Het grote CarAudio topic
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
En volgens m'n boekje moet ik een #12 gauge voedingskabel hebben, hoeveel mm is dit in doorsnee?
- V300 register
- Verbannen
Maar nu heb ik bescheiden 1x250 watt continue voor sub-gebruik en echte 4x70watt continue versterker.
Maar alles op hifi ingeregeld dus nix voluit gestuurd. En die powercap weggedaan, moet je ook telkens goed ontladen anders krijg je zelf een opflikker.
Gewoon superzware kabels genomen om minimaal verlies te hebben.
Hier heb je een goede rekenhulp om je kabeldikte goed te berekenen:
www.12vhifi.nl/kabelframe.html
- V300 register
- Verbannen
Dan had ik nog een vraagje, op m'n amp zitten bij de input 4 mini jack-achtige aansluitingen, en ik heb 2 hi-input dingen, waar dus gewone kabeltjes uitkomen. Kan ik die hi input aan mn eigen draadjes solderen? En waar moet de ground dan op? Of moet ik zo'n mini-jack aansluiting hebben voor aan m'n audiokabels? (de left-view gaat het om)
- V300 register
- Verbannen
Op je radio/cd zit een dubbele tulpuitgang 9een links en een rechts kanaal) sommige radio? hebben 2 kanalen (dus 2 paar tulpstekers) en deze verbind je ook weer met tulpstekers op je eindbak.
Als je maar 2 stekertjes op de radio heb kun je met twee tulpsteker-splitters werken om toch 4 kanalen aan te sturen op je eindbak.
Gebruik je maar 2 speakers ben je met 2 tlpstkers klaar uiteraard.
Ik zelf heb 1x 35mm2 (dacht ik) en een 1x 25mm2 naar achter getrokken, elke eindbak dus zijn eigen dikke pluskabel.
Reken maar uit op die internetlink, als ik maar hooguit halve volt verlies wil, moet ik al een enorme diameter hebben om et 3.5 meter kabel 2 bakken te bedienen (onderste calculator van de site, stoei daar maar eens mee voor de lol).
Als je dunnere kabels neem en je hebt veel meer verlies dan halve volt laat zeggen goede 2 volt verlies aan uiteinden kabels dan gaat je eindbak niet zo hard meer, veel versterkervermogens zijn berekend op 13.8 volt en niet op 12 volt ofzo, kijk maar eens in de specs, beetje naaierig maargoed.
- V300 register
- Verbannen
Van amp naar speakers is dan toch wel dubbele speakerkabel? Anders heb ik die net voor niets gehaald
- V300 register
- Verbannen
Dus dan moet je op eindbak per 2 kanalen eenmalig goed beide volumes afregelen (een voor voor en een voor achter).
Idd een dubbele coax-kabel naar achter trekken en achter bij de eindbak 2x splitterkabeltje tussen de coaxkabel en eindbak monteren (soort Y-splitter).
Vanaf versterker naar speaker idd 2 kabels (tweelingssnoer noemt men da tvaak), een plus pool aan eindbak met pluspool speaker verbinden (op speaker zelf zit bij aansluiting vaak een kruisje of een rode verfstip). Sluit alle speakers idd goed aan de plus van speaker op de plus van versterker (en dus ook voor min ). Polarisatie noemt men dat als men de speakers goed aansluit op eindbak.
Verder www.12vhifi.nl kun je wat meer materiaal doorlezen erover. Hier een voorbeeldje, is iets uitgebreider dan bij jou maar gaat om de uitleg ervan.
- V300 register
- Verbannen
En bedankt voor de info in ieder geval
- V300 register
- Verbannen
Ralphies;120612 schreef : Idd een dubbele coax-kabel naar achter trekken en achter bij de eindbak 2x splitterkabeltje tussen de coaxkabel en eindbak monteren (soort Y-splitter).
Kan zoiets ook? Dan zit het al bij elkaar in