klein is er geen enkel probleem, al met een beetje weerstand en en grote stroom wordt het al heel rap heter omdat de stroom kwadratisch meedoet.

Een heet relais is altijd een probleem en kan tot kortsluiting en brand leiden, zo snel mogelijk oplossen dus

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD