Het grote CarAudio topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2009 18:23 #796851 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote CarAudio topic
Even een korte vraag mbt de versterker aansluitingen.
Ik heb er een forse constante plus aan gehangen en die gat met een vette zekering direct op de accu.

Mijn vraag:
Nu moeten er nog twee kabels aangesloen worden, namelijk die van de Massa en de Remote. Moeten deze kabels ook een bepaalde dikte hebben of maakt dat voor deze twee functie niets uit?

Ik kan me van mijn vorige auto's herinneren dat de Remote een dun kabeltje kan zijn maar ik weet het niet zeker, hetzelfde geldt voor de massa.:S

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2009 18:29 #796853 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Het grote CarAudio topic
massakabel minstens net zo dik als de voedingskabel! en zo dicht mogelijk bij de versterker aan de carosserie knopen (wel zorgen voor een goed contact!)

de remote is een signaaldraad, en die sluit je aan op de blauwe draad in de zwarte iso stekker (voeding bij radio aan) diezelfde draad wordt ook gebruikt voor functies als elektrische antenne etc.. zodra je de radio aanzet komt er dus via de remote spanning de versterker in welke het hoofdstroomrelais in de versterker zelf schakelt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2009 20:32 #796876 door V300 register
Aha, dank! Versterker zit tegen de achterbank, dus ik maak wel massa in de kofferbak dan (is zo'n 30 cm afstand).
Heb nog een dikke kabel liggen, idem aan voedingskabel. Die kan ik er dan wel voor gebruiken. Weer een klusje voor komende week erbij :D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 07:49 #796895 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote CarAudio topic

AvdAkker;119867 schreef : de remote is een signaaldraad, en die sluit je aan op de blauwe draad in de zwarte iso stekker (voeding bij radio aan) diezelfde draad wordt ook gebruikt voor functies als elektrische antenne etc.. zodra je de radio aanzet komt er dus via de remote spanning de versterker in welke het hoofdstroomrelais in de versterker zelf schakelt.

Cool... anders geef je alvast even antwoord op mijn vraag voordat ik hem stel... :humor:
Ik dacht dat ik alles aangelsoten had, maar ik had dus de remote niet aangesloten... :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2009 11:41 #796906 door V300 register

AvdAkker;119867 schreef : massakabel minstens net zo dik als de voedingskabel! en zo dicht mogelijk bij de versterker aan de carosserie knopen (wel zorgen voor een goed contact!)

Hoe dik moet een voedingskabel voor een versterker zijn dan? En hoeveel A de zekering? kan deze dan rechtstreeks op de accu?
Ik heb nog niet eerder versterkers ingebouwd, dus ik vraag het liever dan dat ik de auto in de hens zet door kortsluiting ofzo :p

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 12:42 #796908 door Anjo van den Akker
is afhankelijk van de versterker die je gebruikt..

meestal is de zekering van de versterker zelf een richtwaarde voor de hoofdzekering. maar het kan ook in de documentatie die bij de versterker zit staan

in principe is de hoofdzekering in de bekabeling alleen een beveiliging om te voorkomen dat je auto volledig afbrand mocht deze voedingskabel in contact komen met de voertuigcarosserie; hierdoor moet deze zekering ook zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 13:01 #796912 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het grote CarAudio topic
En anders kun je het hier uitrekenen:

www.12vhifi.nl/kabelframe.html

www.12vhifi.nl/

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2009 13:50 #796917 door V300 register
het maximale aantal amp?res dat gaat lopen (zie specs versterker) delen door een factor tussen 2,5 en 4 is ongeveer het aantal vierkante mm dat je koperdraad als oppervlakte moet hebben.

factor 2,5 = zeer ruim genomen draad,
factor 4 = het maximum amp?res per mm2 wat je veilig kunt gebruiken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2009 18:31 #799512 door V300 register
Is het een optie om de versterker in/achter het handschoenenkastje te plaatsen vanwege korte voedingskabel? Waar hebben jullie hem liggen (indien aanwezig) ?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 18:43 #799514 door Anjo van den Akker

Vermilion;120143 schreef : vanwege korte voedingskabel?

dat zou ik niet als argument gebruiken; kabels naar achteren trekken moet je toch en het maakt weinig uit.. de ruimte in het handschoenenvakje kan bij een kleine versterker maar de versterker moet ook z'n warmte goed kwijt kunnen... achter het handschoenenvakje zou ik hem om die reden niet plaatsen, daar kan ie al helemaal z'n warmte niet kwijt.

ik had bij m'n vorige inbouw 2 versterkers tegen de achterbank aan geschroefd; als je 1 woofer en 1 versterker hebt kun je de versterker tegen de wooferkist aan schroeven.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC