Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 12:37 #739021 door V300 register
Geeft wel weer aan wat de 'kwaliteit van wetgeving' in dit land is: eerst een paddoverbod waardoor zo'n beetje elke Nederlander in overtreding is omdat in elke tuin wel een paar hallucinogene schimmels groeien, en nu dit weer. Niet kijken naar de feiten (het gaat om 0,7 procent van het wagenpark, met een aantoonbaar laag kilometrage) maar inspelen op onderbuikgevoelens, want waarschijnlijk rijdt Cramers buurman in een oude Mercedes-diesel waarover hij 'nul komma niks' belasting betaalt - noem het maar niks, accijns op diesel, btw op onderdelen en weet ik wat nog meer. Dat er misbruik gemaakt wordt van de regeling onderschrijf ik ook niet: het is volstrekt legaal om 50.000 kilometer per jaar te rijden in een belastingvrije oldtimer.

Ik lees dat alles voor 1987 nu ook vrijgesteld wordt van de kilometerheffing (hahaha, geloof er niks van) dus de knoop is wat mij betreft doorgehakt: die 360 GLS van mij krijgt een totale restauratie. Al was het maar om Cramer te pesten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 12:56 #739024 door V300 register
Ik heb een vrij grote tuin. De mensen die bij mij zijn geweest tijdens de
taxaties, kunnen dat beamen.
Die zou ik dus vol kunnen zetten met geimporteerde Volvo's (en misschien
andere interessante merken en modellen) die aantoonbaar voor het eerst
toegelaten zijn voor 31-12-1986.
Op 30-12-2011 vraag ik voor de hele vloot een kenteken aan,
op 31-12-2011 vraag ik vrijstelling van houderschapsbelasting aan
en op 1-1-2012 gaat de hele vloot naar van Orsouw om er een LPG-tank
in te gooien. Hoezo milieu?
Wie plek heeft raad ik aan Duitsland, Belgie, Frankrijk en USA leeg te kopen.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 14:52 #739041 door E. van Oostveen
Ik geloof dat er ook nog een 360 politiewagen op Sumatra rijd. Kun je ook een bod op doen?:humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 15:58 #739051 door V300 register
De meeste komen van na 87 toch? Zeker de helft is ouder dan begin 87. Dat houd voor deze modelen dadelijk wel een rare waarden verhouding in. Voor 87 is automatisch ongeveer 250 euro duurder dan na....

Nu zie je dat slechts ten delen. Rede, een auto van 24 of 23 word vanzelf 25. Maar als straks dat bevroren word geld dat niet meer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 16:20 #739055 door V300 register
Dan nog te bedenken wat het nog meer in kan houden, dat er dadelijk geen wagen na 87 meer te zien is...

Stel dat ze zeggen wat nog nu nog het geval is milieu opslag naar co uitstoot. Als het normale tarief iets van 15 cent is dan word het voor zo,n auto al gauw 40 of 45 cent plus benzine. (met de huidige normen komt zo,n wagen in energieklasse h ofzo)

Dan rijd er niemand meer in, dus voor alle 340 bezitters is het een ramp. Ook die met een wagen van voor 87. Hoe moet de volvo300club dadelijk gaan heten. De volvo340voor87club? Bedoel, die wagens gaan eruit als ze dadelijk mileutoeslag vragen! Die zijn dan geen stuiver meer waard!

Er moet dus een regeling komen voor 25 plus auto,s. Eerste 3500 km gratis ofzo. Dat is redelijk. Dat is nu nog niet aan de orde. Hoe het er nu naar uitziet met die co opslag boven de normale km prijs plus benzine kosten is zo,n auto gewoon weg niet meer te betalen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 19:14 #739076 door V300 register
Kunnen we als autoclub-leden alvast een amendement op het belastingplan
2010 indienen? De strekking van dat amendement is dan dat het amendement
van Cramer c.s. ongedaan gemaakt wordt.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 19:17 #739077 door Anjo van den Akker

Niels;77392 schreef : (het gaat om 0,7 procent van het wagenpark, met een aantoonbaar laag kilometrage)

zijn dat werkelijke aantoonbare cijfers?

in dat geval snap ik niet dat er aan zulke onbenullige zaken als minder dan 1% van alle auto's in nl dergelijke negatieve aandacht geschonken word.

een collega van me plaatste vandaag een opmerking die wel erg raak was:

"er is bij een belastingvrije auto al 25 jaar belasting betaald, is dat nog niet genoeg dan ofzo?"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 20:01 #739084 door V300 register

Markvictor;77426 schreef : ... dus voor alle 340 bezitters is het een ramp. Ook die met een wagen van voor 87. Hoe moet de volvo300club dadelijk gaan heten. De volvo340voor87club? Bedoel, die wagens gaan eruit als ze dadelijk mileutoeslag vragen! Die zijn dan geen stuiver meer waard!

Hmm :hmmz:, voor de CVT modellen van na ?86 betekend dit min of meer dat ze zijn afgeschreven. De 343 345 serie en de vroege 340 blijft leuk als tweede auto maar zal waarschijnlijk nooit genoeg waard blijven om een volledige restauratie te verantwoorden (beetje in de lijn van een Saab 90).

De 360 GLE / GLT (hatchback) modellen met veel opties worden eigenlijk interessanter. Als over een jaar of tien de meeste CVT?s van het strijdtoneel zijn verdwenen zouden dat nog best wel eens gewilde klassiekers kunnen worden omdat ze, mits goed geconserveerd, geschikt blijven voor dagelijks gebruik.

Al met al een goede reden om de duifgrijze 340 uit '90 maar eens vaarwel te zeggen en om te zien naar een goede 360 (nu ze er nog zijn ;)).

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 20:04 #739086 door 16673-dummy

Fluffball;77456 schreef : De 343 345 serie en de vroege 340 blijft leuk als tweede auto maar zal waarschijnlijk nooit genoeg waard blijven om een volledige restauratie te verantwoorden (beetje in de lijn van een Saab 90).

Ligt er maar net aan. Elke auto heet wat bijzonders. Onze 343DLS (met 2.0 liter motor) is het zeker w?l waard om gerestaureerd te worden, alleen al vanwege zijn zeldzaamheid.
Het is dat mijn 343 1.4 geen restauratie nodig heeft, anders had ik dat serieus overwogen.

Qua taxatiewaarde zal het in beide gevallen gunstig zijn om te restaureren. Qua verkoopwaarde momenteel nog niet, zal nog wel jaren duren. Daarnaast heeft de 300-serie zijn imago ook niet echt mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 20:20 #739093 door V300 register
Heb het ergens gelezen, maar goed, Cramer checkt ook geen bronnen dus wat zou het.

Volgens het CBS (is door iedereen te checken in Statline, ook door de heer Cramer) waren er op 1 januari bijna 257.000 personenauto's met een bouwjaar van 1980 tot en met 1989 op een totaal van 7,4 miljoen personenauto's. Dat is afgerond 3,5 procent. Waar hebben we het over?

Nog even het lijstje opgebroken in afzonderlijke bouwjaren:

1989 68.897
1988 48.231
1987 38.436
1986 28.160
1985 16.786
1984 12.549

Zoals je ziet een natuurlijk verloop omdat veruit het gros van de auto's onherroepelijk naar de sloop gaat. Ervan uitgaande dat alle auto's uit 1984 die op 1 januari 2008 waren geregistreerd daadwerkelijk het nieuwe jaar halen, dan worden ineens 12.500 auto's belastingvrij. Goh, nou. Laten het er in 2012 eens 15.000 zijn. Hardly a big flower in the scheme of things toch? Hier klikkie doen voor de bron

Bovendien wordt er met oudere auto's aantoonbaar minder gereden dan gemiddeld. In 2006 reed de gemiddelde personenauto 13.840 kilometer per jaar. Helaas gooit het CBS alle auto's van 10 jaar en ouder in dit verband op ??n hoop, maar dan nog is af te leiden dat deze groep gemiddeld jaarlijks minder dan 9.000 kilometer aflegt. Iets dat waarschijnlijk (hier moet ik gokken) alleen maar afneemt met de leeftijd. Doet eeene klikbeweeging hier

De Fehac presenteert dit als een overwinning , maar net als elke hobby is ook de oldtimerscene gebaat bij een aanwas van jonge leden. Nu moet ik heel eerlijk zijn en zeggen dat die tientjes per maand me ook niet bankroet maken, maar andersom maken die paar tientjes per maand de staat ook niet bankroet. En onder deze gewijzigde regeling mag ik straks nog steeds helemaal zelf bepalen of ik met mijn MRB- en kilometerheffingsvrijgestelde 360 GLS 5.000, 10.000 of 1.000.000 kilometer per jaar rijd. Wat heeft het dan voor zin om aan de bestaande regeling te tornen?

Dat u het weet: de ChristenUnie is dezelfde partij die graag ziet dat de artsen ruim 2.600 parameters in de Basis Dataset Jeugdnogwat bijhouden, waarvan Geenstijl er HIER een paar opnoemt. Ja, van die mensen gaan we in lengte van jaren veel plezier hebben.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC