Wegenbelasting

Lees meer
20-11-2012 18:21 #120569 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic Wegenbelasting
Dat is voorlopig in ieder geval positief. Laten we hopen dat het kabinet zich nog eens achter de oren krabt en net zoals bij het rokersbeleid en de langstudeerboete het een en ander zal herzien...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2012 20:02 #120592 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wegenbelasting
Uit de "SPITS" van vanmorgen:

Kamer op bres voor oldtimerhobbyist

DEN HAAG De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben en er maar weinig in rijden. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer gisteren.

SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd. De liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen, worden als het aan de Kamer ligt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

De laatste jaren neemt het aantal oldtimers - auto’s en motoren ouder dan 25 jaar - snel toe. Steeds vaker gaat het om zeer vervuilende auto’s waarmee sommigen gewoon forenzen of in elk geval veel kilometers maken. Het Planbureau voor de Leefomgeving deed daar onlangs onderzoek naar.

Het kabinet wil de vervuiling door die oude auto’s via de motorrijtuigenbelastingen aanpakken, maar treft daarmee ook de liefhebber die enkel op zondag een rondje over de dijk rijdt in een oldtimer.

De Kamer stemde in met twee moties van PVV-Kamerlid Roland van Vliet. In de eerste wordt gesteld dat voorkomen moet worden dat ’ontelbare bezitters van oude auto’s en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop’. De ander vraagt het kabinet om te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een BSN-nummer kunnen worden aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting. 7 op de 10 arbeidsmigranten kunnen nu de motorrijtuigenbelasting makkelijk ontduiken, omdat ze met een buitenlands kenteken rijden. (ANP)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2012 18:00 #120776 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Wegenbelasting
lijkt me zinnig om één en ander in kaart te brengen.

www.knac.nl/enquete-klassieker/

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2012 15:43 #121449 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Wegenbelasting
dit kreeg ik toen straks in mijn mail kijken dus

Beste collega's,




Zojuist is de cameraploeg van 1 Vandaag (AVRO/TROS) terug naar Hilversum vertrokken voor de montage van een reportage over de desastreuze gevolgen die de plannen van Rutte II kunnen hebben voor onze branche.




Vanavond vanaf 18.15 uur op Nederland 1 is deze reportage te zien in de uitzending van 1-Vandaag. Zaterdagavond, 18.15 uur bij 1-Vandaag: dit is prime-time televisie met 1,5 miljoen(!) kijkers en dus een prachtig moment om onze problematiek onder de aandacht van politiek Nederland te brengen!




Zoals jullie zien zitten we niet stil. De afgelopen weken hebben we keihard gewerkt om onze belangen onder de aandacht te brengen en dit is een voorlopig hoogtepunt.




Maar hier blijft het niet bij: achter de schermen zijn we ook druk bezig op andere vlakken en worden al voorzichtige successen geboekt. Hier gaat het dan met name om verbetering van de beeldvorming rond oldtimers.




We benadrukken nogmaals dat we de steun van de branche hard nodig hebben. We danken uiteraard onze huidige donateurs, maar hebben er nog veel meer nodig. We roepen iedereen die nog niet gedoneerd heeft dan ook op om dit zo snel mogelijk te doen!




Kijk naar de resultaten die we in korte tijd (4 weken!) geboekt hebben en ben overtuigd dat Stichting Oldtimerbranche met uw steun de meeste kans heeft om uitvoering van de voornemens uit het Regeerakkoord te voorkomen!




Ga via onderstaande button naar onze website en maak gebruik van de "direct doneren" mogelijkheid. Alvast dank voor het vertrouwen!




Met vriendelijke groet.




Wim van Giersbergen

Voorzitter Stichting Oldtimerbranche Nederland


Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2012 18:54 #121457 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wegenbelasting
Ik zag het net op tijd... Hoe meer aandacht ervoor hoe beter!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2012 19:14 #121459 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Wegenbelasting
Was op zich een net stukje, enkel die lpg is natuurlijk onzin hadden ze beter het onderzoek van de fehac kunnen aanhalen.
Nu hopen dat de politici het ook hebben gezien want inderdaad de markt zit gewoon op slot.

Het zal straks ook wel op uitzending gemist staan

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2012 20:35 #121465 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Wegenbelasting
Staat nu op uitzending gemist. Op zich oké, maar een beetje vreemd dat de berichtgeving hier zo eenzijdig is. De vervuilingsproblematiek van de uit Duitsland geïmporteerde diesel-youngtimers is natuurlijk gewoon een feit, maar daar wordt met een grote boog omheen gekletst. Ik heb ook nog nergens in de pers gehoord dat de regels al per januari van dit jaar zijn aangescherpt en dat daardoor dit probleem al grotendeels is verholpen. Zeker omdat de diesels die gereden worden 'omdat het zo lekker goedkoop is' toch binnen twee of drie jaar uit elkaar vallen door gebrek aan onderhoud. Een gemiste kans, want bij een groot deel van NL leeft toch het beeld van die ontzettend vervuilende oldtimer, terwijl een goed onderhouden en goed afgestelde oldtimer - en zeker een op lpg - helemaal niet zo vervuilend is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2012 22:06 #121471 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Dennis Boxem" schreef:
het beeld van die ontzettend vervuilende oldtimer, terwijl een goed onderhouden en goed afgestelde oldtimer - en zeker een op lpg - helemaal niet zo vervuilend is.

Daar ben ik wel benieuwd naar harde cijfers. Heeft iemand een idee van de CO2 uitstoot van onze oudjes?
Ik vrees namelijk dat ze als je puur dat aspect bekijkt stiekum best nog vervuilend zijn, ook op LPG.
Als je in de vergelijking echter de hele levenssyclus meeneemt kon het doorrijden in een oldtimer nog wel eens minder energiebelastend uitpakken van een moderne auto. Voor een oldtimer van 40 jaar oud worden misschien wel 4 nieuwe geproduceerd. Van dat verschil kun je nog redelijk van CO2 uitstoten.

Belangrijker is denk ik nog het feit dat er met (de meeste) oldtimers relatief weinig kilometers gereden worden. Dat maakt dat hoewel ze op zich vervuilender zijn hun bijdrage aan de totale vervuiling relatief klein is.
Voor de oldtimers die dagelijks gebruikt worden blijft het een kwestie van vervangingsvraag. Als de oldtimer eruit gaat worden die kilometers doorgaans alsnog met een auto afgelegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2012 00:54 #121482 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Wegenbelasting
Lars,

in vergelijk met een klein en milieuvriendelijk autootje is de uitstoot van onze volvo's inderdaad flink wat hoger, maar vergeet niet dat die lageverbruiks autootjes bijna allemaal een vertekend beeld geven. Mijn ervaring is dat je met de meeste flink moet doortrappen om een beetje mee te komen in het verkeer, en dan vliegt het verbruik omhoog.

Van mijn combi en onze acht jaar oude citroen picasso weet ik dat de cijfers elkaar niet veel ontliepen, de laatste keer dat ik bij de LPG boer was om ze af te laten stellen. De Volvo had na afstellen een iets hogere waarde op alle punten, maar dat is dan ook een 2 liter B20-motor en de picasso een 1.8. Op benzine zal het verschil aanzienlijk hoger zijn, omdat daar de katalysator van de Citroen echt een flink verschil maakt. Ik zal de eerstvolgende keer dat ik met beide ga de cijfertjes eens opschrijven. Verbranding en verbruik zijn de sleutel bij uitstoot. Een hogere verbrandingstemperatuur geeft minder schadelijke uitstoot, en een lager verbruik (duh) ook. Met de volvo haal ik bij normaal gebruik 1 op 9 a 10, met de picasso is dat in op 10 a 11. Ook dat geeft al aan dat de verschillen niet enorm groot zijn.

Ik wil niet zeggen dat onze oldtimers net zo milieuvriendelijk zijn als een moderne auto (wat uitstoot betreft) maar het verschil is mijns inziens niet zo dramatisch als het beeld dat er nu is. Zeker niet als je bedenkt dat er naast die kleine bakkies ook nog een hele vloot aan benzineslurpende premium leasebakken op de weg zit, waarbij het milieu en een gunstig verbruik veel minder belangrijk zijn. Om maar eens een populair woord te gebruiken; ik vind dat de hele oldtimerwereld gedemoniseerd wordt, omdat er een kleine (maar niet onbelangrijke) minderheid misbruik heeft gemaakt van de bestaande regels. Die minderheid is echter allang aangepakt. Je rijdt een mercedes ..D niet omdat je het zo'n mooi model vindt, je doet dat omdat je goedkoop op diesel wilt rijden. Een benzinevariant ziet er namelijk exact hetzelfde uit en is vele malen comfortabeler en sportiever dan zo'n ouwe naaimachine-diesel. Je benzine of lpg-oldtimer gebruiken voor dagelijks gebruik? Moet wat mij betreft gewoon kunnen, maar wel zorgen voor fatsoenlijk onderhoud.

Maar tegelijkertijd, misschien moet er wel een verplichte katalysator voor oldtimers komen. Da's een eenmalige upgrade die niet de hoofdprijs hoeft te kosten, en tegelijkertijd levert het de oldtimerbranche weer werk en omzet op. Een overgangsperiode van twee jaar om alle APK plichtige oldtimers uit te rusten met een kat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • André de Reus
  • André de Reus's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Al 55 jaar Volvo liefhebber en gebruiker
Lees meer
25-12-2012 19:51 #121587 door André de Reus
Beantwoord door André de Reus in topic Wegenbelasting
Het is misschien onontkoombaar dat wij als old-timer weggebruikers iets moeten bijdragen aan het weggebruik.
Idee:
De RDW houdt de registratie bij van de betalingen van wegenbelasting.
Zij kunnen per kenteken een jaaragenda bijhouden.
Als jij één of meerder dagen met je oldtimer op pad wil dan log je in bij de RDW op jouw kenteken en klik je de dagen aan dat je wilt/gaat rijden.
Achteraf 1 x per kwartaal of per jaar krijg je aan belastingaanslag van het aantal dagen x het dagtarief.
Dit tarief moet lager zijn naar mate de auto ouder is.
Een eenvoudig maar zeer doelmatige betaling van het gebruik van je oldtimer.
Veel gebruik betaald veel! Weinig gebruik minder. En hoe ouder de auto betaalt men nog minder.
De politie kan via het kenteken direct nagaan of je de 'rijdag(en)' gemeld hebt.
Zo niet dan een flinke prent!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.