- Berichten: 111
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Op de vorige pagina kun je zien hoe ik het koppelingshuis grotendeels heb gedemonteerd:
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=248731&postcount=2841
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
We hebben een bak in de garage waar waarschijnlijk het hele koppelingshuis in ondergedompeld ik kan worden.
Sodastralen ben ik tijdens het uitzoeken hoe je aluminium kan reinigen/de-oxideren ook tegengekomen, dat lijkt mij inderdaad wel de beste methode.
Aangezien ik de buitenkant van het koppelingshuis en staartstuk toch wil spuiten met een paar dunne laagjes Rustoleum verf zie ik misschien wel van het hele plan af om er nu verder nog wat mee te doen. (behalve dan ontvetten, licht opschuren en weer ontvetten)
Overigens was ik hierboven nog vergeten te vermelden dat ik vacuümbalg en ontkoppelhefboom ook ga voorzien van een laagje verf. ( vacuümbalg zwart)
Daarnaast wil ik de borgringen ook allemaal vervangen door nieuwe, voor zover ik kan opmaken uit wat 'research' zijn deze allemaal leverbaar.
Klopt als een zwerende vinger Wim, in het werkplaats handboek wordt dat punt ook aangehaald, luistert absoluut heel nauw.
Die stappen komen natuurlijk nog, eerst alles reinigen/ontroesten etc + eventueel van een laagje verf voorzien.
Dan verder onderdelen verzamelen ( toplager, druklager, staartlager, borgveren, koppeling, drukgroep)
En bij het weer in elkaar zetten goed de aanwijzingen in het werkplaats handboek volgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
(dat wisten de trouwe lezers al lang

Het gaat me er met name om dat jullie kunnen zien wat voor onderdelen er zich allemaal aan het koppelinghuis in dit geval bevinden maar ook hoe ze er precies uitzien.
Bij het op een later tijdstip weer assembleren van het koppelinghuis is mijn intentie stap voor stap te laten zien waar welke onderdelen behoren te zitten.
Ook tijdens het (mijn insteek is mei of juni) werken aan en onder de auto om de krukaskeering te gaan vervangen (hier begon het uiteindelijk allemaal mee) zal ik de camera meenemen en zoveel mogelijk vastleggen welke stappen er daarbij genomen worden.
Goed, waar waren we?
Ow ja, de kleine onderdelen van het koppelinghuis:
Een overzichtsfoto met daarop v.l.n.r. en v.b.n.o de 'getande' borgring op de koppelingas ná de grote borgring, het koppelinghevelkogeltje, de vacuümbalgveer, de grote borgring aan de bakzijde (binnenring), en het koppelinghevelkogeltjevasthoudveertje.
Voor de mede detailnerds een close-up van het kogeltje:
Borgring:
Getande borgring:
Vacuümbalgveer:
En tenslotte het koppelinghevelkogeltjevasthoudveertje:
Komende dinsdag en woensdag weer verder, het staartstuk met koppelingas liggen al in een plastiek puutje in de fietstas, klaar om uitgeperst te worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
-
Wouter76;248786 schreef : En tenslotte het koppelinghevelkogeltjevasthoudveertje:
Wouter, Heb je hier toevallig afmetingen van? Ik heb een paar veren liggen die hier verdacht veel op lijken.
Je zou ook eens de BBQ roosterriniger van HG kunnen proberen. De alu bakplaat van mijn over ziet er weer als nieuw uit.
Die plastic cover krijg je terug wit als je em in 100% chloor steekt (bijv spul voor het zwembad, niet het spul voor in huis want dat is maar 10% chloor) en met een tandenborstel schrobt. Wel oppassen want het is smerig spul.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
100% chloor...dat zou ook leuk kunnen werken dan op het expansievat.
Ik ga dat veertje eens even voor je langs het meetlint leggen, kom ik op terug.
EDIT: veertje is lang: 86mm, op het breedste punt 20mm, en beide 'bochtjes' 6mm hoog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;248833 schreef : Misschien eerst even uitproberen op een soortgelijk kunststof...
Ik heb nog wel een ruitensproeierreservoir liggen wat toch lek is als je wilt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.