Wegenbelasting

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-11-2012 20:14 #119784 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Wegenbelasting
waarom denkt iedereen dat er met een oldtimer dagelijks gereden wordt omdat het goedkoop is. En dat alleen vanwege de besparing op wegenbelasting. Verzekering scheelt niks bij dagelijks verbruik. Als jullie het allemaal uitrekenen kom je echt niet goedkoper uit dan een dagelijkse auto hoor. Daar staat die wegenbelasting niet voor in verhouding. En ik heb het uitgerekend van peugeot 205, tot amazon tot S40.

Als een twingo of panda zo goedkoop is, waarom rijden er dan nog steeds rollsen en audi A8en of een S80, die zijn ook niet bepaald goedkoop te noemen. Die zware auto's verdwijnen ook niet uit het straatbeeld.

Ik rij mijn amazon dagelijks en op benzine, in de winter gaat hij de stalling in en koop ik een pekelauto. met of zonder wegenbelasting gaat dat niet veranderen. En over de kosten van Boele, die kosten heb je ook als je 2 normale auto's hebt en dan bestaat er de economische keuze over wel of niet uitbouwen.

Over betalen naar gebruik, dit komt er toch niet. Geeft te veel administratieve lasten. Die gebruikskosten zitten gedeeltelijk in de accijnsen van de brandstof. Iemand die veel kilometers maakt, betaalt meer accijns dan personen die minder betalen.

Verder is een dergelijke strippenkaart niet controleerbaar. En bovendien als er straks bv een gps kast komt vindt iedereen die lelijk en maakt inbreuk op de originaliteit. en je krijgt het gezever dat zo'n kast zo duur is.

Ps. mijn voormalige werkgever kan niet wachten totdat zijn "stinkdiesel"25 jaar is, dan mag hij ook eindelijk meedoen aan de oldtimerritten ook daar zijn liefhebbers voor.

Persoonlijk ben ik nu al blij over dat de oldtimerprijzen gaan dalen. Ik zoek nog een mooie 240 :D :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 21:12 #119788 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting
Ronald,

Als je je goed verdiept in verzekeringen, kom je erachter dat je voor 55euro WA kunt verzekeren als éérste auto, en enige auto.
Dit is mij gelukt op 22jarige leeftijd.

Een nieuwere auto kan je misschien net voor dat bedrag per maand WA verzekeren op mijn leeftijd. Goedkoper is een oldtimer dus wel.

Ik ben het volledig met je eens dat de duurdere auto's blijven rijden, maar ik verwacht dat je het wel met mij eens bent dat verzamelaars meer auto's verkopen. Zelf houd ik in dat geval ook geen drie oldtimers meer.
Die verkoop zal dalende prijzen veroorzaken. Wie wordt daar gelukkig van? Ik denk dat dan de keuze tussen slopen of rijdend verkopen steeds kleiner wordt.

Ik ben blij dat ik geen Buick bezit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2012 12:17 #119803 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Op diverse fora, facebook pagina's en websites verschijnen steeds meer ideeën voor "wat dan wel" als alternatief voor de volle mep motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.
Gisteren hebben we een eerste versie van een nieuw initiatief van mijn en een compagnon online gezet: Open Space Company.
Dit is een platform voor het crowdsourcen en co-creeren van ideeen en oplossingen.
Het leek me daarom leuk om een space aan te maken voor "wat dan wel".
Heb je een goed idee hierover?
Plaats hem op www.openspacecompany.com/spaces/mrb_oldtimers
Ook kun je reageren en stemmen op ideeën van anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2012 13:00 #119805 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wegenbelasting
Dat hebben jullie vlot uit de grond gestampt! Mooie site, werkt zeer intuitief!
Kan best wat worden..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2012 16:24 #119816 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
@Erik: dankje! We waren er al wel iets van driekwart jaar mee bezig, maar toevallig was gisteren een eerste presentabele versie af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2012 17:15 #119819 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Wegenbelasting
Misschien mis ik wel een aantal berichten, maar alle opmerkingen die met milieu te maken hebben zijn wel bijzonder, wat doet het wel niet met het milieu als de maximum snelheid naar 130km/h gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2012 20:36 #119827 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
Misschien kunnen we wat van de duitsers leren.
het rode 07 kenteken voor weekendgebruik en clubevenementen, geen apk plicht, kosten 197 euro per jaar.
Het H kenteken van historisch, hele jaar geldig, 197 euro per jaar, apk plicht, alleen voor geheel originele auto's,
Verbeteringen of aanpassingen voor milieu en veiligheid zijn toegestaan, alleen mogelijk voor gave en originele wagens
( binnenslapers).
Een seizoenssticker, zomers geldig, rijden van april t/m september voor nog geen 200 euro per jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2012 20:48 #119829 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"rene Brandt" schreef:
Misschien kunnen we wat van de duitsers leren.
het rode 07 kenteken voor weekendgebruik en clubevenementen, geen apk plicht, kosten 197 euro per jaar.
Het H kenteken van historisch, hele jaar geldig, 197 euro per jaar, apk plicht, alleen voor geheel originele auto's,
Verbeteringen of aanpassingen voor milieu en veiligheid zijn toegestaan, alleen mogelijk voor gave en originele wagens
( binnenslapers).
Een seizoenssticker, zomers geldig, rijden van april t/m september voor nog geen 200 euro per jaar.

Goed idee, wil je die erbij zetten op www.openspacecompany.com/spaces/mrb_oldtimers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2012 19:56 #119867 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic Wegenbelasting
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.

Mvg
John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Kruithof (GAST)
  • Pieter Kruithof (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-11-2012 17:17 #119956 door Pieter Kruithof (GAST)
Beantwoord door Pieter Kruithof (GAST) in topic Wegenbelasting
Lastige discussie hoor! Leuk welkom voor een verse Amazon bezitter :x

Daarbij komt voor mij ook nog eens mijn Renault Master oldtimer camper... hoe zou het daar dan mee moeten? Die rijdt alleen maar op vakantie en nog niet eens zoveel in Nederland. Tja, ik ben eerlijk: die heb ik speciaal als oldtimer gekocht vanwege de lage vaste lasten.

Ik hoop dat de soep niet zo heel heet gegeten wordt. Maar veranderen zal het vast wel.

Dan toch maar met z'n allen naar het Binnenhof? :lol:

Niet mijn eerste auto, wel de eerste echte: Volvo Amazon P130 uit '68

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.