Wegenbelasting

Lees meer
30-10-2012 19:16 #119691 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Wegenbelasting
Het lukt me niet eens om te tekenen.

Maar hoe dwaas zijn die plannen. Ze willen er 153 mio structureel mee binnenharken. Er zijn in NL zo'n 425.000 auto's ouder dan 25 jaar, maar momenteel wordt de vrijstelling opgevoerd richting 30 jaar, waardoor de cijfers van FEHAC (300.000) redelijk realistisch klinken. Na invoering gaan alle VW Jetta's en MB190E's onmiddelijk door de shredder of per boot naar Afrika. Da's een vrij groot aandeel, waarvan de eigenaren vooral 10 jaar oude Twingo's gaan rijden: leveren geen ruk op aan belasting. De echte klassiekers gaan de helft van het jaar op stal, dus die 'winst' is ook feitelijk maar de helft (mijn Volvo, Trabant en Barkas ga ik zeker houden, maar ook 6 maanden schorsen per jaar). Van die ingeboekte 153 miljoen blijft ruim minder dan de helft over, terwijl je wel alle oldtimersclubs een flinke tik geeft.

En hoe 'slecht' die importeurs van oude diesels ook zijn: het zijn legale ondernemers waarvan Den Haag van vandaag op morgen de waarde van de handelsvoorraad halveert. Lekker is dat, van je overheid moet je het hebben.

Toen ik bij de RDW was voor een brommer, gaven ze daar aan dat sinds die nieuwe regeling met name het aantal 'nieuwe' diesels al fors aan het teruglopen was. Het milieudoel kan dus ook bereikt worden zonder mensen dik te naaien.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 20:18 #119694 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Lars Rengersen" schreef:

"Gertjan Tillema" schreef:
Ik zeg: FEHAC, kom d'r maar in!

Nou, de Fehac is in diepe slaap volgens mij.
Ik heb ze op 9 september de volgende mail gestuurd:

Hallo Fehac,

Op jullie site staat een vermelding over de verschillende partijprogramma's en hun attitude ten aanzien van motorrijtuigenbelasting.

Op woensdag 12 september 2012 mag Nederland weer naar de stembus voor de Tweede kamerverkiezingen. Wat zijn de gevolgen voor de oldtimer ?

In het volgende artikel staat welke partijen de belastingvrijstelling voor oldtimers willen afschaffen* of beperken.
www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/ ... tocht.html

Hierbij maakt men een klassieke fout: men rekent met een belastingopbrengst die, indien het plan uitgevoerd wordt, er niet blijkt te zijn. Want: wie gaat er nu veel belastinggeld betalen voor iets dat hij weinig gebruikt ?

*= afschaffing voor oldtimers wordt niet met name genoemd; echter rekeningrijden, kilometerheffing of betalen per km wel. we weten dat deze partijen geen voorstander zijn van uitzonderingen voor oldtimers.
Zie www.cpb.nl/publicatie/keuzes-in-kaart-2013-2017 blz 56

Jullie schrijven hier dat afschaffing niet met name wordt genoemd. Verschillende partijen schrijven echter wel:
"De afschaffing van de mrb voor oldtimers leidt tot een lastenverzwaring van 0,2 mld euro in 2017."
[Zoeken op oldtimer in het document)

Zoals ik dat lees, gaat dat wel wat verder dan invoering van betalen per kilometer (waar ik voorstander van ben).
Als verzamelaar van klassieke Volvo's (bouwjaar 1966 t/m 1974) zou het afschaffen van de MRB voor mij veel impact hebben.
Ik rij namelijk ook zo af en toe met de auto's en schorsen is voor mij dus geen optie.
De invoering van deze lastenverzwaring zou er voor mij toe leiden dat ik een aanzienlijk deel van mijn verzameling zal moeten verkopen.
Tegelijkertijd zullen de auto's door deze maatregel significant in waarde dalen.

Daarmee is de situatie in mijn ogen ernstiger dan jullie op jullie website schetsen.
Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Hoe groot achten jullie de kans dat de maatregel ingevoerd wordt?
Wat doet de Fehac en wat kan de Fehac hiertegen doen?

Alvast bedankt,
Groeten Lars
(lidnr. 11816 van de Volvo Klassieker Vereniging)

Helaas geen reactie gehad. Op hun site staat ook alleen een oud bericht van 12 september.
Volgens mij had de Fehac moeten voorkomen dat het op deze ongenuanceerde manier in het akkoord kwam.

Vandaag de volgende reactie ontvangen....

Lars,

Ja zeker.
FEHAC zet zich in voor de Hobby-Oldtimer.

Met vriendelijke groet,

secretariaat FEHAC.

Right, dat geeft vertrouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-10-2012 20:23 #119695 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Wegenbelasting
FEHAC leest ook het forum van VolvoKv :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 22:34 #119699 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Wegenbelasting
dit is niet al te best nieuws. Ik lees eerder dat er nu dus 425000 oldtimers in Nederland zijn en dat valt op een gegeven moment op en dan denkt men in Den Haag "daar valt wat te halen". Een aantal jaar geleden waren er veel minder oldtimers en vielen we niet op. Ben het er mee eens dat de overheid niet betrouwbaar is als men dit zo maar even beslist terwijl men kort geleden andere afspraken heeft gemaakt, veel eigenaren zullen afscheid nemen van hun voertuig omdat de hobby niet meer te betalen is en de prijzen van klassieke auto's zullen aanmerkelijk dalen. Er zullen LPG uitbouw stations moeten komen want je oldtimer nog op LPG laten rijden is helemaal niet meer te doen als je ook de toeslag voor LPG moet betalen als je weinig kilometers rijdt. milieu punt is volstrekte onzin, wel zevenbaans racebanen aanleggen, dat moet dan ook maar niet gebeuren. Valt mij trouwens toch al op dat de laatste tijd heel hard gereden wordt op de Nederlandse wegen, als rustige rijder, ongeveer 110 a 110 dan stuift men tegenwoordig voorbij, de hogere maximum snelheid zorgt ervoor dat vrijwel iedereen indien mogelijk men tegenwoordig 140 a 150 rijdt en ik geloof niet dat het milieu daar beter van wordt, wel de staatskas want men gebruikt meer benzine of diesel.Verder viel mij op in het regeer akkoord dat de accijns op LPG ook nog eens fors omhoog gaat, 7 cent per liter en diesel met 3 cent, benzine blijft gelijk. Volgens mij is LPG schoon in vergelijking met diesel dus de hele vlieger van milieu is grote onzin.

108. Verhoging accijnzen (diesel en LPG)
De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer
46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014,
bedraagt 230 mln. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt
daarmee op ongeveer 18 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die
ingaat per 1-1-2014, bedraagt 50 mln

verder heb ik de petitie getekend van de KNAC en wacht het verder maar af, ik geloof niet dat het zonder slag of stoot door zal gaan. Gebeurd het wel dan zal ik afscheid moeten nemen van meerdere van mijn 4 Amazons.

groet Marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 22:57 #119701 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wegenbelasting
grrrrrrmbl... :evil: :evil: :evil:

van deze ideëen wordt natuurlijk niemand vrolijk op dit forum...
laten we hopen dat het niet zover zal komen (misschien beetje naief) en dat de vrijstelling bijvoorbeeld blijft voor auto's van 40 jaar en ouder (sprak hij met z'n '71-er)...

aan de andere kant, het gaat pas in 2014 in en dan hebben we wellicht allang weer een ander kabinet :lol:

en bovendien vergaat de wereld op 21 december volgens de Maja's hahaha zwaai dus maar dag met je handje naar die extra inkomsten van die oldtimers:
2012 het einde van de wereld?
Er is tegenwoordig veel te doen met de datum 21 december 2012. Volgens wetenschappers geeft de Maya kalender het einde van de wereld aan. Is dit zo of betekend het iets heel anders? Duizenden jaren geleden is het al aangekondigd en nu komt de tijd er al snel aan!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2012 23:42 #119702 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting

Lars,

Ja zeker.
FEHAC zet zich in voor de Hobby-Oldtimer.

Met vriendelijke groet,

secretariaat FEHAC.


Bij zo'n reactie denk ik altijd: Stuur dan géén reactie, ipv een nietszeggend mailtje zonder antwoorden op de gestelde vragen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2012 08:58 #119705 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Inderdaad, het mission statement ken ik ook wel. Maar goed, nu heb ik in elk geval weer een reactie terug kunnen sturen met oa:

Nu is de discussie nog erg geld en milieu gedreven. Ik zou het goed vinden als
- Er typische verhalen komen van verzamelingen die in gevaar komen of bedrijven in de sector die stoppen
- Voorbeelden van de functie van oldtimers (bijv. trouwerijen en officiele gelegenheden) gegeven worden
- Er een daadwerkelijke levenscyclus analyse gedaan wordt (betrek de productie en recycling erbij in getallen)
- Marktonderzoek wordt uitgevoerd (hoe worden de oldtimers gebruikt en wat doen de eigenaren als ze MRB moeten betalen)
- De waardedaling op dit moment in kaart gebracht wordt, impact onbetrouwbare overheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2012 09:54 #119708 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
Ik heb niet bepaald het gevoel dat er nog grote veranderingen komen met betrekking tot het regeeraccoord.
De argumenten die Lars noemt weten ze al, dit weten wij in principe ook, hoe de oldtimers gebruikt worden.
De auto"s voor dagelijks gebruik zijn voor 90% van na 1980.
Nee,ik hoop dat er nog een 30 dagenkaart of een speciaal tarief te regelen valt net als bij motorfietsen het halftarief en geen brandstoftoeslag voor lpg.
of bij campers, 3 maanden betalen en het hele jaar rijden.
Wij hadden in nederland de beste oldtimerregeling van alle ons omringende landen.
Belgie bijvoorbeeld met de weekend nummerborden voor oldtimers, alleen in het weekend rijden en van en naar clubevenementen. Duitsland ongeveer hetzelfde.we gaan van de beste regeling naar geen regeling ofwel de slechtste..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2012 10:01 #119710 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wegenbelasting
Inderdaad!

Overigens vind ik variabel betalen een beter systeem, degene die zijn oldtimer dagelijks inzet, zal meer moeten betalen dan degene die hem eens per maand uit de garage pakt.

Nog beter zou het zijn om de MRB-vrijstelling op 1975 of 1980 te zetten. Dit blijven immers de klassieke auto's.

Overigens is het wel een goed teken dat de website van het KNAC regelmatig overbelast is.
Hoeveel handtekeningen zijn er nodig voordat het in de kamer besproken wordt? Ik dacht rond de 40.000 handtekeningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2012 10:38 #119711 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Wegenbelasting
De petitie maar eens getekend. Ik vind overigens dat een oldtimer niet vor dagelijks gebruik hoeft te zijn, dus dat daar de regels voor worden aangepast mag best.

Wel verbazingwekkend, voor het milieu wordt de HSB terug ingevoerd. Dus als je voor jet oldtimer maar HSB betaald is het voor het milieu in orde :roll:


Groetjes,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.