show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-01-2018 16:57 #973485
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2018 11:53 #973568
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
jouw schuifmaat heeft een -0,15 afwijking :+
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 14:46 #973576
door Wouter Borsje
Hohoho, loop mijn Mitutoyo niet te dissen hé. 
Ik ben denk ik gewoon een eersteklas mieren aanrander...
Trouwens wel grappig te lezen al googlende dat dit lagertje ook in een aantal types dynamo voorkomt.

Ik ben denk ik gewoon een eersteklas mieren aanrander...

Trouwens wel grappig te lezen al googlende dat dit lagertje ook in een aantal types dynamo voorkomt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2018 16:17 #973578
door V300 register
met alle respect voor je meetkunsten.... de maten van zo'n lager zijn akelig nauwkeurig (toleranties op die 17 en 47mm zitten eerder in duizendsten van een mm dan in tienden.
Ik denk dus serieus dat je een afwijking in je meting hebt. Wat opvalt is dat bij beide metingen de afwijking hetzelfde, namelijk -0,15 mm. Als het een digitale is die je kunt nullen is waarschijnlijk dat je 0,15mm vuil tussen de bekken gehad hebt (zodat ze niet helemaal zuiver op elkaar konden schuiven) bij het nullen. Dat geeft exact dezelfde resultaten. Of een kromme punt waardoor ie het laatste stukje er net niet komt..
Zo'n lager kun je voor gewone schuifmaten (die tot 5/100 nauwkeurig zijn) prima als kaliber / controlemaat gebruiken. Tot je met een echte micrometer aan komt zetten is het lager nauwkeuriger gemaakt dan waar je mee meet namelijk.
Dat een SKF 6303 daadwerkelijk een buitendiameter van 46,85 heeft geloof ik dus ook never ever nooit niet....
Ik denk dus serieus dat je een afwijking in je meting hebt. Wat opvalt is dat bij beide metingen de afwijking hetzelfde, namelijk -0,15 mm. Als het een digitale is die je kunt nullen is waarschijnlijk dat je 0,15mm vuil tussen de bekken gehad hebt (zodat ze niet helemaal zuiver op elkaar konden schuiven) bij het nullen. Dat geeft exact dezelfde resultaten. Of een kromme punt waardoor ie het laatste stukje er net niet komt..
Zo'n lager kun je voor gewone schuifmaten (die tot 5/100 nauwkeurig zijn) prima als kaliber / controlemaat gebruiken. Tot je met een echte micrometer aan komt zetten is het lager nauwkeuriger gemaakt dan waar je mee meet namelijk.
Dat een SKF 6303 daadwerkelijk een buitendiameter van 46,85 heeft geloof ik dus ook never ever nooit niet....
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 16:23 #973580
door Wouter Borsje
Ik heb voor de buitenmaat zelfs de rand in het vliegwiel aangehouden, die is bepaald niet meer netjes te noemen.
Voor de rest zou ik één en ander niet te serieus nemen beste naamgenoot.
Ik vertrouw de specs van SKF volledig, maar ik neem aan dat dit evident is.
Voor de rest zou ik één en ander niet te serieus nemen beste naamgenoot.

Ik vertrouw de specs van SKF volledig, maar ik neem aan dat dit evident is.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-01-2018 16:31 #973636
door Wouter Borsje
Door het ontroesten is de schroefdraad voor de inbusbouten waarmee de drukgroep op het vliegwiel gemonteerd is niet meer kloppend qua maatvoering.
Nu had ik natuurlijk van tevoren even wat boutjes (6x) M6 hierin kunnen draaien om dat te voorkomen...
Nu is mijn idee het schroefdraad op te tappen naar M8, gaten in drukgroep en afstelplaatjes wat ruimer boren en dan is het weer opgelost.
Zie ik in deze gedachtengang wat over het hoofd?
En nog een vraag; heeft iemand de exacte lengte maat van de inbusbouten boutjes?
Nu had ik natuurlijk van tevoren even wat boutjes (6x) M6 hierin kunnen draaien om dat te voorkomen...
Nu is mijn idee het schroefdraad op te tappen naar M8, gaten in drukgroep en afstelplaatjes wat ruimer boren en dan is het weer opgelost.
Zie ik in deze gedachtengang wat over het hoofd?
En nog een vraag; heeft iemand de exacte lengte maat van de inbusbouten boutjes?
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2018 17:32 #973638
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Is de draad helemaal weg of zit er veel vuil in? In dat geval een M6 tap er doorheen halen om het gangbaar te maken een idee?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-01-2018 18:30 #973639
door Wouter Borsje
M6 boutjes gaan er nu bijna als vanzelf in waarbij de buitendraad van de boutjes nog net de binnendraad in het vliegwiel raken.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2018 20:06 #973643
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dan zou je ze inderdaad kunnen opboren en tappen, ik zou dan helicoils gebruiken.
Hoef je niet altijd je vulplaatjes aan te passen en kun je die eventueel zelf ook hergebruiken, of voor andere auto's.
Hoef je niet altijd je vulplaatjes aan te passen en kun je die eventueel zelf ook hergebruiken, of voor andere auto's.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-01-2018 20:50 #973645
door V300 register
volgens mij is het M7 heeeft dezelfde spoed als M6
Moderators: Mark Smeets