show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 10:39 #931498 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic 1983 360 GLS sedan
Joost,

Vergeet niet wat te lakken tussen de binnen en buiten dorpel.
In de fabriek is dat nooit gebeurd waardoor er nu al die roest zit.
Voor de rest: GA ZO VERDER!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 15:50 #931512 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
Dankje Robbert-Jan :)
Ja, de afwatergaten heb ik uiteraard afgestemd met de dikte van het sproeislangetje van de tectyl- en lakbussen :D
Ik wilde eerst het las- en slijpwerk afhebben, anders brandt de lak er zo weer af. Dat is nu gebeurd dus de lak kan erop (zowel in als aan de buitenkant van de dorpel).

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 21:42 #931618 door 16673-dummy
Zo, 't neeje p?mpken zit d'rop.
Nieuwe slangen, slangklemmetjes en een benzinefiltertje geplaatst. Helaas had ik me vergist in het aantal slangklemmetjes dus ik heb er twee moeten hergebruiken. Deze ga ik nog vervangen.
[img

[img

ziet d'r wel wat anders uut dan 't olde p?mpke, moar 't geet zo wel denk ik
[img

die oude draait behoorlijk zwaar en is duidelijk lek (je hoort hem piepen). Het filtertje was helemaal schoon.
De nieuwe had zeer duidelijk het kenmerkende 'klikklak' bij het heen en weer bewegen van de hevel.

Vacuumslangen vervangen en anders geleid, blijft het iig uit de buurt van draaiende delen en de gasklepbediening kan niet langer klem lopen.
[img

[img

Het was al te laat om nog te starten (lekke spruitstukpakking = veel herrie), dus de "maiden voyage" is even uitgesteld tot morgen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2013 15:24 #931665 door 16673-dummy
de eerste meters zijn verreden en die gingen ZEER soepel! :)

Eerst even benzine opgepompt en toen sloeg de motor direct op 4 cilinders aan, bleef even lopen, kakte in en sloeg af. Verzopen... oeps. Hij reageerde niet echt op de choke.
Choke half, gas vol in en doorstarten en cilinder voor cilinder kwam er weer leven in en ineens VROOAAR :humor:
De motor moest even denken maar met halve choke en eventjes ondersteuning van het gaspedaal liep de motor zeer stabiel. Kwam onderhand al op temperatuur dus de choke kon al bijna helemaal terug.

Er zit een gat in de voorpijp (dus toch niet de pakking) dus het was een best kabaal, de proefrit bleef dus beperkt. Temeer omdat de remwerking zeer slecht is, je trapt het pedaal tot de bodem in terwijl je nauwelijks afremt. Er zal dus nog lucht in het systeem zitten.

Verder heren, voor zover ik gemerkt heb, HEERLIJK! Verbazend hoe stabiel en rustig die motor loopt na al die jaren stilstand.

Ik vermoed alleen wel dat de bedrading ergens niet goed is. Ik heb geen controlelampjes, geen remlichten, toerenteller werkt alleen als de choke half uitgetrokken is, etc.
Onder het dashboard hangen ook wat losse draden.

To do:
- Voorpijp vervangen, als het spruitstuk los wil ook direct de pakkingen daar want die heb ik laatst al gekocht
- Remmen nog eens ontluchten
- Bedrading nakijken, beter gezegd het hele dashboard eruit want de ventilatieschuiven (voor voorruitontwaseming, interieur e.d., die twee bovenste schuiven) zitten vast. De elektra wil ik helemaal nalopen, en ik wil eens zien hoe het met de roest zit.

[img

Filmpje:
[img

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2013 19:47 #931679 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
spruitstuk vooral laten zitten als de pakkingen met de kop nog dicht zijn. Als je dit gaat losdraaien is de kans niet denkbeeldig dat er draadeinden afbreken enzo.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2013 21:24 #931683 door 16673-dummy
er zit natuurlijk wel een nieuwe cilinderkop op he. Dus pas 10 jaar roest i.p.v. 30 ;)

maar ik zal dan idd de gok maar nemen om alleen de voorpijp + pakking te vervangen en het spruitstuk nog maar laten zitten.

er zit wel duidelijk een gat in die voorpijp hoor, tjonge. Maar er zit ook nog flink wat ruimte tussen het subframe en de voorpijp dus de motorsteunen zijn nog goed!

v.w.b. de remmen; na de reparaties heb ik direct de eezibleed erop gezet en heb het rempedaal niet aangeraakt, wellicht was het verstandiger geweest om het pedaal ook nog even in te drukken.
Dat ga ik dit weekend dus maar alsnog doen.

Het viel mij vooral op hoe soepel de bak schakelt en hoe licht de auto stuurt. Verder geen gekraak of rammeltjes gehoord. Zodra de remmen en uitlaat gefikst zijn zal ik eens een wat langer stukje rijden. Hier op de landweggetjes kan dat wel.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2013 21:26 #931684 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1983 360 GLS sedan
Hij loopt lekker stabiel, maar ook net wat te snel als ik het goed hoor?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2013 21:36 #931685 door 16673-dummy
choke stond er nog een stukje op, motor was nog niet op temperatuur

toerenteller werkte niet mar ik schat zo'n 1250 tpm

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2013 15:23 #931698 door 16673-dummy
pff, dacht ik dat beide wielkastranden achter verroest waren. De stukken vielen eraf, zowel aan binnen- als buitenkant. Blijkt het alleen de kit te zijn, blijkbaar heeft iemand de binnen- en buitenkant al eens gekit. Dus ik heb geen gaten of stukken uit de wielkastrand, maar wel een blik vol losgelaten kitresten :)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-05-2013 17:59 #931700 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1983 360 GLS sedan
Heb jij dat, delen van een Pontiac Trans Am aan je auto....:+

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC