show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2013 18:04 #931701 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
haha, nou ja, het was wel duidelijk te zien dat het achteraf is aangebracht. Is niet origineel, ook niet de kit die ze destijds in de fabriek gebruikten.
Ik heb alles eraf gepeuterd en de wielkastranden zijn nu weer behoorlijk netjes.

Verder wordt het een druk weekend, ik heb afgelopen week een hoop interviews afgenomen dus ik heb nog stapels "ruw materiaal" liggen dat allemaal nog geanalyseerd moet worden. Hopelijk heb ik dit weekend nog wel tijd om de voorpijp te vervangen en remmen te ontluchten, want dat proefritje gisteren smaakte naar meer! :)
Maar de scriptie gaat voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2013 16:51 #931774 door 16673-dummy
:flame::mad: *%$#&
dat snap je dan weer niet he, dealeronderhouden auto en tot nog toe ben ik alleen maar goede dingen tegengekomen wat getuigt van goed, professioneel en regelmatig onderhoud, hebben ze zitten klooien met de voorpijp.
Met veel pijn en moeite kreeg ik de einddemper eraf (vastgeroest), die is nog prima. Klem brak wel af maarja, soit, daar was toch een nieuwe op gekomen.
Klem van de middendemper brak ook af, maar daarvoor geldt hetzelfde. Boutjes gingen vlotjes los, maar de aansluiting met de voorpijp... flashback naar de "schultenbrau auspuff" van de 343 GLS die ik hiervoor had. Een grote klodder uitlaatcement, wat stukjes gebogen plaat, slangklemmen (??!) en heeeel veeel kit. Wat een prutsers.

Ik heb zoveel mogelijk losgebikt en getrokken en ben al wat gaten in de voorpijp tegengekomen.

Hebben ze toen dus een NIEUWE middendemper en einddemper gemonteerd, origineel Volvo, maar gelijk even de voorpijp vernieuwen omdat de gaten erin zaten, ho maar. Gewoon dichtgesmeerd.

Heb er even wat kruipolie op en in gespoten, ga zo nog een keer proberen te wrikken maar ik vrees het ergste :no:
Zal wel afslijpen bij de voorpijp worden en in de bankschroef proberen om de laatste stukjes voorpijp eruit te peuteren. Die middendemper is nog prima dus die wil ik er weer onder hangen.

Lekker extra werk zo... :crazy2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2013 17:51 #931778 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
De dealer, zo gek nog niet...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2013 21:42 #931791 door 16673-dummy
tja, de voorpijp kon er blijkbaar niet meer vanaf.

nouja, ik heb de middendemper losgekregen door de voorpijp af te slijpen. Vervolgens de hele avond bezig geweest om het vastgerotte en vastgelijmde stuk voorpijp uit de middendemper te halen zonder die te beschadigen.
Het is gelukt, maar wat een monnikenwerk.

Morgen de voorkant op assteunen en de voorpijp zien te wisselen...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 11:37 #931827 door 16673-dummy
die voorpijp werkt echt niet mee zeg. De eerste klus aan de 360 die tegenzit.
Maar als de berg niet naar Mohammed komt, komt Mohammed wel naar de berg. Dus ik heb het uitlaatspruitstuk er maar afgeschroefd (wat overigens erg makkelijk ging, 2 minuutjes werk max.) en met voorpijp en al uit de auto getakeld.

Nu de zaak in de bankschroef en met gepast geweld die rotmoeren eraf zien te krijgen :D

[img

[img

de twee dempers (origineel Volvo en in behoorlijk goede staat) en de "nieuwe" voorpijp (jong gebruikt, vorig jaar van Bart overgenomen)
[img

[img

Edit
Dit kwam er dus af:
[img

In een straal van enkele centimeters rond het gat kun je de pijp met je vingers indrukken. Beeeeeeetje crunchy..... :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2013 11:51 #931828 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Dit is een klusje voor WD40 en veel koffie en/of sigaretten/sigaren!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 11:57 #931829 door 16673-dummy
Nou, je kunt er zo slecht bij!
Eentje kun je van onderaf wel bij, de andere totaal niet en vanwege de lasrups bij de derde kun je er geen dop of ringsleutel omheen krijgen. Die eerste kreeg ik dus wel los, maar die andere twee niet.

Als het zaakje zo los ligt, kun je er tenminste fatsoenlijk bij. Ik denk dat ik de nieuwe voorpijp ook maar eerst aan het spruitstuk vast maak en dat ook weer in ??n geheel monteer.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 12:37 #931831 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 1983 360 GLS sedan
Goed warm stoken dat de bouten er roodgloeiend aan staan

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 17:40 #931838 door 16673-dummy
warm stoken en wd40 was niet nodig (gebruik ik uberhaupt niet veel)

toen het spul eenmaal naast de auto lag waren de moeren zo los, weliswaar met een lang verlengstuk.
Nieuwe pijp met nieuwe pakking er weer aan geschroefd, toefje uitlaatcement zodat het goed dicht is (altijd een probleem daar).
Nieuwe pakkingen op de cilinderkop gedaan, en spruitstuk + pijp als ??n geheel weer teruggeplaatst.
Ging prima, alleen de pasvorm van de nieuwe voorpijp is niet perfect dus het ophangsteuntje aan de torque-tube kan ik niet meer gebruiken. De twee delen zitten te ver van elkaar.
Wel even in de gaten houden, als het gaat rammelen moet ik er toch iets tussen stoppen.

Daarna de middendemper er opgeschoven en even ondersteund met een paar blokken hout, want ik moet eerst nieuwe uitlaatklemmen halen.
Morgen komen de nieuwe rubbers en klemmen binnen dus dan kan ik de zaak afmonteren.

Iig nog wel even de klepdekselpakking vervangen.

div. nieuwe pakkingen
[img

volvo laat geen misverstanden ontstaan over de inhoud van deze seal
[img

spul er weer op
[img

[img

[img

[img

[img

[img

morgen weer verder.
Uitlaat afmonteren + remmen nog eens ontluchten.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 19:58 #931842 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic 1983 360 GLS sedan
Dat is inderdaad een splinternieuwe kop :p

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC