- Berichten: 139
Wegenbelasting
- Niek Bolijn
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Kamer op bres voor oldtimerhobbyist
DEN HAAG De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben en er maar weinig in rijden. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer gisteren.
SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd. De liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen, worden als het aan de Kamer ligt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
De laatste jaren neemt het aantal oldtimers - auto’s en motoren ouder dan 25 jaar - snel toe. Steeds vaker gaat het om zeer vervuilende auto’s waarmee sommigen gewoon forenzen of in elk geval veel kilometers maken. Het Planbureau voor de Leefomgeving deed daar onlangs onderzoek naar.
Het kabinet wil de vervuiling door die oude auto’s via de motorrijtuigenbelastingen aanpakken, maar treft daarmee ook de liefhebber die enkel op zondag een rondje over de dijk rijdt in een oldtimer.
De Kamer stemde in met twee moties van PVV-Kamerlid Roland van Vliet. In de eerste wordt gesteld dat voorkomen moet worden dat ’ontelbare bezitters van oude auto’s en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop’. De ander vraagt het kabinet om te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een BSN-nummer kunnen worden aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting. 7 op de 10 arbeidsmigranten kunnen nu de motorrijtuigenbelasting makkelijk ontduiken, omdat ze met een buitenlands kenteken rijden. (ANP)
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Beste collega's,
Zojuist is de cameraploeg van 1 Vandaag (AVRO/TROS) terug naar Hilversum vertrokken voor de montage van een reportage over de desastreuze gevolgen die de plannen van Rutte II kunnen hebben voor onze branche.
Vanavond vanaf 18.15 uur op Nederland 1 is deze reportage te zien in de uitzending van 1-Vandaag. Zaterdagavond, 18.15 uur bij 1-Vandaag: dit is prime-time televisie met 1,5 miljoen(!) kijkers en dus een prachtig moment om onze problematiek onder de aandacht van politiek Nederland te brengen!
Zoals jullie zien zitten we niet stil. De afgelopen weken hebben we keihard gewerkt om onze belangen onder de aandacht te brengen en dit is een voorlopig hoogtepunt.
Maar hier blijft het niet bij: achter de schermen zijn we ook druk bezig op andere vlakken en worden al voorzichtige successen geboekt. Hier gaat het dan met name om verbetering van de beeldvorming rond oldtimers.
We benadrukken nogmaals dat we de steun van de branche hard nodig hebben. We danken uiteraard onze huidige donateurs, maar hebben er nog veel meer nodig. We roepen iedereen die nog niet gedoneerd heeft dan ook op om dit zo snel mogelijk te doen!
Kijk naar de resultaten die we in korte tijd (4 weken!) geboekt hebben en ben overtuigd dat Stichting Oldtimerbranche met uw steun de meeste kans heeft om uitvoering van de voornemens uit het Regeerakkoord te voorkomen!
Ga via onderstaande button naar onze website en maak gebruik van de "direct doneren" mogelijkheid. Alvast dank voor het vertrouwen!
Met vriendelijke groet.
Wim van Giersbergen
Voorzitter Stichting Oldtimerbranche Nederland
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Nu hopen dat de politici het ook hebben gezien want inderdaad de markt zit gewoon op slot.
Het zal straks ook wel op uitzending gemist staan
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dennis Boxem
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Daar ben ik wel benieuwd naar harde cijfers. Heeft iemand een idee van de CO2 uitstoot van onze oudjes?"Dennis Boxem" schreef:
het beeld van die ontzettend vervuilende oldtimer, terwijl een goed onderhouden en goed afgestelde oldtimer - en zeker een op lpg - helemaal niet zo vervuilend is.
Ik vrees namelijk dat ze als je puur dat aspect bekijkt stiekum best nog vervuilend zijn, ook op LPG.
Als je in de vergelijking echter de hele levenssyclus meeneemt kon het doorrijden in een oldtimer nog wel eens minder energiebelastend uitpakken van een moderne auto. Voor een oldtimer van 40 jaar oud worden misschien wel 4 nieuwe geproduceerd. Van dat verschil kun je nog redelijk van CO2 uitstoten.
Belangrijker is denk ik nog het feit dat er met (de meeste) oldtimers relatief weinig kilometers gereden worden. Dat maakt dat hoewel ze op zich vervuilender zijn hun bijdrage aan de totale vervuiling relatief klein is.
Voor de oldtimers die dagelijks gebruikt worden blijft het een kwestie van vervangingsvraag. Als de oldtimer eruit gaat worden die kilometers doorgaans alsnog met een auto afgelegd.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dennis Boxem
- Offline
- Expert lid
in vergelijk met een klein en milieuvriendelijk autootje is de uitstoot van onze volvo's inderdaad flink wat hoger, maar vergeet niet dat die lageverbruiks autootjes bijna allemaal een vertekend beeld geven. Mijn ervaring is dat je met de meeste flink moet doortrappen om een beetje mee te komen in het verkeer, en dan vliegt het verbruik omhoog.
Van mijn combi en onze acht jaar oude citroen picasso weet ik dat de cijfers elkaar niet veel ontliepen, de laatste keer dat ik bij de LPG boer was om ze af te laten stellen. De Volvo had na afstellen een iets hogere waarde op alle punten, maar dat is dan ook een 2 liter B20-motor en de picasso een 1.8. Op benzine zal het verschil aanzienlijk hoger zijn, omdat daar de katalysator van de Citroen echt een flink verschil maakt. Ik zal de eerstvolgende keer dat ik met beide ga de cijfertjes eens opschrijven. Verbranding en verbruik zijn de sleutel bij uitstoot. Een hogere verbrandingstemperatuur geeft minder schadelijke uitstoot, en een lager verbruik (duh) ook. Met de volvo haal ik bij normaal gebruik 1 op 9 a 10, met de picasso is dat in op 10 a 11. Ook dat geeft al aan dat de verschillen niet enorm groot zijn.
Ik wil niet zeggen dat onze oldtimers net zo milieuvriendelijk zijn als een moderne auto (wat uitstoot betreft) maar het verschil is mijns inziens niet zo dramatisch als het beeld dat er nu is. Zeker niet als je bedenkt dat er naast die kleine bakkies ook nog een hele vloot aan benzineslurpende premium leasebakken op de weg zit, waarbij het milieu en een gunstig verbruik veel minder belangrijk zijn. Om maar eens een populair woord te gebruiken; ik vind dat de hele oldtimerwereld gedemoniseerd wordt, omdat er een kleine (maar niet onbelangrijke) minderheid misbruik heeft gemaakt van de bestaande regels. Die minderheid is echter allang aangepakt. Je rijdt een mercedes ..D niet omdat je het zo'n mooi model vindt, je doet dat omdat je goedkoop op diesel wilt rijden. Een benzinevariant ziet er namelijk exact hetzelfde uit en is vele malen comfortabeler en sportiever dan zo'n ouwe naaimachine-diesel. Je benzine of lpg-oldtimer gebruiken voor dagelijks gebruik? Moet wat mij betreft gewoon kunnen, maar wel zorgen voor fatsoenlijk onderhoud.
Maar tegelijkertijd, misschien moet er wel een verplichte katalysator voor oldtimers komen. Da's een eenmalige upgrade die niet de hoofdprijs hoeft te kosten, en tegelijkertijd levert het de oldtimerbranche weer werk en omzet op. Een overgangsperiode van twee jaar om alle APK plichtige oldtimers uit te rusten met een kat?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- André de Reus
- Offline
- Nieuw lid
- Al 55 jaar Volvo liefhebber en gebruiker
- Berichten: 12
Idee:
De RDW houdt de registratie bij van de betalingen van wegenbelasting.
Zij kunnen per kenteken een jaaragenda bijhouden.
Als jij één of meerder dagen met je oldtimer op pad wil dan log je in bij de RDW op jouw kenteken en klik je de dagen aan dat je wilt/gaat rijden.
Achteraf 1 x per kwartaal of per jaar krijg je aan belastingaanslag van het aantal dagen x het dagtarief.
Dit tarief moet lager zijn naar mate de auto ouder is.
Een eenvoudig maar zeer doelmatige betaling van het gebruik van je oldtimer.
Veel gebruik betaald veel! Weinig gebruik minder. En hoe ouder de auto betaalt men nog minder.
De politie kan via het kenteken direct nagaan of je de 'rijdag(en)' gemeld hebt.
Zo niet dan een flinke prent!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.