show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2018 20:32 #973971 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ze lijken me heel geschikt voor neuspeuteren. Die pennen zijn mooi slank, die zullen een stuk verder kunnen dan mijn pink.
Mocht je ze inderdaad hiervoor gebruiken, heb ik niet zo'n behoefte aan close-up foto's :+ :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-02-2018 21:27 #973972 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Altijd wat risicovol om aangeschoten te reageren op een forum Joost :p

Close-up foto's (ook wel macro genoemd) komen er zeker wel edel gestelde heer, overigens zal de daarop zichtbare vervuiling niet echt veel smakelijker zijn dan de gemiddelde neus inhoud (man, ik kan me nog de dagen herinneren waarop ik met een sloophamer de schuur en garage te lijf ging zonder mondkapje...living life on the edge...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2018 22:00 #973974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Het gedeelte waar de plaat aangrijpt, heb je toch afgeplakt, of wat is dat ribbelige gedeelte?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-02-2018 22:25 #973975 door Wouter Borsje
Jazeker François, dat leek me wel handig.

Al riep een collega van mij heel enthousiast dat je de verf er snel genoeg vanaf slijt...:humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2018 09:37 #973976 door V300 register
Maar Wouter N. bedoelt de lak die onder de boutkoppen van de 6 bevestigingsbouten zit.
De kwaliteit en dikte van de lak zorgt voor zettingsverlies. Bouten kunnen op den duur
loslopen. Dus eerst (plaatselijk) lak verwijderen, monteren, op moment zetten en daarna
eventueel opnieuw lakken. Het klemvlak op de krukas inderdaad ook schoonmaken. Dat kun
je uiteraard na montage niet opnieuw lakken.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-02-2018 09:59 #973978 door Wouter Borsje
Die had ik inderdaad niet afgeplakt, duidelijk verhaal en bedankt voor de tips François!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-02-2018 12:24 #973984 door Wouter Borsje
5Nou...leg nu dan eindelijk maar eens uit waarom je bovenstaande tangetjes hebt gekocht mister cliffhanger (niet fysiek hoor)

Welnu, omdat ik via Ludolfbergbeheerder Laurens een gebruikt exemplaar heb gekregen van een koppelinghuis.

Gisteren ben ik begonnen met het demonteren ervan, een leuk klusje en zo kun je goed zien hoe één en ander in elkaar steekt, zo blijkt maar weer eens dat niets zulk goed zicht geeft op hoe iets werkt als dat je het uit elkaar haalt.

De demontage foto's:

In den beginne, en het vocht dat je rondom de koppelingsas ziet is WD 40, daar heb ik alle boutjes ook even mee ingespoten alvorens te demonteren.

Als je dan de WD40 even wegveegt krijg je goed zicht op de borgveer en staartlager (zo noem ik het maar even..)

Staartstuk eraf (3x moer M8, sleutel 13)

Als je nu net als ik daarna even denkt, ah die boutjes kunn'n d'r ook wel mooi uut, nou niet dus, die zitten geborgd in het koppelinghuis, dus beter maar lekker laten voor wat ze zijn (stukjes staal met schroefdraad)

Het uiteinde van de koppelingsas die in het vliegwiel verdwijnt (voor een deel althans)

Een close-up van de as iets verderop:

Boven en onderkant van de binnenkant van het staartstuk, zie je hier ook een borgring zitten welke samen met de buitenste borgring(en) het lager en de as op z'n plekkie houden.

Op onderstaande foto zie je de vacuümbalg/doos met de verbinding naar de ontkoppelingshevel en een veertje die de boel netjes op z'n plek houdt.

Ook zie je hier de bouten en moeren waarmee de vacuümbalghouder vastzit aan het koppelinghuis:

Het zeskant asje is ervoor om vast te houden met een steeksleuteltje als je de moer los gaat draaien (tevens M8), anders zou je misschien het rubber van de ontkoppelingsbalg kunnen beschadigen. (torderen)

Vervolgens kun je ontkoppelingshevel losklikken uit het kogeltje waarin deze scharniert en het druklager over de holle as schuiven, onderstaand het resultaat:

Zoals je ziet zit het druklager met een tweetal klemveertjes over de ontkoppelingshevel geschoven
En je ziet hier ook waar de kogel in de hevel valt en wordt omklemd met een veertje.

Het kogeltje (de moer die deze op zijn plek houdt zag je al even voorbij komen op het koppelinghuis als het staartstuk verwijderd is.)

En de holle as/buis waar de koppelingsas in, en het druklager overheen schuift:

Tezamen gevangen in één beeld:

Volgende stap; ontkoppelingsbalg/doos verwijderen:

Het gapende gat welke deze achterlaat:

En het resultaat nadat vrijwel alles eraf is (wellicht haal ik het kogeltje er ook nog even uit)

Maar nu...?

In ieder geval zo goed en kwaad als het gaat reinigen van de diverse onderdelen, vacuümbalg intern voorizen van wat siliconenspray (goed voor het rubber)

De koppelingas goed bekijken op slijtage/beschadigingen en de holle buis/as ook.
Misschien dat ik die laatste licht opschuur om hiervan het oppervlak weer helemaal mooi glad te krijgen.

Naast het nieuwe toplager in het vliegwiel waar de koppelingas onder andere in 'rust' komen er ook een nieuw druklager en 'staart' lager in te zitten, hier en daar een likje vet ertussen zodat het gesmeerd zal lopen.

De buitenkant van het koppelinghuis en staartstuk wil ik ook in een laagje hittebestendige lak gaan zetten.

Mochten er vanuit jullie net als Wouter N en François goede tips komen met betrekking tot de technische aspecten van deze klus dan verneem ik het natuurlijk graag.
Ondanks bijna 10 jaar lidmaatschap van de club, eigenaar zijn van een Volvo 340 waar ik het één en ander aan heb gedaan, het hiertoe veelvuldig met de grote neus in technische boeken en documentatie zitten en het hier en daar bezoeken van een sleuteldag is de leercurve soms toch nog steeds aardig steil :yesyes:

Nog even een slotnoot m.b.t. de vliegwielbouten, deze heb ik donderdag mogen ontvangen en heb er even de schuifmaat langs gehouden:

- Draaddiameter en spoed: M9x1
- Draadlengte: 25 mm
- Kopdikte: 6 mm
- Sleutelwijdte: 17 mm

Tot zover maar weer even, komende updates zullen met name over het 'reviseren' van het koppelinghuis gaan.

Al die een bakkie thee gaan leuten groeten u!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-02-2018 16:44 #973987 door Wouter Borsje
Van het ringetje op onderstaande foto vroeg ik me overigens nog af wat het was, deze heeft de prachtige naam; tolerantiering:

Ik heb daarnet een PDF gelezen omtrent deze materie en het schijnt dat ze ervoor zorgen dat tolerantie benodigd voor het opvangen van uitzetten/krimpen opgevangen worden, het makkelijker is met een dergelijke ring de tolerantie van geproduceerde delen (zoals de koppelingsas in dit geval) op te vangen, en het dempt trillingen (iets wat in dit geval ook zeker relevant is)

Aanbevolen wordt deze te vervangen dus deze jongen gaat maar eens even koekeloeren wat de exacte afmetingen zijn van aanwezig exemplaar en of ik een gloedjespliksplinterhagelnieuwe kan verkrijgen.

Overigens heb ik de documentatie al klaarliggen in een map (gelamineerd zodat het tegen wat vuil en vocht kan) om het koppelinghuis met inachtneming van de juiste procedures, materialen en specificaties te her-assembleren.

Natuurlijk zal ik het even laten weten zodra ik de juiste tolerantiering gevonden heb, je weet immers maar nooit wie daar in de toekomst nog wat aan gaat hebben..

EDIT: stop de persen, al gevonden!

Bij de DCN (Daf Club Nederland) voor het bankrekeningverslindende bedrag van € 7,21.

Wat is het toch enorm fijn dat er nog 'winkeltjes' zijn zoals deze die dit soort precaire onderdelen kunnen leveren, dat scheelt ook in deze weer een hoop uitzoekwerk.

EDIT 2: de maten van deze BN tolerantie ring zijn 17x7 mm (diameter x breedte), dit heb ik zojuist even opgemeten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2018 21:54 #973990 door V300 register
Het vervangen van de tolerantiering zou een goede tip geweest zijn, ware het niet dat je het zelf al uitgevonden had :-) goed bezig dus.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2018 21:59 #973991 door V300 register
Het ziet er wederom weer mooi uit Wouter!
En ehh, je zult zien dat die tangetjes heel vaak van pas gaan komen. Sowieso zijn ze handig voor veerringetjes, maar het tangetje waarvan de bek open gaat als je er in knijpt is ook ontzettend handig voor rubber ringetjes en dat soort dingen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC