show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2013 17:14 #940781 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
nou, dan ga je er vanuit dat men bij het monteren van de gereviseerde kop meteen de klepspeling heeft gecontroleerd.

dus ik lichtte vanmiddag even het kleppendeksel in de veronderstelling dat het zonde van de tijd zou zijn "omdat het toch allemaal nieuw is"...

is het allemaal veeeeeel te krap!
Ik krijg m'n voelermaatje van 0,10 er niet eens meer tussen, terwijl de speling 0,35-0,40 mm zou moeten zijn.

Geen wonder dat het afstellen van de motor zo moeilijk was! Hopelijk ligt er onder Utrecht nog wat tc-spul zodat ik het morgen gelijk kan afstellen. Anders de dealer maar even lief aankijken :D
Maar ik heb zelf geen micrometer, dus de eerste optie zou de beste zijn :)

Zo, nu ga ik even heel hard lachen :humor:
verklaart wel een hoop, dit...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2013 17:46 #940783 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Ben ik dan de enige die een motor helemaal controleert voordat ik hem start? Klepspeling bekijken/afstellen, eerste wat ik bekijk, Juist als een motor ''gereviseerd'' is. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-12-2013 17:53 #940784 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1983 360 GLS sedan
Ja sorry Joost, maar ook ik ben van mening dat je daar niet zomaar vanuit had kunnen gaan, het had je bijvoorbeeld misschien wel ??n of meer uitlaatkleppen kunnen kosten.

Gelukkig maar dat je er nu nog achter komt, dan kun je er in ieder geval nog om lachen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2013 18:38 #940785 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
doen we even rustig aan? ;)

ik ben vanaf dag ??n redelijk grondig bezig geweest met deze auto, sowieso direct alle vloeistoffen, slijtdelen, pakkingen, riemen etc. vervangen voordat de motor gestart werd. En natuurlijk de revisie van de carburateur.
Bovendien eerst gestart zonder ontsteking, ATF-olie op de zuigers etc.

voor aanschaf heb ik een uitgebreid gesprek gehad met de garagehouder van wie ik de auto kocht en heb ik hem 'm redelijk ver "uitgehoord" om te weten te komen wat er allemaal gebeurd was.
Als dan verteld wordt dat er een splinternieuwe kop op is gezet, incl. klepveren, kleppen etc. en dat daarna slechts "enkele tientallen" kilometers met de auto gereden is, ga je er toch vanuit dat het allemaal klopt. Al helemaal als je je bedenkt dat het een offici?le Volvo-dealer is. Het niet nameten van de speling is dus de enige stap die ik overgeslagen heb, maar wel op goede gronden.

maar goed, in die zin moet ik jullie wel gelijk geven; ik geloof nooit meer iemand op z'n woord als het om dit soort zaken gaat.

Morgen nog een retourtje Tiel, hopelijk halverwege de kleppen stellen en anders wordt het volgende week. Na die 3500 km kunnen die 200 er nog wel bij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2013 19:49 #940786 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Tja, zo kocht ik bij een volvo dealer [al sinds 50 jaar...] een oliefilter. Past niet......
Het kan verkeren zei Bredero al eens, haha

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2013 22:13 #940790 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Mooi verhaal Joost! Fijn om te horen dat er nog deskundige monteurs rondlopen die nog graag tijd steken in de afstelling, mag ik vragen bij welke garage dit was?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2013 22:24 #940792 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
Tuurlijk.
Volvo dealer Harrie Arendsen in doetinchem. Ga ik al jaren heen voor onderdelen, vanaf nu ook voor reparaties en apk. Elke Volvo is er welkom. De 850 club en 700 vereniging houden er regelmatig sleuteldagen. Monteurs helpen gewoon mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2013 23:43 #940795 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Het is normaal dat je dingen over het hoofd ziet; eigenlijk is dit het juiste moment dat je erachter komt, want het was een mogelijke optie dat de klepspeling niet juist was. Als je straks klaar bent hoef je er 40.000 km niet meer aan te denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2013 21:03 #940844 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
potverdepotver, ik dacht vandaag even de veerpootjes onder de 360 te hangen maar dat viel vies tegen.
De boutjes, kogels etc. kwamen prima los, maar de bevestigingsbeugels voor de remklauwen moest ik nog overzetten. Helaas heeft een of andere beun al eens met de beugels (die op de oude veerpoten zitten) lopen rommelen waardoor een paar bouten rondgesleten zijn.

Tot nog toe nog geen succes gehad... morgen de brander en lasapparaat erbij want ik kan geen andere beugels vinden! Heb de bekende adresjes al wel gehad...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2013 21:14 #940846 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
May the VolForce be with you! Oftewel succes...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD