show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
1983 360 GLS sedan
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2013 08:16 #931226
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Branden je lasjes wel helemaal goed door? Lijkt wel of de stroomsterkte nog iets hoger moet (zeker voor de proplasjes) en de draadtoevoer nog wat minder.
Je plaatconstructies zien er wel netjes uit moet ik zeggen, leuk werk he!
Je plaatconstructies zien er wel netjes uit moet ik zeggen, leuk werk he!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-05-2013 08:40 #931231
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
Dank Jos!
Stroomsterkte is nu goed, de lasjes branden goed door maar er komen wat 'hobbels' op. Heb een standje hoger geprobeerd maar dan brand je er doorheen.
Apparaat staat nu op stand 2 (van 7) en draad op 3 (van 10).
Lassen aan de dorpel zelf was erg irritant, ik lag er op m'n rug onder en dan met de lastoorts vanaf de zijkant schuin omhoog... er liep ook continu rommel in de toorts.
Die plaatjes in de wielkast gingen een stuk makkelijker, toen had ik veel meer ruimte om de toorts in de goede positie te houden. Maar goed, alle begin is moeilijk natuurlijk.
Dat maken van plaatwerk is inderdaad leuk, maar wel heel tijdrovend als je niet het goede gereedschap hebt. Zoals gezegd heb ik alleen een hamer en bankschroef gebruik... en natuurlijk de slijper en ijzerzaagje.
Stroomsterkte is nu goed, de lasjes branden goed door maar er komen wat 'hobbels' op. Heb een standje hoger geprobeerd maar dan brand je er doorheen.
Apparaat staat nu op stand 2 (van 7) en draad op 3 (van 10).
Lassen aan de dorpel zelf was erg irritant, ik lag er op m'n rug onder en dan met de lastoorts vanaf de zijkant schuin omhoog... er liep ook continu rommel in de toorts.
Die plaatjes in de wielkast gingen een stuk makkelijker, toen had ik veel meer ruimte om de toorts in de goede positie te houden. Maar goed, alle begin is moeilijk natuurlijk.
Dat maken van plaatwerk is inderdaad leuk, maar wel heel tijdrovend als je niet het goede gereedschap hebt. Zoals gezegd heb ik alleen een hamer en bankschroef gebruik... en natuurlijk de slijper en ijzerzaagje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2013 08:42 #931232
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Zo heb ik het ook jarenlang gedaan. Inmiddels wel een zetbank en een knipbank wat het leven een heel stuk makkelijker maakt.
Je kunt het best nog wat experimenteren met je lassen. Als ik de foto's kan beoordelen heeft het nog niet de sterkte die het moet hebben maar dat is een kwestie van oefenen. Tijdrovend is het inderdaad wel.
Je kunt het best nog wat experimenteren met je lassen. Als ik de foto's kan beoordelen heeft het nog niet de sterkte die het moet hebben maar dat is een kwestie van oefenen. Tijdrovend is het inderdaad wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2013 11:47 #931234
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
ik zou denk ik de draadsnelheid wat verlagen, zodat je je toorts iets langer op een plek kunt houden. Hierdoor vloeit de las mooier en is de kans op zo'n bult een stukje kleiner.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2013 15:41 #931248
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
en natuurlijk steeds maar met korte stoten lassen.. dat scheelt al de helft in het er doorheen branden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-05-2013 16:17 #931249
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
doe ik ook Wouter
Michiel, dank voor de tip! Ga ik zeker proberen.
Deze week en komend weekend nog even flink doorwerken, want juni wordt een erg drukke maand (afstuderen...).
Edit:
Overigens valt dit laswerk wel in de categorie 'reparatie' en niet 'restauratie'. In dat tweede geval zou ik namelijk eigenlijk de complete wielrand moeten vervangen en dat gaat me iets te ver voor een auto die zich nog moet bewijzen
Dit is een mooi opstapje voor de rode 343 DLS en als ik volgend jaar klaar ben met mijn vervolgstudie zien we wel hoe het verder gaat met de 360. Het is namelijk zeker niet de bedoeling om er een showroomexemplaar van te maken, daarvoor "gebruik" ik hem te veel (en dan niet qua kilometers, maar qua algehele behandeling).
Hij moet netjes voor de dag kunnen komen en betrouwbaar zijn, that's it. Gewoon een gebruiksvoorwerp dus.
Volgende zomer zal wel duidelijk zijn of het echt een fijne, goede auto is en of hij een algehele restauratie waard is.
Michiel, dank voor de tip! Ga ik zeker proberen.
Deze week en komend weekend nog even flink doorwerken, want juni wordt een erg drukke maand (afstuderen...).
Edit:
Overigens valt dit laswerk wel in de categorie 'reparatie' en niet 'restauratie'. In dat tweede geval zou ik namelijk eigenlijk de complete wielrand moeten vervangen en dat gaat me iets te ver voor een auto die zich nog moet bewijzen
Dit is een mooi opstapje voor de rode 343 DLS en als ik volgend jaar klaar ben met mijn vervolgstudie zien we wel hoe het verder gaat met de 360. Het is namelijk zeker niet de bedoeling om er een showroomexemplaar van te maken, daarvoor "gebruik" ik hem te veel (en dan niet qua kilometers, maar qua algehele behandeling).
Hij moet netjes voor de dag kunnen komen en betrouwbaar zijn, that's it. Gewoon een gebruiksvoorwerp dus.
Volgende zomer zal wel duidelijk zijn of het echt een fijne, goede auto is en of hij een algehele restauratie waard is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-05-2013 20:12 #931257
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
wat een rotweer, de regen waait gewoon onder de carport door :no:
heb m'n tijd dus maar anders besteed; setje koplampen dat ik laatst bij Andre gehaald heb, uit elkar gehaald, schoongemaakt en glazen in de vaatwasser gedaan.
De lampen die nu op de 360 zitten zijn niets meer waard; de lamphouders zijn aan het oxideren waardoor er allerlei gruis onderin de spiegels ligt. Bovendien zijn de spiegels helemaal dof.
Voor de apk moet dat dus sowieso vervangen worden en zo'n koplampklusje is ideaal voor een regenachtige, winderige herfstdag als vandaag.
Ik vond nog een onderhoudskaartje in het dashboardkastje; volgende onderhoudsbeurt in mei 1995 of bij kmstand 50.000.
Tja, dat is dus 2013 en 66.613 geworden
(maar ter compensatie wel met nieuwe cilinderkop)
heb m'n tijd dus maar anders besteed; setje koplampen dat ik laatst bij Andre gehaald heb, uit elkar gehaald, schoongemaakt en glazen in de vaatwasser gedaan.
De lampen die nu op de 360 zitten zijn niets meer waard; de lamphouders zijn aan het oxideren waardoor er allerlei gruis onderin de spiegels ligt. Bovendien zijn de spiegels helemaal dof.
Voor de apk moet dat dus sowieso vervangen worden en zo'n koplampklusje is ideaal voor een regenachtige, winderige herfstdag als vandaag.
Ik vond nog een onderhoudskaartje in het dashboardkastje; volgende onderhoudsbeurt in mei 1995 of bij kmstand 50.000.
Tja, dat is dus 2013 en 66.613 geworden
(maar ter compensatie wel met nieuwe cilinderkop)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-05-2013 21:26 #931388
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
Vandaag was er weer slecht weer voorspeld, maar geen regen gezien vandaag. Zon des te meer!
Dus weer lekker in het zonnetje bezig geweest met de 360. Ik heb "nieuwe" koplampen: reflectoren gereinigd (zijn weer als nieuw), koplampglazen in de vaatwasser gehad en alles weer met een lik zuurvrije vaseline in elkaar gezet. Ben benieuwd hoeveel licht het geeft, het ziet er iig weer erg netjes en helder uit.
Verder de hele middag en avond besteed aan de dorpel linksachter.
Eerst alles schoongeslepen en het stukje wielkast netjes op maat geslepen. Daarna een stuk plaat gemaakt, gezet en gebogen
gelast en gladgeslepen
morgen een paar zaagsneetjes in de zijkant maken, zodat ik het opstaande randje kan maken.
ook voor morgen: een klein driehoekje maken zodat de wielkastrand weer netjes aansluit op de dorpel.
Daarna met een toefje plamuur de dorpel strak maken (al heb ik bijna niets nodig) en met strijkkit in de weer zodat het volgende week gespoten kan worden.
To do voor morgen:
- driehoekje maken + lassen r.a.
- opstaand randje maken r.a.
- afwerken r.a.
- dorpel l.a. herstellen
- en als er dan nog tijd over is... starten!!
Edit:
Michiel en Jos, jullie hadden gelijk! Ik heb de draadtoevoer iets lager gezet en ben niet meer door de plaat heengebrand. Lasjes zijn sterker en het last fijner. Ook minder hobbels, scheelt weer slijpwerk
Dus weer lekker in het zonnetje bezig geweest met de 360. Ik heb "nieuwe" koplampen: reflectoren gereinigd (zijn weer als nieuw), koplampglazen in de vaatwasser gehad en alles weer met een lik zuurvrije vaseline in elkaar gezet. Ben benieuwd hoeveel licht het geeft, het ziet er iig weer erg netjes en helder uit.
Verder de hele middag en avond besteed aan de dorpel linksachter.
Eerst alles schoongeslepen en het stukje wielkast netjes op maat geslepen. Daarna een stuk plaat gemaakt, gezet en gebogen
gelast en gladgeslepen
morgen een paar zaagsneetjes in de zijkant maken, zodat ik het opstaande randje kan maken.
ook voor morgen: een klein driehoekje maken zodat de wielkastrand weer netjes aansluit op de dorpel.
Daarna met een toefje plamuur de dorpel strak maken (al heb ik bijna niets nodig) en met strijkkit in de weer zodat het volgende week gespoten kan worden.
To do voor morgen:
- driehoekje maken + lassen r.a.
- opstaand randje maken r.a.
- afwerken r.a.
- dorpel l.a. herstellen
- en als er dan nog tijd over is... starten!!
Edit:
Michiel en Jos, jullie hadden gelijk! Ik heb de draadtoevoer iets lager gezet en ben niet meer door de plaat heengebrand. Lasjes zijn sterker en het last fijner. Ook minder hobbels, scheelt weer slijpwerk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-05-2013 21:43 #931389
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
goed werk! ziet er weer netjes uit zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 149
24-05-2013 22:08 #931390
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic 1983 360 GLS sedan
Ik ben een Volvo klusser, maar dan aan m'n 144. Lees dit forum puur uit interesse voor de 300 serie;)
Maar als ik las vind ik het altijd fijn als het materiaal in een ruime omtrek heel schoon is, dus alle lak en zeker dikkere troep verwijderd is. Mijn ervaring is dat het dan beter last, je kunt meer warmte inbrengen. Maar ik ben ook maar een beunlasser die het zichzelf leert;)
Mooi project zo!
Maar als ik las vind ik het altijd fijn als het materiaal in een ruime omtrek heel schoon is, dus alle lak en zeker dikkere troep verwijderd is. Mijn ervaring is dat het dan beter last, je kunt meer warmte inbrengen. Maar ik ben ook maar een beunlasser die het zichzelf leert;)
Mooi project zo!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets