show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 22:35 #931852 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
Jep, incl. kleppen, seals, geleiders, nokkenas etc.
alles hagelnieuw en het glimt je tegemoet als je het kleppendeksel eraf haalt :)

aan de buitenkant zit al wat lichte oxidatie, maar dat poets je zo weg. Maar ik ben geen poetsfreak en onder de kap hoeft het niet schoon te zijn
(m.a.w. het interesseert me helemaal niks of het glimt of niet)

ik zie nu al op tegen het met een borsteltje bewerken van alle naden en kieren. Die zijn allemaal nog groen en met mos/schimmel erin e.d.
ik las liever een dorpeltje dan dat poetswerk. Vreselijk. Maar ik zal er echt aan moeten geloven bij deze auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2013 22:26 #931923 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
vanmiddag paar uurtjes over, uitlaat zit er weer onder :)
nieuwe klemmen en nieuwe rubbers, ophangsteunen uitgelijnd.

helaas is bij het aanlassen van de ophangbeugels (in de fabriek, niet door mij) iets misgegaan want als de einddemper bij de trekhaak in de rubbers hangt, is de middelste ophangsteun boven de achteras totaal verkeerd gepositioneerd t.o.v. die van de auto.
Dat rubber zit nu dus helemaal scheef, en de uitlaatpijp zit te ver naar links waardoor de uitlaatklem er scheef op moet, anders raakt die de bladveer. Bovendien raakt de ophanging de uitlaat als die flink rammelt.

Alles zit dus goed vast en ook zoals origineel gemonteerd, maar toch voorzie ik problemen. Even aankijken wat er gebeurt, anders ga ik e.e.a. aanpassen.

Valt me toch tegen van een origineel Volvo uitlaat! Had ik niet verwacht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2013 22:28 #931925 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1983 360 GLS sedan
die voorste steun voor de einddemper zit toch geschroefd aan de carosserie? daar kun je hem wat op verschuiven

hoogte van de pijp tussen middendemper en bocht over de achteras speelt ook een rol in hoe de einddemper komt te hangen trouwens

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2013 22:31 #931928 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
klopt, dat zit helemaal goed. Je kunt het aan alle kanten verstellen en die middendemper hangt precies waterpas. Maar hij zit te ver naar de zijkant van de auto gericht, dat veroorzaakt het probleem.

waarschijnlijk zit die pijp tussen middendemper en aansluiting op einddemper (is een losse pijp bij Volvo-uitlaten) niet ver genoeg op de middendemper geschoven, dan krijg je dit soort taferelen.

maar gezien de hoeveelheid werk om die pijp aan te passen (zie dat maar eens los en vervolgens weer vast en gasdicht te krijgen....) ga ik eerst eens even aankijken hoe het zaakje zich houdt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2013 23:08 #931937 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Ik heb laatst zitten fiepen met verschillende lengte rubbers en daar kom je ook een heel eind mee. Demper hangt prima in het midden. Is van een diesel en hatch dus past niet precies, maar nu wel :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 10:26 #931951 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
de middendemper trekt de einddemper scheef weg naar de zijkant van de auto toe. Op zich geen probleem, maar ik weet niet of het ophangrubber boven de achteras het houdt want die is nu behoorlijk uitgerekt :)
De uitlaatklem heb ik een achtste slag gedraaid, als het goed is raakt die de bladveer nu n?t niet.

Maar wat ik zei, gewoon even aankijken. De uitlaat hangt iig goed vast want als ik een slinger aan de einddemper geeft, beweegt de versnellingsbak mee :)

Overigens kwam ik een superhandig borgveertje tegen bij het achterste ophangpunt van de einddemper. Je haakt het rubber om de ophanging, en vervolgens klik je het veertje er overheen. Als het rubber dan losschiet verlies je hem niet.
Bizar dat zoiets er nog functionerend en al op zit na 30 jaar :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 10:33 #931953 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1983 360 GLS sedan
zit de middendemper ver genoeg op de voorpijp geschoven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 10:45 #931954 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
jazeker :)

dan nog, als hij niet ver genoeg daarop zit heeft dat weinig met de zijdelingse positie van de pijp te maken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 10:57 #931955 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1983 360 GLS sedan

volvofiel;217563 schreef : jazeker :)

dan nog, als hij niet ver genoeg daarop zit heeft dat weinig met de zijdelingse positie van de pijp te maken


nou, dat zeg je zo maar.. (van achter gezien) staat dan de aansluiting voorpijp-middendemper iets naar rechts, en dus de complexe bocht van middendemper-einddemper iets naar links.

..of precies andersom, ligt maar net aan de uitlijning van de voorpijp. maar invloed heeft het zeker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 11:10 #931956 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
hoe kan een lengteverschil dan overgaan in een breedteverschil? M.a.w. als de middendemper een cm te weinig op de voorpijp geschoven zou zijn, zou de middendemper scheef richting zijkant gaan zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD