show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1988 360 sedan

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2014 08:42 #947746 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan

ginkelvanmichiel;228944 schreef : joost, wat die nok voor de brandstofpomp betreft, voor 25 euro heb je ook een elektrisch opvoerpompje voor carburateurs... ;)


Moet je inderdaad even zoeken op 'hardi pomp', mijn ervaring is dat de mechanische pomp betrouwbaarder is. Is ook gemakkelijk, je hoeft immers geen draden te leggen, enkel eenmalig de as in het blok omwisselen. En als ie toch al open is, is dat heel gemakkelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2014 16:40 #947757 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
oke, ik wist niet dat het eenvoudig was. Ik vind opzich die elektrische pompjes wel gemakkelijk, omdat ze ook ervoor zorgen dat er altijd brandstof is (en het dus niet ver weg uit de tank moet worden opgehaald na een tijdje stilstand)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2014 18:59 #947767 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Zo'n pomp zou je dan eigenlijk achter in de auto moeten inbouwen,kabels trekken en iets in elkaar flansen zodat de pomp ophoudt zodra de motor stil valt.Als je bij een ongeval betrokken bent wil je natuurlijk niet dat die pomp blijft doorlopen. Ik heb in mn 55 ook een electrische pomp ingebouwd en als ik me niet vergis(maar het is al weer even geleden EN de auto staat niet hier om het te kunnen checken) heb ik toen een schakeling gemaakt waarbij de pomp ophoud zo gauw als de olielamp gaat branden maar met een bypass om hem voor het starten al te kunnen laten lopen. In de motorruimte zit een regelbare drukregelaar om te voorkomen dat de druk naar de carburateur te hoog wordt ...met alle risico's van dien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2014 14:30 #947791 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Jup, gewoon met een relais dat inderdaad bijvoorbeeld op je olielampje werkt. Gaat even branden en daarna uit. Valt de motor uit stopt de pomp meteen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2014 18:10 #947882 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Het is dus definitief injectie geworden :)
Ik heb vanmiddag weer lekker doorgewerkt, de uitlaatvoorpijp zit ook al los maar moet nog van de katalysator af. Als dat gebeurt is, is het nog een kwestie van koppelingshuis lossen, gaskabel los (weet iemand hoe dat moet bij een B200K?), motorsteunen los en takelen maar :)
Verder zijn alle slangen, leidingen, bedrading etc. al weggewerkt.

Carterpan van de B230 gelost om te zien wat eronder zat. Ziet er allemaal prima uit. En ja, met zuigerbodemkoeling dus! :w00t:
[img


[img


Hoe het er nu bij staat:
[img


[img


[img


nog loshalen bij de kat, en ik zag dat de lasmoer voor de lamdasonde al aanwezig is! Scheelt mij weer boren en lassen :)
[img


Weet iemand hoe de gaskabel los moet? Ik heb het zo 1, 2, 3 nog niet door.
[img


Gisterochtend een verlanglijstje naar de dealer gestuurd, 's middags was het al binnen. Nieuwe kopbouten, koppakking, in- en uitlaatpakkingen, vliegwielbouten, pakking distributiedeksel, allerhande keerringen, carterpakking etc.
Zoals gewoonlijk was het allemaal vriendelijk geprijsd, daar kun je het in de handel niet voor halen. Ik laat overigens de cilinderkop gewoon zitten. Ik vreesde voor een lekke koppakking, maar er zat geen olie in het koelwater en vice versa. De hevige oliesporen werden veroorzaakt door een verstopte carterontluchting, lekkende klepdekselpakking en olievuldop.
Misschien moet ik nog wel een nieuwe carterventilatiebox halen, ik vraag me af of ik deze nog schoon krijg. Ik kan natuurlijk ook de box van de B200 overzetten, die is helemaal schoon.

[img


Tot slot nog even een foto van een schrikmoment. Het doorvoerrubber in het schutbord voor de bekabeling van de blower was helemaal gaar. De bedrading lag dus langs het scherpe plaatwerk te schuren met alle gevolgen van dien; de isolatie is volledig weggesleten!
[img


Goed dat ik dit nu ontdekt heb! Als ik geen motorwissel had gedaan, was het me niet opgevallen.

Morgenmiddag heb ik misschien nog een uurtje of twee om de uitlaat los te halen en de startmotor vast te verwijderen. Dan kan ik komende week vanwege Hemelvaart een flinke slag maken! Op Hemelvaartsdag de B200K eruit halen, dan die vrijdag om e.e.a. uit te wisselen (carterpan, oliepomp, de net nieuwe distributieset etc.). De zaterdag heb ik dan nog om de versnellingsbak met torque-tube te verwijderen zodat ik daarvan de olie kan verversen, pakkingen kan vernieuwen en natuurlijk ook zodat de tank verwijderd kan worden.
Strakke planning, hopelijk lukt het!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2014 19:01 #947883 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
gaskabel:

stelmoer losdraaien (er helemaal af) dan zit er ergens een smal stukje op de stelstang. Dan hem daarlangs uit de klem halen en het tonnetje uit de gashevel trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2014 20:24 #948442 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
tja, en dan loopt de planning natuurlijk weer helemaal in het honderd.
Vorig weekend kwam die beige sloper tussendoor, dit weekend m'n verjaardag en dan die temperaturen... dan is sleutelen echt niet leuk meer.

Maar vandaag toch even een project op zich aangepakt; de voorpijp. Die gaf absoluut niet mee, maar moest er toch echt intact vanaf komen omdat ik de katalysator wil behouden (origineel Volvo en nog zeer recent!!! :w00t:). En die voorpijp is nog prima :)

Na wat uurtjes zweten en kruipen onder de auto (geen brug en geen put...) is het gelukt. Verder alle bouten vast even een slagje losgezet, dus komend weekend kan het blok er dan eindelijk uit. Alleen het koppelingshuis nog.

[img


[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2014 22:06 #948520 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
ik heb nog wel een gewone 2L voorpijp voor je Joost. dan kun je die kat ook mooi weglaten :+ of verkopen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2014 22:34 #948522 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
heb ik ook nog, + een nieuwe B200F voorpijp, daar ligt het dus niet aan :+

Kat wil ik juist lekker laten zitten. Die hoort natuurlijk origineel bij de auto. En deze pijp heeft de originele plek voor de lambdasonde al klaar.
Euhh.... originaliteit... nog van toepassing..? :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-06-2014 13:58 #948556 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1988 360 sedan
Maar de kat kost je wel vermogen en koppel, waar het hele project juist om draait ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD