1983 360 GLS sedan
- 16673-dummy
- Nieuw lid
@ Bart: of dashboard uitbouwen veel werk is... ik had het nog nooit eerder gedaan (althans niet dit nieuwe type dashboard) dus ik ben maar gewoon begonnen met schroeven (eerst dashboardkastje, dan tellerset, stuur, die omlijsting rond de tellerset loshalen, en dan verder wat schroefjes/boutjes en dan pak je het dash er zo uit.
Eerste keer uitbouwen kostte me 1,5 uur, maar ik moest dus wel eerst even het wiel uitvinden hoe het allemaal in elkaar gestoken zat.
Terugbouwen ging al een stuk sneller.
Op zich is dit iets wat ik wel iedereen kan aanraden, dan kun je namelijk gelijk overal de lampjes vervangen als die stuk zijn, alle schuiven en hevels weer gangbaar maken, allerhande zooi uit de ventilatiekanalen vissen etc. Als de verlichting achter deze knoppen kapot is, draagt dat bij aan onveiligheid omdat je in het donker niet in ??n oogopslag kunt zien welke knop/schuif je moet hebben => je moet langer naar de middenconsole kijken => langer je aandacht van de weg af. Het is vergezocht, dat weet ik. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Wat ik zelf wel altijd doe als je gaat klussen met/in de buurt van elektronica, is de massakabel van de accu halen. Wel zo veilig en dan kun je met een gerust hart aan de draadjes gaan zitten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- Mark Smeets
- Moderator
volvofiel;217859 schreef : - controlelampje benzinemeter (zou moeten branden indien op contact)
Bedoel je dat irritant knipperende ding, wat aangeeft dat je tank bijna leeg is?
Dat lampje gaat bij contact aan niet branden of knipperen. Logisch ook, want je vlotter begint meteen te 'meten' en ziet dat er nog voldoende benzine in je tank is, waardoor de meter omhoog komt en het lampje niet hoeft te gaan knipperen. Als je wil weten of dat lampje werkt moet je gewoon je tank leeg rijden
Mooi werk Joost! Normaal plaatst alleen Anjo van zulke plaatjes zonder dashboard
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Ik weet niet zeker of het bij de B19 ook er op zit.
Brandstofknipperlampje hoort/hoeft inderdaad niet te knipperen.
- Mark Smeets
- Moderator
powerflux;217880 schreef :
Brandstofknipperlampje hoort/hoeft inderdaad niet te knipperen.
Lijkt me trouwens ook voor het choke lampje te gelden. Gaat alleen branden als de choke ook bediend is. Dus bij contact aan en choke uit, geen choke lampje aan. Maar ik neem aan dat je ook al gekeken hebt of het choke lampje brand met de choke erop?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
v0lv0freak;217882 schreef : Maar ik neem aan dat je ook al gekeken hebt of het choke lampje brand met de choke erop?
jep, maar die brandt dus niet
dank voor de tips m.b.t. remvloeistof en benzinemeter. Dat wist ik niet, goed om te weten.
- Mark Smeets
- Moderator
volvofiel;217886 schreef : jep, maar die brandt dus niet
Was gewoon een tip
Wat ook nog zou kunnen is dat de schakelaar die het lampje bediend stuk is? Zal ergens op de choke knop zitten gok ik.
- V300 register
- Verbannen
er zit een stukje kabel met een kunststof hulsje, en daarna een metalen deel.
in de behuizing zit een metalen contactveer die op het kunststof hulsje rust als de knop ingeschoven is. Deze maakt contact met het metalen deel zodra je de knop uittrekt.
als het contactveertje rot of geoxideerd is werkt het allemaal niet meer lekker natuurlijk. Zelfde geldt voor als het draadje afgebroken is
als je de chokekabel wilt checken moet je de multimeter op 200 ohm stand (of doorpiep modus) zetten en tussen massa en de aansluitlip meten. Ingedrukt = -1 weergave (of OL) uitgetrokken moet zijn minder dan 0.5 ohm.
- V300 register
- Verbannen
trekken voor eventuele speakers in de hoedenplank?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
het geluidssysteem is in oktober 1983 ingebouwd door Volvo dealer Van Roosmalen in Loon op Zand, met origineel ??n speaker in de voetenruimte van de passagier.
De stickertjes en certificaat zitten er nog op/bij, incl. handtekening.
Ik vond dat zo aandoenlijk dat ik besloten heb er niets aan te veranderen zolang het goed werkt.