Het grote CarAudio topic
- V300 register
- Verbannen
Gekregen is altijd fijn! (en kabels kunnen goed duur zijn inderdaad, de voedingskabels voor mijn toekomstige install liggen al thuis: incl zekeringsblokken 100 euro! :eek: )
Heb je ook foto's? Of beter nog: kom eens naar een meeting, dan kunnen we gewoon lekker zelf kijken en luisteren! Altijd gezellig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
HELP!
- V300 register
- Verbannen
Gisteren een mooi nieuw hip speeltje met bloetoet en de hele mikmak besteld :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
Jimmy;82027 schreef : Heb sinds deze week Pioneer 10cm speakertjes, perfect! Vandaag ff een nieuwe radio gehaald, Sony ding van 130 alleen ik snap echt geen ruk van die bedrading. Heb de ouwe eruit gehaald (Aldi ding) maar die dradenmassa is voor mij als leek niet te overzien. Heb die oude radio dan ook zelf niet ingebouwd.
HELP!
Klinkt alsof men is gaan knippen in de bedrading om de radio aan te sluiten, ipv een verloopkabel te gebruiken. Ik zou in dit geval op jacht gaan naar de juiste aders en er een setje iso stekkers aan solderen. (of als je net zo lui bent als ik, met kroonsteentjes werken)
Als je wat preciezer bent... op jacht naar de stekkers bij de sloop, die monteren en een verloopje naar iso erin.
- Mark Smeets
- Moderator
Voorlopige plannen:
- Radio: pioneer DEH-P5100UB
- actieve sub: Focal solution 25 A1
10 inch (25 cm) conus, versterker: 150 watt continu voor de sub + 2 X 50 continu voor de speakers voorin
- speakers voren in de deur: Focal 100 KRS
50 watt continu, aparte tweeters met filter.
- hoedenplank: Pioneer TS-A6904i ( op ebay voor een leuk prijsje )
80 watt continu, 4 weg.
Op de hoedenplank komen dus 'goedkopere' speakers, omdat deze minder belangrijk zijn. Eventueel wil ik deze nog wel overwegen.
Daarnaast wil ik (op advies van Diede) de deurpanelen verstevigen. Maar dan moet ik eerst beslissen of ik de blauwe deurpanelen houd of dat ik voor grijze ga (icm het leer). De voorkeur gaat uit naar de blauwe, lijkt me wel mooi omdat de auto zelf ook blauw is
uitteraard komen hier ook nog 'fatsoendelijke' kabels bij.
Dingen waar ik nog over twijffel:
- moet ik wel voor die sub gaan; arme oren :crazy1:
- moet ik de speakers voren wel op de versterker aansluiten? Tenslotte leverd die ook 'maar' 2 keer 50, hetzelfde als de radio (4 keer 50)?
Ik heb links geplaatst naar ebay bij de focal speakers, omdat je niet kunt linken naar de focal site (adobe flash player rommel). De echte audiofielen moeten zelf maar even op de typenummers zoeken: www.focal-fr.com/ Is er trouwens iemand die ervaring heeft met Focal? Ik vind ze wel goed klinken, maar ik kom net pas kijken op audio gebied...
De plannen kunnen nog veranderen, aangezien het misschien nog wel een jaar duurt voordat het erin komt (en eerder ga ik niks aanschaffen )
- V300 register
- Verbannen
Gaan we nu even gaten schieten:
-De speakers voorin zijn erg mooi, maar volgens mij wel de absolute high-end lijn van Focal. Volgens mij is de Polyglass lijn een stuk betaalbaarder en nog steeds helemaal prima, want Focal. Maar kijk ook eens naar Phonocar, het verraste mij afgelopen winter positief toen ik bij caradio aan het luisteren was. Een nadeel: het is relatief onbekend, dus op maar weinig plaatsen te beluisteren.
-Speakers achterin zou ik even mee wachten, met deugdelijke inbouw (bout je speakers dus ook tegen het staal vast en demp je deur) zou het zomaar kunnen dat je helemaal geen behoefte meer hebt aan "rearfill". Mocht je dat dan toch nog willen: achter direct op de radio, voor op de versterker (zoals je van plan was). Je kan natuurlijk wel alvast de kabels trekken, als je toch bezig bent. Dan is de inbouw later een stuk eenvoudiger en kan je daar dus mee spelen.
-WBT vermogen en voorspeakers: op de actieve sub aansluiten lijkt me beter, uit je radio komt waarschijnlijk 50W TOP, uit de versterker van je sub komen waarschijnlijk wat "echtere" 50W. Maarrrr als je daarover twijfelt: koop een subje zonder eigen versterker en koop een deugdelijke 4-kanaler. Twee kanalen bruggen voor je sub, de overige 2 kanalen voor de voorspeakers. (het kan ook zomaar zijn dat dat goedkoper of even duur is als de actieve sub die je nu wilt kopen).
Heb je trouwens kunnen luisteren naar de speakers en de combinatie van jouw keuze? Of ben je volledig blind gevaren op jouw vriend? In dat laatste geval: probeer of je in ieder geval kan beluisteren wat jouw gekozen front speakers op die actieve sub doen.
[edit] net even op de Focal site gekeken, de K2 lijn is de eerste lijn van Focal die een 10cm composet heeft... de Access en Polyglass lijnen hebben in 10cm alleen coax.
Je zou nog kunnen overwegen om 13cm in te bouwen, dan kan je naar de polyglass of access lijn kijken. Daarbij heb je met 13cm net wat meer "punch" in het laag van voren. Moet je wel wat meer zagen en aanpassen, dus de vraag is of je dat wilt (originaliteit enzo).
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
Dat grijs staat erg mooi met het leer. Maar aan de andere kant dat blauw heeft natuurlijk ook wel wat met je blauwe auto! Mocht je besluiten de blauwe er toch uit te halen, houd ik me aanbevolen! Die van mijn GLE zijn niet zo mooi meer.
- V300 register
- Verbannen
Nu denk ik eraan om deze speakers in het vooronder te plaatsen en achterin een JBL GTO 1204BR Subwoofer te leggen, en dit op te hangen aan een versterker.
Is het nu beter een mono versterker te halen voor de woofer en een stereo voor de speakers, of is een 4kanaal voldoende voor speakers+woofer? Ik heb verder geen plannen om meer speakers in bv hoedenklep te plaatsen.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Elke versterker kan zich zo bezig houden met de taak waarop hij het beste berekend is en heb je geen last van overspraak, ook hebben mono versterkers vaak een uitgebreide regeling voor het zo goed mogelijk aansturen van een subwoofer.
Gr; Wouter.