Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening: 5-draads actuator

Bij een auto met sleutelbediende centrale deurvergrendeling (CDV) zit er in de bestuurdersdeur een schakelaar aan het slot gekoppeld, die het signaal 'open/dicht' aan het systeem doorgeeft. In de andere portieren en de achterklep zitten motortjes die op dit signaal reageren. Wanneer je dit systeem wilt uitbreiden met afstandbediening (AB) moet er ook in de bestuurdersdeur een motortje komen, anders 'luistert' de bestuurdersdeur niet naar het open/dicht-signaal van de afstandbediening.

Afgezien van dit motortje heb je ook nog een ontvanger en (minstens één) zendertje nodig, maar daar ga ik hier niet verder op in.

Er zijn natuurlijk volop aftermarket-oplossingen, maar we gaan hier uit van origineel Volvo. Voordeel daarvan is dat het (min of meer) plug en play is, de latere 940's (vanaf welk MY?) zijn voorbedraad voor plaatsing van Guard II AB (zie ook de laatste foto op deze pagina), het nadeel is de prijs en de verkrijgbaarheid.

De volgende opties zijn mogelijk wanneer je AB wilt inbouwen in een (late) 940 en niet naar aftermarket wilt grijpen:

  1. 5-draads motor/schakelaar van een 940 of 960I, Volvo nr. 9127570. Past direct, maar is gebruikt vrij zeldzaam en nieuw erg duur (of niet meer verkrijgbaar).
  2. 5-draads motor/schakelaar van een 960II of S/V90, Volvo nr. 9126456. Gebruikt iets gemakkelijker te vinden en feitelijk gelijk aan optie 1, op het kabeltje na. Deze is te kort en heeft een andere connector. Je moet dus een verloopkabeltje maken die de 5 draden splitst naar 3 + 2, zoals het in de 940 deur voorbedraad is. Voor een beetje knutselaar geen rocket-science, waarbij afknippen van de connectors en m.b.v. een paar stukjes draad en wat AMP-tjes verlengen de snelste oplossing is. Echte nerds (zoals ondergetekende) fabriceren een stukje kabelboom met originele connectors (nog bij de dealer verkrijgbaar).
  3. Motortje (3503941) van één van de passagiersportieren van een andere auto plaatsen. Deze zijn gemakkelijk te vinden, in iedere 940/960 sloopauto zitten er drie. Nadeel: De CDV krijgt geen open/dicht-signaal meer van het bestuurderdeurslot en werkt dus alleen nog met de afstandsbediening. De sloten kunnen natuurlijk wel allemaal gewoon met de hand bediend worden.
  4. Wanneer je het motortje van optie 3 toch al hebt, kun je deze samenbouwen met de 3-draads schakelaar van de bestuurdersdeur (3503946). Hierover gaat de rest van deze pagina.

Materiaal: vergrendelmotor passagiersdeur (links op de foto) en schakelaar bestuurdersdeur (rechts):

CDV 23 1

Beide kastjes opengemaakt. De behuizing is hetzelfde, de componenten verschillen:

CDV 23 3       CDV 23 4

Draden met switch verwijderd uit de behuizing. De tule van de wit/rode en blauw/rode draad afgesneden met een scherp mesje.

CDV 23 5

Tule ingesneden en het motortje met de wit/rode en blauw/rode draad geplaatst in het kastje van de schakelaar.
Alle draden weer netjes gelegd, het witte haakje mee verplaatst omdat deze netter is en mooier langs de switch loopt.

CDV 23 6

Behuizing weer dichtgepakt met secondenlijm

CDV 23 7

Eindresultaat is een actuator met motor die is aan te sluiten (in ieder geval bij een MY 97-98) op de bestaande stekkers, nl de 3-draads (4-polige) stekker waar de schakelaar al op zat en de 2-draads op de losse stekker die iets verderop zit onder handgreep.

w PN CDV bestuurdersdeurstekkers

Met dank aan asatter (handleiding 2+3, eerder hier gepost)

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD