Wegenbelasting

Lees meer
09-11-2012 17:32 #120177 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
1 op 1 dezelfde content op meerdere sites levert strafpunten op van Google. Je mag het natuurlijk wel ter inspiratie gebruiken om een stukje te schrijven. Ook wil ik nog wel een stukje schrijven vanavond voor de VKV homepage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 17:57 #120178 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wegenbelasting
Mag ik dan voor dat laatste kiezen? ;-)

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 21:28 #120192 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Wegenbelasting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 22:05 #120195 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
Met dank aan Frans Weekers, wat een mazzel we hebben een oldtimer liefhebber bij de vvd :mrgreen:
de bezitter van een peugeot 504 gaat de herinvoering van de 30 of 60 dagenkaart heroverwegen.
dit is zeer goed nieuws.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
09-11-2012 23:15 #120200 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic Wegenbelasting
Ik snap niet dat iedereen zo blij is met n 60 dagenkaart.
Je wordt enorm beknot in je vrijheid van gebruik.

Politiek is draconische maatregelen opperen, de storm kritiek afwachten en dan een beetje toegeven en toch vreselijke maatregelen te kunnen doorvoeren.(en de goegemeente is nog blij ook,’’omdat het een stuk erger had kunnen zijn’’ )

Ik vind dat raar: zeg nou gewoon knetterhard NEE! De Fehac heeft aangetoond dat de import enorm gedaald is, dus het straatbeeld veranderd langzaamaan toch wel weer richting een goede balans tussen nieuwe auto’s en klassiekers. (de oldtimer is per definitie aan het uitsterven, de ene langzamer dan de ander)

Het milieu-argument houdt ook al geen stand...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 23:38 #120201 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Nou, daarstraks zat ik eens na te denken. Waarschijnlijk komt mijn Amazon überhaupt niet meer dan 60 dagen op de weg.
En wil ik meer oldtimer rijden, dan pak ik toch gewoon een andere en zet ik een kruisje op de kaart die daar bij hoort?
Natuurlijk is onbeperkt rijden mooier, maar dat zal geen stand houden.
Botweg nee zeggen is in mijn ogen geen constructieve houding en dan zal de politiek je links laten liggen.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of argumenten wel of geen stand houden.
Als het puur om feiten zou gaan, waren er niet beland waar we nu zitten.

Ik begrijp namelijk ook wel dat de afgelopen jaren belastingvrij rijden op LPG in een Amazon en 244 super luxe is geweest.

Het milieu argument houdt gemiddeld geen stand. Maar dat komt denk ik vooral doordat er veel auto's zijn die weinig gebruikt worden en relatief weinig die intensief gebruikt worden. Maar als je die tweede groep apart neemt, weet ik zo net nog niet of het milieu argument wel stand houdt. Dan kon een modernere auto toch overall bekeken wel eens duurzamer zijn ondanks dat er voor de productie van zo'n nieuwe ook veel energie nodig is.
En zelfs als het dan nog steeds duurzamer is om met een oude auto intensief door te kachelen.... Het (politieke) oog wil ook wat. Zo'n D6 in een 240 heet niet voor niks de knikkerbak en kan met name in de winter aardige roetschermen trekken.

Het mooiste vind ik nog dit idee: Emissie afhankelijke belasting . Maar ja, Weekers heeft het ook over goed te implementeren maatregel en dat kon bij deze nog wel eens lastig zijn als je uit wilt gaan van daadwerkelijke emissie. Wel geeft dat een heel gezonde prikkel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
10-11-2012 10:00 #120211 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic Wegenbelasting
Maar botweg nee zeggen geeft wel aan dat de meningen erg ver uit elkaar liggen.
Het is niet een op een hetzelfde als een deal maken bij de autohandelaar, maar koehandel is het wel! (kijk maar wat nu gebeurt met het zorgpremie-verhaal: als er maar voldoende mensen echt dwars gaan liggen)
Waarom zou je in je eigen gelederen een oplossing/tegemoetkoming willen voorstellen? Ja zou ook kunnen stellen dat de moderne belastingvrije auto's ook MRB moeten gaan betalen. Een Toyota Prius verbruikt op de snelweg ook gemakkelijk 1:15 bijvoorbeeld. Wat kost telkens een nieuwe wegwerp auto produceren wel niet aan energie?

Waarom geen tol laten betalen voor de NL wegen, dan pak je meteen buitenlands geld mee... maar ja, dat zou dan weer drempelverhogend zijn en slecht voor onze export-economie.

Een 60dagen kaart vind ik teveel bemoeienis van de overheid, we worden steeds verder ingeperkt in onze vrijheden (met nb een liberaal als premier...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2012 11:01 #120212 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
Bedoelt u het fotograveren en registreren van de kentekens op zich of heeft u bezwaar tegen de wegenbelasting in welke vorm ook?
Het fotograveren en vastleggen van kentekens wordt zowieso steeds intensiever en gebeurd toch al dagelijks.
denk aan het prive rijden met auto's van de zaak waarvoor een verklaring geen privegebruik voor is afgegeven
De boetes hiervoor zijn gigantisch en dat zal waarschijnlijk ook het geval worden met een 30 dagenkaart maar het is op zich een mooie en eerlijke regeling voor mensen die niet prive rijden met de auto van de zaak.

Zo is naar mijn mening een 30 dagenkaart een uitkomst voor mensen die weinig met hun oldtimers de weg op gaan.
En vooral voor verzamelaars van meerdere oldtimers vooral deze groep zou onevenredig worden benadeeld.

Ikben het volledig met Lars eens dat de huidige situatie handhaven onlogisch en gewoon op termijn niet haalbaar meer is.
Chiptuning en het monteren van katvervangers ondermijnd emissieafhankelijke belasting omdat vooral diesels die massaal worden gechiptuned van een op papier schone auto in een milieuvervuilend monster zijn veranderd, deze auto's maken ook nog eens veel kilometers en voldoen niet meer aande emissieeisen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2012 11:07 #120213 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
De emissie afhankelijke belasting vind ik overigens alleen een goed idee als dit gebaseerd wordt op werkelijke emissie.
Bijvoorbeeld te meten tijdens een APK analoog aan de roettest.
Dan zou ik bijvoorbeeld geld investeren in een geregelde LPG installatie.
Het lastige is alleen dat daar vast nog wel mee te sjoemelen is. Zo kun je ondanks de dopingcontroles in de wielrensport blijkbaar ook gewoon doping gebruiken om te winnen.

Zojuist overigens de letterlijke uitspraken van de kamerleden en staatssecretaris in mijn blogpost Staatssecretaris zegt oldtimer regeling toe erbij gezet. Leuk om te lezen en geeft vertrouwen voor de echte oldtimers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2012 13:40 #120221 door Rob ter Huurne
Beantwoord door Rob ter Huurne in topic Wegenbelasting
Zo'n emissie- of roettest kan je extreem makkelijk "omzeilen" met een diesel. Een landbouw-goedje erin dat je bij de Boerenbond kan halen en heel je roet-uitstoot verdwijnt als sneeuw voor de zon (dat andere schadelijke meuk eruit komt die op dat moment niet gemeten wordt doet er niet toe, maar goed). Of wat dacht je van je carburateur extreem arm afstellen (in geval van benzine & LPG)? Met de emissie kan je veel meer rommelen dan men denkt. Sterker nog: de Belgen doen het op zeer grote schaal met de diesels (in geval van dagelijkse auto met jaarlijkse schouwplicht). :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.