- Berichten: 111
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Wouter76;248786 schreef : Komende dinsdag en woensdag weer verder, het staartstuk met koppelingas liggen al in een plastiek puutje in de fietstas, klaar om uitgeperst te worden.
En aldus geschiedde, even langs het werk gefietst en aldaar de pers (nee ik werk niet bij een drukkerij

Of de van tevoren ruim gebruikte WD40 hierop invloed had weet ik niet maar één en ander verliep zeer soepel.
Dus deze natuurlijk ook even aan een grondige reinigingsbeurt blootgesteld, je kunt op deze foto goed zien waar het lager heeft gezeten en waar de grote borgring.
Koppelingas:
En in meer detail, aan de voorkant zie je de uitsparing zitten voor de tolerantiering:
Nog eentje dan om het af te leren:
De kleine borgring, je kunt op één van bovenstaande foto's goed zien waar deze gezeten heeft:
En last but not least het lager, loopt nog zeer soepel, enkel een deukje in de kunststof afscherming, sowieso vind ik alle delen in/aan het koppelinghuis en deze zelf er heel goed uitzien (qua staat van bevinden enzo dan hé)
Nu eerst maar even een stap op de plaats en goed op een rijtje zetten voor mijzelf wat er allemaal nog gedaan moet worden om het hele spulletje strakkies weer in elkaar te zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Ook heb ik even aan de borgringen lopen meten i.v.m het bestellen van nieuwe exemplaren, tot nu toe heb ik nog geen geschikte verkoop kandidaat kunnen vinden.
Mocht jij wel een idee hebben of zelfs zeker weten waar je aan de juiste borgringen kan komen (zonder zakelijke klant te zijn of er meteen 500 af te nemen) dan verneem ik dat natuurlijk heel graag!
Hieronder mijn bevindingen qua maten:
En ter afsluiting van deze post nog even wat maten van de koppelingas voor de geïnteresseerden:
Komende dinsdag zal waarschijnlijk de eerstvolgende dag zijn dat ik weer verder ga, op de planning staan dan:
- toplager uit vliegwiel persen
- buis in koppelinghuis licht opschuren en licht invetten (waar druklager overheen schuift)
- Koppelinghuis afplakken, ontvetten, licht opschuren, ontvetten en in de Rustoleumlak zetten (zelfde lak als waar het vliegwiel in staat)
En bij zin en tijd over misschien nog wat meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Ennehh, niet alles lezen?
Ga je in een hoekje diep zitten schamen Bart!
Waarom de boze smiley eigenlijk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Wouter76;248953 schreef : Waarom de boze smiley eigenlijk?
Omdat mijn vingers te dik zijn voor het toetsenbord van mijn telefoon. Ik ga me nog dieper schamen Wouter :woops:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Ook op een 5,5" scherm vind ik het vaak nog wat behelpen.
Eigenlijk is een tablet dan weer een stuk handiger, maar goed, je kunt immers niet alles willen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Wouter76;248923 schreef : Komende dinsdag zal waarschijnlijk de eerstvolgende dag zijn dat ik weer verder ga, op de planning staan dan:
- toplager uit vliegwiel persen
- buis in koppelinghuis licht opschuren en licht invetten (waar druklager overheen schuift)
- Koppelinghuis afplakken, ontvetten, licht opschuren, ontvetten en in de Rustoleumlak zetten (zelfde lak als waar het vliegwiel in staat)
En bij zin en tijd over misschien nog wat meer.
Zo gezegd, zo gedaan.
Alleen aan het in de lak zetten van koppelinghuis en staartstuk ben ik nog niet toegekomen, dat wordt hoogstwaarschijnlijk zaterdag.
Een kleine sfeerimpressie;
De Workmate was hier een handig hulpmiddel:
Het is erop:
En eronder:
De set in gereedheid tot persen:
Op het in dit geval gebruikte M16 tapeind gaat een doppie 24 i.c.m een 1/2" ratel.
Op de onderste moer heb ik een Bahco gebruikt aangezien ik geen sleutel 24 heb rondslingeren in de garage:
Beetje ratelen (gaat me altijd prima af), en dan is dit het resultaat:
De maten van de persbussen die ik hiervoor heb gebruikt:
Daarna snel naar binnen gevlucht, ondanks het gebruik van een föhn en de infraroodlamp was het toch best frisjes in de garage;
De geleidebus opgeschuurd met een korreltje 400 wetsand skuurpeper:
Aanlegvlak wat opgeschuurd (zaten wat bramen/oneffenheden van waarschijnlijk het gietproces)
Alles netjes afgeplakt ter voorbereiding op het latere spuitwerk:
En dan even een tweetal plaatjes van de bestelde materialen om alles op een later moment weer netjes in elkaar te zetten:
Loctite voor de vliegwielbouten en eventuele andere toekomstige zaken die niet uit zichzelf los dienen te komen:
Zaterdag weer verder!
Al die hun lunch tot zich gaan nemen groeten u.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De hoeveelheid vet die er af fabriek in gedaan wordt is voldoende voor levensduursmering van zo'n lager in een schone droge omgeving. De seals dienen dan alleen om stof buiten te houden. Onder een auto gaat het er iets smeriger aan toe en mag je best wat meer vet in het lager stoppen. (theoretisch gaat het hierdoor iets zwaarder lopen - praktijkervaring zegt: niks van te merken)
vergeet niet alsnog om het aanligvlak van je vliegwiel verfvrij te maken he

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
De lagers verder vullen met vet ben ik wel wat huiverig voor i.v.m beschadigingen...
Wat betreft het vliegwiel had ik precies hetzelfde idee, eerst even het aanlegvlak kaalschuren alvorens het nieuwe lagertje erin te persen, dan is het vliegwiel daarna ook meteen helemaal klaar.
Overigens heb ik de werkplaatsinstructie omtrent het reviseren van het koppelinghuis nog eens goed gelezen en daarin wordt vermeld hier en daar ook een likje Molykote BR2 (tegenwoordig in plus uitvoering) te gebruiken, dat ook meteen even besteld in de kleinst verkrijgbare hoeveelheid.
Hieronder even ter verduidelijking de tekst uit het WPH:
Behandel voor het samenstellen de volgende onderdelen met Molykote BR2(plus):
- De geleidebus.
- De vetkamer in het druklager.
- De raakvlakken va de ontkoppelvork aan het druklager.
Komend weekend pas ik de to-do lijst weer even aan, zo stap voor stap op naar het eindresultaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.