show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1988 360 sedan

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2014 09:39 #947707 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Dank heren!

Ik heb even vergeleken, en ik zag dat zowel de B230F als de B200K die nu nog in de auto zit beide een 530-kop hebben. Exact dezelfde dus. Dat zou betekenen dat beide blokken ook dezelfde compressie hebben? Ik moet wel even kijken hoe het met de nokkenassen zit, de L-as in mijn beige 360 bevalt prima. De L van Laagtoerig :humor:
Maar volgens mij zit in de B230F standaard een M-nokkenas, en in de B200K dan weer een A. Dan zou ik nog even de nokkenassen moeten wisselen.

De B230 heeft dezelfde slag als de B200K, maar de boring is groter (2.3 liter).

Edit: zie deze pagina
www.volvo200.org/modellen/motoren2.htm

Compressie van de B200K 10:1, van de B230F 9,8:1. De B230A, waar ik heen wil, heeft 10,3:1. Waar komt dat verschil in compressie dan vandaan als ze alle drie dezelfde cilinderkop hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2014 10:17 #947708 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
De b230K heeft andere zuigers dan de b230f.

De koppen zijn uiteraard gelijk en kun je gewoon omwisselen.

de b200e heeft een A-nokkenas
de b200k heeft een Y (of L) nokkenas
de b230f heeft een M-nokkenas
de b230k heeft een X-nokkenas

Volgens deze tabel tenminste, de bovenste drie kan ik bevestigen maar een b230k heb ik nog niet aangeraakt.
www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec

Edit: Sommige cilinderkoppen hebben wel of juist geen gaten voor koelwater naar het inlaatspruitstuk. Daar zou je even op moeten letten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2014 10:56 #947709 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Dank Joris!
De kanalen zijn er wel, maar afgedopt. In mijn geval doet het er niet zoveel toe omdat ik toch de kop van de B200K gebruik (en die heeft ook koelwatercirculatie in het spruitstuk).

Nouja, ik ga het allemaal eerst nog eens verder loshalen en de carterpan + oliepomp wisselen.
Gisteren heb ik nog even gespiekt en ik moet ook de hulpas overzetten, de as die nu in de B230 zit heeft alleen een ruwe gegoten nok voor de benzinepomp dus die is onbruikbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2014 11:50 #947711 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Dus ga je toch voor de carburateur in plaats van de injectie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2014 11:55 #947713 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
Jep!
Ik kan mezelf een hoop werk op de hals halen, maar naar mijn idee is injectie vooral handig als je nog wat verder wilt tunen/vroeg of laat meer pk's wilt. Daar gaat het mij niet om. Ik wil gewoon simpele techniek (die ik zelf nog snap!) die een betrouwbare motor oplevert en wat meer koppel levert dan de 2-liter. Meer wensen heb ik niet.

Dan kan ik wel de auto gaan ombouwen naar injectie, maar dat is me het meerwerk niet waard. Ik snap gewoon niet hoe dat allemaal werkt met die computers, bekabeling etc. en eerlijk gezegd heb ik ook niet de ambitie om me daar nu in te gaan verdiepen. Het moet gewoon een leuk mechanisch sleutelprojectje worden, waarbij ik tegelijkertijd wat meer inzicht krijg in hoe zo'n blok nou eigenlijk werkt en is opgebouwd :)
Als je iets doet moet je het goed doen, en als ik aan elektronica/bedrading ga prutsen kan ik mezelf die garantie nou eenmaal niet geven. Het B230F spul wat ik allemaal niet gebruik, gaat dus ook weer weg (compleet spruitstuk, bekabeling etc.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2014 12:00 #947714 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
Daar houd ik me dan voor aanbevolen tegen die tyd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2014 16:39 #947719 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
2 webers??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2014 16:48 #947720 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1988 360 sedan
haha, heb ik eventjes over nagedacht maar het bekende 'quanta costa'-verhaal gooit roet in het eten ;)

bovendien heb ik serieuze twijfels of de motorkap nog wel dicht kan als de Solex wordt vervangen door een Weber, die is immers hoger dan de Solex!

Mijn bedoeling is om de kosten een beetje binnen de perken te houden. Het moet wel leuk blijven. Een pakking en keerring hier en daar hoort erbij, net als een revisiesetje voor de te monteren carb. Veel gekker moet het niet worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-05-2014 17:02 #947721 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1988 360 sedan
Ergo; doorsparen Joost, nog meer koppel met een tweetal dubbelloops webers (zijstroom) :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2014 22:08 #947741 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1988 360 sedan
joost, wat die nok voor de brandstofpomp betreft, voor 25 euro heb je ook een elektrisch opvoerpompje voor carburateurs... ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD