Wegenbelasting

Lees meer
31-10-2012 23:31 #119759 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Wegenbelasting

"Kosse" schreef:
Geachte Fehac,
Indien de eigenaar van de oldtimer de auto als tweede auto heeft naast een voertuig waar wel mrb over betaald wordt blijft de vrijstelling voor de oldtimer in stand. Indien het de enige auto van de eigenaar is, pas dan mrb heffen. Op deze manier wordt het dagelijks gebruik wel belast en blijft de liefhebber waarvan de auto maar af en toe gebruikt wordt gespaard zodat het erfgoed in stand blijft. Hierbij worden de veroorzaker tegelijk de oplossing van het probleem.

De verzekeringsmaatschappijen hebben immers ook voor vergelijkbare oplossing gekozen.

Met vriendelijke groet,

Kosse


Slecht idee, ik heb geen eerste auto. Helaas wel voor de verzekering, maar in werkelijkheid heb ik alleen twee klassiekers (en een derde in opbouw).
Da's de ene kant. De andere kant is de Twingo voor mevrouw en de rotte Benz 230 als klassieker voor meneer. Die groep geef je hiermee ook een enorm gat in de wet.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 08:27 #119765 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wegenbelasting

Slecht idee, ik heb geen eerste auto.

je hebt altijd een eerste auto, Gertjan :lol: al is dat in jou geval een Ama!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 11:28 #119767 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wegenbelasting
moe... :evil:
word ik van de eeuwige oordelen tussen de regels door wie nu wel of geen klassiekerliefhebber is en of een auto nou wel of geen echte klassieker is.
als je een klassiekerliefhebber bent dan mag je volgens de "échte" liefhebbers(?) schijnbaar niet het hele jaar in je klassieker rijden, moet je hem binnen stallen, moet je er nog een moderne tupperware-auto bij hebben en mag je 'm zeker niet 's-winters gebruiken. oh ja, LPG zal ook wel niet mogen van de echte puristen...
wat een ge...
ik rij al 20 jaar een klassieker als eerste auto; dus ook al voor de belastingvrijstelling (ben ik dan misschien toch een echte klassiekerliefhebber ;) ?) en ben van mening dat je een auto moet gebruiken waar hij 40-50 jaar geleden voor gebouwd is: inderdaad, rijden! als je je klassieker als klassiekerliefhebber normaal onderhoudt dan is dat prima mogelijk!
je kan je ook afvragen wat een "echte" klassiekerliefhebber uberhaupt in een nieuwe auto doet. ;)
wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is: laat iedereen in z'n waarde en genieten van de klassiekerhobby op zijn/haar manier!

natuurlijk rij ik al 18 jaar glimlachend rond gebruik makend van de wegenbelasting-vrijstelling, maar op basis waarvan eigenlijk?
en natuurlijk valt deze regeling ook rauw op mijn dak; het was mooi meegenomen maar het is niet meer dan reëel om ook wat mee te betalen maar dan wel graag zonder de LPG toeslag! en mocht alles toch door gaan dan wordt het een kostenberekening of de LPG-installatie er wel of niet in blijft zitten...

overigens verwacht (hoop) ik nog steeds dat de soep niet zo heet wordt gegeten. :?

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.

bedankt voor de info, Rob, een camper ervan maken gaat dus ook niet door... :(
hmmm, en houtgas is ook geen handig alternatief...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 14:10 #119769 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Wegenbelasting

"Boele Braaksma" schreef:

Overigens is het wel een goed teken dat de website van het KNAC regelmatig overbelast is.
Hoeveel handtekeningen zijn er nodig voordat het in de kamer besproken wordt? Ik dacht rond de 40.000 handtekeningen.


40.000 klopt ( nl.wikipedia.org/wiki/Burgerinitiatief )

Hij is niet meer regelmatig overbelast maar staat inmiddels wel over de 18.500, dus het gaat de goede kant op. En 40.000 is natuurlijk wel zo gezet dat niet iedere dag een burger initatief in de kamer besproken hoeft.

Nog even de url voor wie hem gemist had: www.knac.nl/petitie/

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 16:05 #119773 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting
Wel een leuk generatieverschil (in snelheid):
Ik kreeg zojuist een mail van mijn vader met de link naar de petitie en als opmerking:
Misschien kan je dit bij de VolvoKV plaatsen op het forum. :lol:

Wel goed bedoeld natuurlijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-11-2012 16:21 #119775 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Wegenbelasting
Mijn telefoon abbonement is per maand duurder dan de geplande wegenbelasting. Ik weet wel waar ik meer plezier van beleef. Ik zal met veel liefde die 30 euro per maand gaan betalen om onbeperkt met de ama rond te kunnen rijden.

Over de kosten per kilometer: die zijn bij een oldtimer toch al gigantisch hoog, een oldtimer vergt meer onderhoud, lust vaak ook meer brandstof, en hoeveel auto's rijden er niet rond met een tachometer van de rally van €2000,- mistlampen van 100 euro, minilites van €1000,- een weber installatie van 1000,- een simons uitlaat, dikke banden, bilsteins enz. Dit brengt niet bepaald de kosten per km omlaag. Daar kan die 30 euro de maand wegenbelasting makkelijk bij op.

Een oldtimer als hobby kost nu eenmaal geld, iedereen heeft er lang genoeg van geprofiteerd. En het is jammer als het eraf gaat maar zeker niet het einde van de wereld.

Over de opcenten op lpg; Deze zijn ook meer dan terecht, als je kijkt naar een normale auto (zelfde gewicht) is de wegenbelasting van een diesel meer als die van een lpg. Een diesel is zuiniger en beide auto's brengen vervuiling met zich mee. Waarom zou dan een diesel 45 cent belasting moeten afdragen per liter en een lpg liter maar 11? Het mag toch wel een beetje gelijk worden getrokken?

Over het erfgoed, de man die 5 zeldzame ferrari's in zijn kelder heeft staan kan makkelijk de wegenbelasting opbrengen, daar heb ik niet zo'n medelijden mee. En anders schorst ie ze maar in etappes Zodat ie elke auto een maand per jaar kan rijden, want je kan tenslotte maar in 1 auto tegelijk rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 16:31 #119777 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting
Tja, ik zou voor de Amazon en de 1800 ruim 220 euro per maand (duur telefoonabonnement!) moeten betalen, beiden op LPG.

Het gaat mij er om dat het eerlijker is om naar gebruik te betalen, dan naar de houderschap van het voertuig.
Degene die veel rijden, betalen veel.

LPG stoot slechts 1/10deel uit aan fijnstof tov Diesel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 17:42 #119781 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
Ben ook bereid om wegenbelasting te betalen maar alleen als ik hem gebruik, ik verwacht dat ik de ama om het half jaar ga schorsen.
daarom kloppen die berekeningen ook niet.
helaas zal een gedeelte de oldtimer opruimen, een gedeelte gaat hem in de zomer gebruiken voor o.a. clubevenementen en de mensen die de oldtimer dagelijks gaan gebruiken zullen in de minderheid zijn en deze groep zal denk ik op termijn verdwijnen omdat de genoemde twingo, lupo, saxo of punto veel goedkoper is in bezit en gebruik.
verder zal het rdw de drukte met al de gasguitbouw keuringen waarschijnlijk niet aankunnen.
als de lpg toeslag ook voor oldtimers wordt ingevoerd, p.s. hier is verder niets over vermeld.
Zal het meerendeel van de lpg installaties moeten worden uitgebouwd.
Zie je het voor je, 150.000 rdw keuringen, kunnen ze vast een man of 1000 nieuw personeel (tijdelijk ) voor gaan aanstellen.
Als de lpg er uit moet heb ik alvast een setje dubbele dellorto's klaarliggen en wordt het gewoon 1/10 op benzine.
Ik hoop nog steeds op een 30 of 60 dagen kaart, dan hoeven ook al de lpg installaties niet verwijderd te worden.
Veel beter voor het milieu ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 18:08 #119782 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wegenbelasting
Het verschil tussen een 145 op LPG en zonder LPG zou iets van €650 in wegenbelasting zijn. Dat is dus ruwweg 650 liter gas/benzine prijsverschil. 650 liter rijd ik wel op in een jaar, aan LPG. Dus de LPG installaties blijven er hoe dan ook in zitten.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 19:53 #119783 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting

"Rob Spoon" schreef:
Het verschil tussen een 145 op LPG en zonder LPG zou iets van €650 in wegenbelasting zijn. Dat is dus ruwweg 650 liter gas/benzine prijsverschil. 650 liter rijd ik wel op in een jaar, aan LPG. Dus de LPG installaties blijven er hoe dan ook in zitten.


650liter x 8km = 5200km. Dat haal ik met de 1800 niet, met de Combi wel. Dus bij de 1800 zou het er uit gaan. Scheelt ook bagageruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.