Wegenbelasting

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-11-2012 14:05 #120222 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Wegenbelasting

"Rob ter Huurne" schreef:
Zo'n emissie- of roettest kan je extreem makkelijk "omzeilen" met een diesel. Een landbouw-goedje erin dat je bij de Boerenbond kan halen en heel je roet-uitstoot verdwijnt als sneeuw voor de zon


landbouwgoedje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
10-11-2012 16:19 #120227 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic Wegenbelasting
slokje benzine doet t ook goed ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-11-2012 16:54 #120228 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Wegenbelasting
Ben wel erg benieuwd naar het landbouwgoedje, heb er namelijk nooit van gehoord. Ook heb ik ook nog nooit een reden gehoord waarom iemand de roetuitstoot van een agrarische machine omlaag wilt brengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2012 19:59 #120230 door Rob ter Huurne
Beantwoord door Rob ter Huurne in topic Wegenbelasting
Benzine doet wel wat wonderen, maar vergeet niet dat we vanaf ongeveer nu tot vlak voor het voorjaar al winterdiesel hebben (immers: diesel krijgt al bij 4 graden al bevriezingsverschijnselen en wordt er dus al een deel benzine doorheen gemengd door de tankstations). :)

Populair in België zijn (om door de roettest heen te komen):
- een liter remvloeistof in een volle tank diesel gooien;
- 2 liter (kachel of lampen of witte) petrolium in een volle tank diesel
- zibro-kamin olie, dit wordt het vaakst gebruikt in België. Is vergelijkbaar met lampenolie maar net wat anders qua samenstelling en verbrandt supergoed (dus niet te traceren bij de roettest). Aangezien de Zibro-kachels populair zijn in de landbouw staat de olie mij altijd bij als "landbouw-goedje" maar is het eigenlijk niet dus. :P Maar o.a. de Boerenbond en Formido hebben deze olie.

Ik heb wel eens gesproken met een Belse garagehouder die moeite had om een 240 diesel (met D6) door de schouwing heen te trekken: kwam niet door de roettest en hij had de filters etc al vervangen en al even goed gereden met de auto (lees: goed warmgestookt en flink zitten planken). Toen ik hem vertelde over Zibro-kamin olie (en daarbij vermeldt dat dit geintje nota bene uit België kwam) kreeg 'ie de auto zowaar alsnog door de keuring dankzij de toevoeging. Het is cheaten, maar het werkt goed. :) Sowieso is het maar een momentopname.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 12:38 #120287 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Wegenbelasting

Met dank aan Frans Weekers, wat een mazzel we hebben een oldtimer liefhebber bij de vvd
de bezitter van een peugeot 504 gaat de herinvoering van de 30 of 60 dagenkaart heroverwegen.
dit is zeer goed nieuws.


Leuk voor als je echt een klassieker hebt van een periode 19.... tot en met de jaren 60, maar niet voor een jaren 70 of 80 auto. Voor mij hoeft het dan niet meer dan koop ik wel een recente auto en gaat de volvo 245 weg (banger race ofzo) want hij brengt toch geen hol meer op dan, Of ik bewaar hem en sloop het gas eruit en geef hem aan mijn zoon (gratis) Dan kan hij hem opknappen en rijd hij de eerste jaren lekker goedkoop want aanschaf heeft ie niet gehad en de onderdelen zijn dan nog goedkoper dan nu.

Dan zal ik met mijn 74er opel admiral 30 of 60 dagen in het jaar gaan rijden, wordt toch alleen maar een zomer auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 13:27 #120288 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Wegenbelasting

"René Minnebo" schreef:
Leuk voor als je echt een klassieker hebt van een periode 19.... tot en met de jaren 60, maar niet voor een jaren 70 of 80 auto.

INDERDAAD!
Zoals eerder ook aangehaald; een auto is gemaakt om te rijden.
Ieder is uiteraard vrij om een eigen invulling te geven aan deze mooie hobby,
maar toch zie je wel veel vooroordelen.
Veel mensen lijken(of zeggen expliciet..) toch van mening te zijn dat "echte" liefhebbers een 30/60 dagen kaart zullen willen,
want "je haalt haar alleen van stalling voor af en toe een ritje".

Is het niet een keuze van ieder zelf wanneer die persoon wil rijden?
Je moet er ook voor kunnen kiezen om een klassieker als semi-dagelijks voertuig gebruiken,
zonder dat hier te zware lasten aan hangen.
Een van de ideeën uit de open space van Lars sluit hier op aan: verplicht een eerste auto;
Neem mij; student, gebruik voornamelijk het OV, heb de 164 alleen als hobby, maar wil er wel mee kunnen rijden wanneer ik wil... En zo ken ik nog wel genoeg mensen die geen 'eerste' auto hebben, maar de klassieker ook niet als ragbakdagelijkse auto gebruiken.
De grens tussen ragbakdagelijkse auto en concoursstaat die alleen voor evenementen uit de stalling wordt gehaald is heus niet zo scherp als mensen die proberen voor te stellen...
Mensen die meerdere klassiekers hebben, zijn dan uiteraard weer nog een klasse apart, want zoals lars ook zei; dan kan je een andere auto pakken voor een ritje. Maar ook dan ben ik van mening dat de keuzevrijheid voor alle andere mensen, die niet meerdere klassiekers hebben, gewoon er moet zijn.

Om dan nog even constructief bij te dragen, even wat uit de open space ideeën te grijpen;
Alleen auto's die blauweplaten-gerechtigd zijn, of de klassiekergrens optrekken lijken mij veel eerlijker alternatieven.

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-11-2012 13:52 #120292 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Wegenbelasting
Even vanaf de andere kant bekeken (niet per se mijn mening, alhoewel die wel in die richting gaat):

Waarom zou je voor het semi-dagelijks gebruik van de autowegen niet belast mogen worden? Dat schiet het idee van de belastingvrijstelling voor incidenteel gebruik van de klassieker een beetje voorbij...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 16:04 #120296 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Wegenbelasting
Er is al veel geschreven en gezegd over de belastingvrijstelling, en wat mij opvalt is dat er veel deskundige op dit gebied onder ons zijn.
Wat wij niet moeten doen is om allerlei regelingen bedenken en kenbaar maken, je moet ze niet wijzer maken dan ze zijn. Het is heel simpel de huide regeling moet blijven, daar moeten we voor strijden. Want als je bij de overheid iets gedaan wil hebben moet je altijd overvragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 16:16 #120298 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
daarom heb ik eerder geschreven dat ze het in duitsland heel aardig hebben geregeld en iedereen de keuze heeft tussen 3 of 4 mogelijkheden.

1. aanvragen H kenteken , zeg maar wat hier de blauwe plaats is , iedereen ziet dat het een oldtimer is.
2. het rode 07 kenteken , alleen rijden in het weekend en van en naar clubevenementen , garage e.d.
3. seizoenssticker , vergelijkbaar met het tolvignet in zwitserland.
4 . gewoon wegenbelasting betalen.
dergelijke regelingen zijn ook in het belang van bezitters van bijvoorbeeld amerikanen , je zal maar een chevrolet hebben van 2800 kg op lpg , dat is niet te betalen , hoe zwaarder de auto , hoe meer belasting , dus is het belangrijk dat de aankomende regeling los staat van gewicht en brandstof.

natuurlijk is het in holland veel te ver doorgeschoten , ze hadden m.i. inderdaad moeten stoppen met de regeling ,
en wel op tijd zeg maar t/m de laatste blauwe plaat 31-12-1977 bijvoorbeeld.
nu zit de handel en particulier met onverkoopbare auto's , en dat is m.i. typisch nederlands , hetzelfde gebeurde ook al met grijskentekenautos van particulieren , ook onverkoopbaar en de handel zit met de schade , dat gebeurd nu weer.

het is zuur en het blijft zuur maar beter wat dan niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 21:14 #120319 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Wegenbelasting
ben het helemaal eens met Kees Vos, de vrijstelling moet blijven. Vind het eigenlijk jammer dat het regeeraccoord nu al zorgt voor verdeelde meningen binnen onze club van 30 of 60 dagenkaarten , totale vrijstelling en andere iedeeen , we moeten met z'n allen een blok vormen en er voor gaan dat het blijft zoals het is, de een rijd af en toe en de ander dagelijks, de een heeft de auto binnen staan en de ander niet ( hierdoor wordt schorsen of een 30 of 60 dagenkaart al onmogelijk). Al dat gedoe van administratieve rompslomp dat lijkt mij echt onpraktisch. Oldtimers zorgen voor behoorlijk wat werkgelegenheid( garages, onderdelenvoorziening, restauratiebedrijven,verzekeringen)( er is al weinig werkeloosheid in Nederland dus dat kan er nog wel bij ) mensen vinden het leuk om wat te sleutelen en te restaureren, jeugd neemt dit weer over ( best handig als dit wordt overgedragen )dit is met nieuwe auto's haast onmogelijk en minder leuk of interessant. De klassiekers zorgen voor veel sociale contacten en leuke verenigingen, ritten, internationale contacten,klassieker beursen enz. Verder vind ik dat de Nederlandse wegen geen last hebben van die paar klassiekers die dagelijks gebruik maken van het verkeer, je ziet het steeds minder dat een klassieker dagelijks gebruikt wordt ( ik rijd iedere dag met de Amazone ( al 31 jaar en nooit iets anders gereden )en kom er zelden een tegen. Zelf doe ik dit wel en zal het ook blijven doen alleen wordt 4 Amazons dan te veel. Helaas zal de waarde van de 450000 klassiekers aanzienlijk gaan dalen.Verder is het vreemd dat in veel Europese landen andere regels gelden waardoor dit probleem ontstaan is, oude diesels mogen in Duitsland niet meer rijden en tot voor kort was het in Nederland interessant dus niet gek dat die auto's hier naar toe komen. Ik zie het als een belastingmaatregel die straks behoorlijk tegen gaat vallen. Ben wel benieuwd hoe de petitie van de KNAC straks in Den Haag ontvangen wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.