show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1988 360 sedan

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2014 09:21 #947686 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Dank voor de leuke reacties!

Deze ombouw heeft eigenlijk maar ??n reden; koppel. Pk's interesseren me niet, want ik trek toch nooit ver door.
Ik rijd nu erg veel met de beige 360 (B19A) en ik kom echt niets te kort. Maar als er passagiers bij in zitten met wat bagage etc., tja dan loopt het allemaal toch wat terug. Laatst reed ik met een aanhanger en dat ging natuurlijk uitstekend, maar een beetje extra is nooit weg.
Omdat ik in de toekomst ook een oude caravan o.i.d. (ik ben nu eenmaal opgegroeid met caravanvakanties :D) wil aanschaffen en ermee naar het warme zuiden wil, is wat extra vermogen nooit weg. Deze blauwe is zeer geschikt voor de ombouw omdat deze nu eenmaal het meest geschikt is voor dagelijks gebruik, vanwege de ruime onderdelenvoorziening en het bouwjaar (belastingvoordeel kan toch niet). Ik sluit niet uit dat als deze ombouw lukt en alles bevalt, ik echt een aantal jaar woon-werk verkeer met deze auto ga doen. Woon-stage verkeer met de beige bevalt immers ook prima :)

Momenteel zit ik nog te twijfelen tussen ombouw naar injectie, of behoud van carburateur. Ik ga in ieder geval de cilinderkop van de B230 afhalen, is een beetje zwart van binnen. Mijn bedoeling is om de zeer schone kop van de huidige B200K op het B230 onderblok te schroeven (ook vanwege het verschil in kilometers! 120.000 vs. 312.000).

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schrok van die enorme kabelmassa die nog aan het blok zat, maar toen ik gisteren aan het losschroeven begon werd het ineens heel overzichtelijk. Het blok komt uit een 1993 240 met LH2.4, dus wellicht ga ik meteen over naar LH2.4 Is toch een wat betrouwbaarder, fijner en zuiniger EFI-systeem dan de LE-Jetronic die standaard op de 360 injectie zat.
Maar ik moet me hier nog verder in verdiepen.

Hopelijk vanmiddag tijd om het uitlaatspruitstuk er af te krijgen (die tapeinden! Echt compleet verrot, als dat nog maar los wil...), dan nog de olie af laten en wie weet al beginnen aan het loshalen van de distributie. Er moet zoveel mogelijk af zodat ik alles zo goed mogelijk kan schoonmaken. En er komen toch sowieso nieuwe distributie, waterpomp, nieuwe (!) dynamo op etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2014 10:46 #947688 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
het kan zijn dat de bultjes er wel zitten maar de zuigerbodemkoeling niet, volgens turbobricks tenminste.
Als je alleen voor koppel gaat, zou je kunnen overwegen om de kop wat te laten vlakken, 9.8 compressie is vrij laag voor tegenwoordige branstof, 10.5 of mss zelfs 11 zou wel wat koppel opleveren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2014 15:46 #947691 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Zou het wat koppel betreft nog uitmaken of je de Solex Cisac carb behoudt, een Stromberg (met B19/21/23 spruitstuk) monteert of het injectiesysteem behoudt?

Volgens mij hebben alle non-turbo 2.3's praktisch hetzelfde koppel, kan een keer 5 Nm verschil in zitten maar dat is het wel.

Want eerlijk gezegd... de Stromberg carburateur vind ik persoonlijk de meest aantrekkelijke optie. Ik weet hoe die dingen in elkaar zitten, genoeg onderdelen te krijgen, en het geluidje wat erbij hoort.... heerlijk! Daarnaast natuurlijk vreselijk simpel en betrouwbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2014 17:40 #947692 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
zo, even de foto-achterstand inhalen :)

inmiddels heb ik eea losgehaald. Omdat het onderblok echt dik onder de bagger zat, vreesde ik al dat er een en ander aan pakkingen vervangen moest worden. Er zat geen olie in het koelwater en vice versa, maar volgens mij is de koppakking wel lek naar buiten toe. Overal staan de oliesporen op het blok, steeds vanaf de koppakking. Zie de foto's

[img


[img


[img


[img


[img


[img


[img


[img


[img


[img


dit zijn de bobbeltjes van de zuigerbodemkoeling (vierde staat niet op de foto)?
[img


De moertjes van het uitlaatspruitstuk zijn totaal vergaan. Is echt niets meer. Omdat de cilinderkop zelf behoorlijk vervuild is (olie verversen....!) en waarschijnlijk de koppakking niet best meer is, ben ik van plan om de kop te lichten met spruitstuk en al. Distributie heb ik al los gehaald. Nu is het nog een kwestie van kopbouten lossen en alles kan eraf.

Wat dan (niet per se deze volgorde):
- Alleen het onderblok over; kijken hoe de cilinderbussen er aan toe zijn (kantelende zuigers komen nog wel eens voor)
- Oliepomp en oliecarter overzetten
- Nieuwe verf op het onderblok
- Krukaspoelie loshalen (dat gaat niet als hij in de bok hangt, dat ding beweegt teveel en zo kun je nooit het moment van 250 Nm ophoesten)
- Keerringen vervangen
- Alles goed schoonmaken, nieuwe koppakking erop
- Cilinderkop uit m'n 360 halen en rechtstreeks overzetten

Ik zal hier regelmatig foto's posten en vragen stellen. Voel je niet geremd om alles wat je denkt/ziet/o.i.d. op te schrijven! Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en alles tips, meningen en adviezen zijn welkom, ook ongevraagd! Graag zelfs.

Nog even samenvattend een aantal vragen:
- Lever je koppel in (en zoja, hoeveel) als je een Stromberg erop zet met een B19/21/23 spruitstuk?
- Is de 360 oliepomp mans genoeg om de eventuele zuigerbodemkoeling te laten werken?
- Nog andere tips/tricks m.b.t. het loshalen/omwisselen van de cilinderkoppen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2014 17:44 #947693 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Als je een luchtsleutel hebt haal je de krukaspoelie zo los. Verder opletten dat je de boutjes/moertjes van de interne onderdelen zoals oliepomp enzo allemaal vastzet en controleert. Al dan niet met een stiftmarkering als je ze aanhaalt.

Verder is het allemaal rechttoe rechtaan, een motor lijkt ingewikkeld maar valt allemaal best mee met in elkaar zetten als je de juiste instructies volgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2014 17:45 #947694 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Oja, maak even een plug voor de oude peilstok (B230), dat gat blijft open anders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2014 17:50 #947695 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Dank voor de tips Jos. Ik heb een goede momentsleutel liggen dus ik ga de aanhaalmomenten zeker respecteren. In mijn andere B200E zit nog een mooie plug die daarin het gat van de 360-peilstok afdicht. Kan ik nog wel gebruiken denk ik.
(Ja, er liggen hier nu een B5234T, B200E, B230F en twee automaatbakken naast elkaar :humor:)

In aanvulling op mijn vorige vragenlijstje:
- Zijn er bouten/moeren die je zeker niet mag hergebruiken? Bijv. vliegwielbouten, kopbouten (dat zijn speciale rekbouten toch?), bouten van de drukgroep etc. Ik zag dat die vliegwielbouten sterkte 12.9 zijn, zijn dat ook rekbouten?
- Moet je een cilinderkop altijd laten vlakken/afpersen/behandelen/etc. voor je hem kunt plaatsen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2014 21:59 #947701 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
ik kan bijna niets beantwoorden maar, hierop wel:
"Moet je een cilinderkop altijd laten vlakken/afpersen/behandelen/etc. voor je hem kunt plaatsen?"

nee, als de kop mooi vlak is (te meten met een stalen rij, diagonaal over de kop heen leggen, en dan meten met een voelermaatje middels de door de fabriek geleverde toleranties - meestal 0,05mm) of er oneffenheden zijn.
Dan kun je hem zo, wel even schoonmaken, op het onderblok zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2014 23:41 #947705 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Is de kop van een B200K niet de beste optie, ivm hogere compressie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2014 08:30 #947706 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Als de boring en slag van de B200K hetzelfde is als je huidige blok, dan kun je inderdaad het beste de kop gebruiken van het blok met de hoogste compressieverhouding. Let wel op of dit zo over te zetten is of dat je dan ook de zuigers van de B200K nodig hebt! Ik heb me niet verdiept in die motoren dus ik weet niet of er verschil in zit :)

Wat de bouten van de kop en het vliegwiel betreft: Het beste is natuurlijk om ze meteen te vervangen, maar als de bouten na de eerste keer monteren nooit meer zijn los geweest, kun je ze best nog een keer gebruiken. Het zijn inderdaad rekbouten, maar deze zijn wel zo gekozen dat er een veiligheidsfactor overheen zit ;)
De sterkte zegt overigens niet of het rekbouten zijn of niet, 12.9 staat voor de kwaliteit en vertelt je welke spanning de bout maximaal aan kan :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD