show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2013 17:28 #932041 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
er kan nog een symptoom aan het lijstje toegevoegd worden. Binnen 10 seconden had ik namelijk uitgevogeld waarom de motor stationair niet loopt; de anti-run on valve (zal ik het ding voor het gemak maar de stationairsproeier noemen?) krijgt geen spanning.

Contact af 0V, contact aan eveneens 0V. Het contactslot loopt ook niet soepel, de motor gaat wel direct uit als je de sleutel terugdraait, maar het mechanisme intern gaat pas 'terug' zodra je de sleutel uitgenomen hebt.

Zouden bovenstaande symptomen aan het contactslot kunnen liggen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-06-2013 20:22 #932057 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Het stuurslot klikt pas in bij uitnemen van de sleutel. Dat hoort zo, omdat je dan tijdens het rijden veilig de sleutel naar 0 kunt draaien, bijv als de gasklep blijft hangen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2013 20:37 #932059 door 16673-dummy
Ah! Tja, dit is mijn eerste auto met stuurslot :D

Ik heb net een flinke elektraronde gemaakt. Stekkers bij de zekeringkast aan binnen- en buitenzijde losgehaald (in dat opzicht dus wel 6 stekkers, Anjo) maar niets vreemds gezien. Slechts 2 pinnetjes die lichte corrosie hadden. Weggeveegd, witte zuurvrije vaseline erop en alles weer teruggezet. Echter aan de interieurzijde zitten op de schroef van de zekeringkast een massapunt met vier aansluitingen. De aansluitingen en stekkertjes an sich waren schoon, maar de verbinding tussen het massapunt en carrosserie was roestig. Schoongemaakt en vaseline erop.
Zelfde gold voor de massakabel die van het kleppendeksel naar de chassisbalk gaat; op de aansluiting met de chassisbalk totaal verroest. Dus ook schoongemaakt en vaseline erop.

Nu de laatste verdachte nog; stekkers achter de radio. De ene keer kan die aan zonder contactsleutel, de andere keer alleen als de auto op contact staat. Echter krijg ik het frontpaneeltje er niet uit (zie apart topic in 'Interieur'-sectie).

Het dashboardkastje heb ik er maar even uitgehaald, bedrading ziet er nog prima uit, wel wat losse stekkertjes tegengekomen hier en daar maar dat zal wel zo horen. Ziet er origineel uit namelijk. Wel meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bedieningsschuiven van de kachel weer gangbaar te maken en allerhande fijn gebladerte uit de ventilatiekanalen te halen. Scheelt straks weer een explosie van stof als de blower aangaat.

Ohja, blower ook nog geinspecteerd. Het schoepenrad draait soepel, aansluitingen waren wel gecorrodeerd. Contactspray gebruikt, wat schoongemaakt en weer aangesloten. Hoe je de kachelweerstand kunt controleren weet ik niet, dus dat heb ik ook maar niet gedaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2013 00:22 #932072 door V300 register
alle 300's horen stuurslot te hebben, maar bij de meeste sloten is het mechaniek wat ingevreten zodat het stuurslot niet meer vanzelf inkomt.....

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2013 17:49 #932096 door 16673-dummy
na weer eens de handrem aangetrokken te hebben blijft de rem rechtsachter wederom hangen

nieuwe handremkabels zijn dus besteld :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 10:22 #932177 door 16673-dummy
remschakelaar is binnen, door Harrie Arendsen van Texel gehaald :D
[img

maarre... loopt al een stuk beter he! En vooral ook stiller met de 'nieuwe' uitlaat :D
Nu die elektrische storing nog fixen, dan doet de stationairsproeier het hopelijk ook weer zodat hij ook z?nder choke statonair kan blijven lopen.
[img

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2013 22:32 #932241 door 16673-dummy
Druk dagje vandaag. Druk bezig geweest met de elektronica.

eerst het dashboard uitgebouwd
[img

[img

[img

[img

tellerbak gerepareerd
[img

... en gecontroleerd :D
[img

Daarna alle ventilatiekanalen schoongemaakt (lag een hoop zooi en gebladerte in), diverse lampjes vervangen (kachelschuiven), kachelschuiven en ventilatieroosters gangbaar gemaakt, en verder de bedrading nagelopen op onregelmatigheden.
Tot slot de rempedaalschakelaar geplaatst en afgesteld en nog wat kleine dingetjes.
Er zit GEEN roest aan de paravan (jippie :woei:) en alles onder het dash zag er nog prima uit.

Daarna alles weer teruggebouwd
[img

[img

En wat mooi! Alle verlichting van het dashboard werkt weer. Lichtschakelaar, blowerschakelaar, alarmlichtschakelaar is zelfs verlicht, kachelschuiven, klokje, sigarettenaansteker, contactslotverlichting, tellerbakverlichting, binnenverlichting, remlichten... schitterend!

Wat werkt er nu nog steeds NIET:
- controlelampje remvloeistof (zou moeten branden indien op contact)
- controlelampje benzinemeter (zou moeten branden indien op contact)
- controlelampje choke

Wat heb ik gedaan:
- Printplaat tellerbak gerepareerd (maar kennelijk zit er ergens nog een defect)
- Zekeringkast geheel uit elkaar genomen en schoongemaakt
- Diverse lampjes vervangen en contacten schoongemaakt

Ik ben tevreden nu. De stationairsproeier werkt ook weer dus als ik tijd heb, morgen maar eens een proefritje maken en zien in hoeverre dat ding + de tellerbak (weer) werken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2013 22:55 #932243 door V300 register
Een druk dagje :wtf:

Zo'n dashboard in- en uitbouwen, is dat veel en/of moeilijk werk Joost? Of is het gewoon een kwestie van beginnen te schroeven, en het komt wel?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2013 23:04 #932244 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1983 360 GLS sedan
Voor wat betreft de choke en remvloeistof lampje, schakelaartje van het remvloeistofreservoir even bedienen misschien, en bij de choke schuif zit een switchje die je zou kunnen doormeten.

Mooi werk zo Joost, nogmaals respect voor jouw lef en doorzettingsvermogen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2013 00:08 #932248 door V300 register
dat choke lampje zou moeten gaan branden als je de draad die naar de chokekabel-doorvoer-bij-het-stuur loopt, aan massa hangt.

het zou kunnen dat een diode op de print stuk gegaan is door de kortsluiting tussen 2 printsporen, en dat daardoor de 'contact aan lampencheck' niet meer werkt. Als deze lamp w?l werkt als je de 2 draden naar het reservoir met elkaar verbindt denk ik althans al gauw in die richting.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC