Het grote CarAudio topic
- V300 register
- Verbannen
-Als de sub die je achterin wilt leggen geen exorbitante vermogens vraagt (lees: 250W RMS of meer) kan je die prima gebrugd op een 4-kanaler aansluiten en de andere twee kanalen van dat ding gebruiken voor je composet. Zoek wel je versterker er op uit dat hij gebrugd even veel of n?t iets meer kan leveren als wat je sub maximaal vraagt. Verder (ik blijf het herhalen ) goed afstellen, dempen en inbouwen. Daar win je heel veel mee.
Monoblock / 2-kanaler is natuurlijk net wat mooier, maar er hangt ook een bijbehorend prijskaartje aan... dat is misschien toch een factor om even rekening mee te houden.
Vergeet ook vooral niet de voedings- en massakabels en de zekeringen in je plaatje mee te nemen, dat kunnen onaangename extra kosten zijn.
En even ten overvloede: vermogens van speakers en versterkers altijd de RMS-vermogens vergelijken! Sommige "merken" willen nog wel eens pochen op de doos met "12000KW booming powerRRR!!!!!". Dat is dan dus het vermogen dat de speaker kan handlen als de bliksem inslaat, tussen het moment van rust en het moment dat de complete conus door je achterruit vliegt. Het echte vermogen: gok op ongeveer 1% daarvan en laat dat booming ook maar rustig weg Alleen RMS vermogens zeggen iets echt serieus, en tenzij je DB-drags wilt gaan doen heb je waarschijnlijk aan 80Wrms voor de compo en 200Wrms voor de sub MEEEEEER dan voldoende
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik ga denk ik eerst een 2kanaals versterker nemen, en dan kan ik later altijd nog de subwoofer aansluiten als ik wat heb gespaard.
Nog een klein vraagje, ik heb best grote speakers (16cm) en op zich passen ze in het vooronder qua diepte, maar dan moet ik wel een stuk body eruit zagen, want dat rechthoekje is te klein (het is een ronde speaker)
Is het dan makkelijker om hem in de deur te plaatsen? Geeft dit meer/mindere kwaliteit? En hoe zit dat dan met meetrillende deuren, zoiets had ik ook ergens gelezen :crazy1:
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ze passen probleemloos aan de voorzijde, achter moet je een stukje uit de deur slijpen anders komt de magneet daar tegenaan (ook geen probleem).
meetrillende deurpanelen heb ik persoonlijk geen last van gehad; maar het kan komen dat dat toendertijd gewoon bruut overstemd werd door de 2x 10 inch en 2x 12 inch subwoofers achterin.. je kunt evt het cardboard deurpaneeltje aan de binnenzijde nog versterken en schuimrubber plakprofiel langs de bevestigingsranden plakken
- Mark Smeets
- Moderator
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
5deurs is nog beter omdat die deurpanelen kleiner zijn dus beter vastzitten en dus minder meetrillen:D
- V300 register
- Verbannen
Deugdelijk monteren houdt hier in: MDF plank achter het board van je paneel, opvullen tot aan het staal, en de hele zooi door het hout en het staal heen vastbouten. Liefst ook nog een laagje loodbitumen tegen de binnenkant van je deur, zodat de buitenkant niet mee gaat trillen.
Het paneel zelf kan je evt. ook nog een beetje verstevigen door het in te smeren met polyester, maar als je de speakz door het mdf heen tegen het staal hebt gebout is dat al heeeeeel degelijk. Oh ja, niet vergeten: MDF zuigt vocht op, dus voordat je het monteert eerst even in een paar flinke lagen grondverf, vooral de kopse kanten.
(disclaimer: zoals het boven staat, is eigenlijk de ideale methode. Een andere methode zal vast ook werken, als je maar bedenkt dat je de speaker zo vast mogelijk moet zetten. Alle beweging die niet wordt gedempt doordat de kooi gaat meebewegen, is meer onvervormd geluid is beter.)
- V300 register
- Verbannen
setsunakaede;119345 schreef : In principe gaat het in je deur beter klinken, mits goed gemonteerd. De speaker kan namelijk vrijer spelen ipv vooral je broekspijpen laten wapperen
omg :+
Bedankt, dan ga ik dat maar eens proberen met de mdf enzo :y:
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Ik heb nog een setje Tonsil GTC 20/60 speakers van de H?R liggen.
tweakers.net/aanbod/advertentie/119877/t...c-20-60-speaker.html
En 2 versterkers:
Kenwood KAC-622: inform3.kenwoodusa.com/manuals/kac622.pdf
Alpine 3544: ampguts.realmofexcursion.com/Alpine_3544/ Jeroen
Ik zal toch ook eens gaan knutselen voor een beetje extra bas...
- V300 register
- Verbannen
setsunakaede;119345 schreef : Deugdelijk monteren houdt hier in: MDF plank achter het board van je paneel, opvullen tot aan het staal, en de hele zooi door het hout en het staal heen vastbouten.
Is het dan beter de hele ruimte op te vullen of gaat het alleen om het deel waar de speaker zit, dus dat die zeg maar omringt wordt door het mdf? Dan weet ik hoeveel ik moet halen ongeveer