- Berichten: 111
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Je dient wel lid te zijn van deze club om hieruit wat af te mogen nemen.
@ Bart; Dank je, fijn dat je deze toch wel redelijk dure aankopen helpt rechtvaardigen, ik hoop inderdaad zoals jij al aangeeft dat de tangen vaker van pas zullen komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
-
Ze hebben verrassend veel Volvo 300 onderdelen op voorraad
En ik gebruik dat soort punttangen voor de ringmoeren van mijn dafs 55 waarmee diverse
Schakelaars op het dashboard bevestigd zijn
Mvg
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Adaf55;248740 schreef : een lidmaatschap van dcn is altijd de moeite waard
Ze hebben verrassend veel Volvo 300 onderdelen op voorraad
En je steunt het goede doel!
Een paar jaar geleden heb ik om die rede bewust een jaar lidmaatschap genomen, de financiële steun aan deze club. Positief opvallend vond ik hoe hartelijk ik met een 300-serie werd ontvangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat ze behoorlijk wat onderdelen voor onze geliefde voitures op voorraad hebben, prettig om te weten.
En je steunt dus met het lidmaatschap ook nog eens een goed doel, welke is dat ?
Ik lees het al uit de diverse reacties, verdraaid handige 'universele' stukken gereedschap dus ☺️
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;248742 schreef : En je steunt dus met het lidmaatschap ook nog eens een goed doel, welke is dat ?
De instandhouding van een stukje Nederlands industrieel erfgoed; de Daf personenwagens. Hoe meer clubleden hoe meer financiële middelen een club heeft om leden te faciliteren hun auto op de weg te houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Dom zeg dat ik dat niet meteen besefte. :crazy1:
Wel weer fijn dat je me niet in mijn virtuele gezicht uitlacht Bart :y:
Dus als ik lid word van de DCN steun ik hetzelfde goede doel in de breedste zin van het woord zelfs tweemaal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;248746 schreef : Wel weer fijn dat je me niet in mijn virtuele gezicht uitlacht Bart :y:
Graag gedaan Wouter

We zijn hier niet om elkaar uit te lachen, daar heeft niemand wat aan he.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
In het kader van de Olympische spelen (man wat gaan de Nederlandse sporters daar goed zeg), ook hier even een tussenstand: 0-0.....
Ehhh wacht even, nee ik was bezig met een koppelingshuis (onder andere, ik ben zooo druk joh....in m'n hoofd....)
Maar goed, ik heb het kogeltje even vakkundig verwijderd [ sleutel 14] en deze tezamen met wat lotgenoten in een glazen potje gestopt, kunnen ze in ieder geval nog naar buiten kijken.
Trouwens, over kogels gesproken, ik heb besloten toch lid te willen worden van de DCN na rijp beraad met mijzelf (handig met stemmen ook..)
Dat geeft mijns inziens naast hun winkeltje ook behoorlijk wat andere voordelen, en ik verruim er mijn blikveld en wie weet sociale contacten ook weer wat mee.
Na het verwijderen van het kogeltje voor de ontkoppelhefboom ben ik met een sopje, een fles Dasty, tandenborstel (een gebruikte hoor), kwast en een aantal brillo sponjes het koppelinghuis te lijf gegaan.
Man o man wat een laag vette drek zat er vooral aan de binnenkant zeg, ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben die wat last had/heeft van een incontinente krukaskeering..
Na een hoop 'elbow grease' verkreeg ik het onderstaande resultaat:
Daarna nog even het vacuümbalgbeugeltje:
En het afdekkapje van het ontkoppelmechaniek:
Het beugeltje wil ik wat opschuren en voorzien van een laagje zwarte verf (er zwerft hier geloof ik ergens nog wat Hammerite rond)
Het afdekkapje kreeg ik met de beste wil van de wereld (wat dat ook in mag houden) niet schoner dan dit, iemand hier nog een leuke tip voor?
Het koppelinghuis wil ik tezamen met het staartstuk komend weekend (als ik het staartstuk ook gereinigd heb) nog even een in badje leggen van een HG roestoplosser oplossing, (fosfor) zuur schijnt prima te werken om het aluminium nog verder te reinigen.
Het viel me op dat de rand (waar het aanlegvlak zich bevindt) nogal ruw is, waarschijnlijk werden na het uit de mal halen van deze delen er niet zo nauw gekeken naar de afwerking...
Dat wil ik dus met wat schuurpapier nog wat bijwerken, nu alles toch open en bloot ligt (was het maar vast weer hartje zomer...) kun je dat soort dingetjes maar beter meteen aanpakken dacht ik zo.
Als de tijd er rijp voor is wil ik koppelinghuis en staartsuk aan de buitenzijde voorzien van een laagje aluminiumkleurige verf zoals al eerder te zien was op het vliegwiel.
Al die alweer aan de thee gaan (verslaafd misschien??) groeten u!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Ik dacht met mijn simpele hoofd; borgring eruit, lager komt er met as en al uit....
Nou dat dachten we toch maar even van niet hoorde ik de ontwerpers nog postuum zeggen, dat hebben wij bij Volvo toch net even wat anders bedacht.
En ik had het kunnen weten aangezien ik de instructie al eens doorgenomen had, zij het vluchtig.
Lang verhaal kort; iets met een pers en dat ik die nu net niet heb staan in de garage.
Gelukkig hoeft het verhaal niet heel veel langer te worden aangezien ik op mijn werkadres gebruik kan maken van zulks.
De volgorde is als volgt: Buitenste borgring eraf (binnenring) en dan de as met lager en al uit het staartstuk persen in de richting van waar de cardanas zich in ingebouwde toestand zou bevinden.
Daarna het lager van de as persen in omgekeerde volgorde (as 180 graden draaien)
Nou ja, dat komt dan maandag wel weer, voor nu in ieder geval de ontkoppelingshefboom en de vacuümbalg gereinigd, dat lijkt weinig voor te stellen maar de aangekoekte vet en vuil was in ruime mate aanwezig en een pittig klusje om te verwijderen (iets met een oude tandenborstel en in ruime mate gebruikte Dasty en een Cif achtige)
Ik heb als een soort van voorzorgsmaatregel eerst flink wat siliconenspray in het tuutje waarop de vacuümslang in ingebouwde toestand zich bevind gespoten om het rubber wat mee te verzorgen en ontzien aangezien er ondanks het daarna zo goed mogelijk afdichten van de opening toch wel wat vocht en vuil binnen zullen dringen.
Weer genoeg gebabbeld, hier met die foto's!
De ontkoppelingshefboom (zonder veer, die ligt met wat lotgenoten te weken in een afgesloten pot voorzien van wat Dasty en heet water)
En dan de vacuümbalg:
Nadien heb deze met een föhn van binnen (de kant waar het asje zich bevindt) gedroogd.
Maandag dus de as uit het staartstuk en de lager van de as persen, dinsdag en woensdag weer verder met reinigingswerk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zou anders niet weten waar dit ding zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.