Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-11-2008 18:57 #738765 door Mark Smeets
Dan maakt het voor ons zowiezo niet uit..
In de 30 jaar dat mijn pa een rijbewijs heeft, heeft hij misschien 2 keer in NL getankd :)
Belgi? is nu iets van 1.12 :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 22:59 #738799 door alex kokkeler (GAST)
NL 1.19
DL 1.13 (wel k*tbenzine)

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 20:07 #738922 door Kevin Kloosterman
Brrr... las dit: www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329

31-12-2011. Dat houd in dat mijn auto dus net buiten de regeling valt. De mijne is op 05-05-2012 25 jaar oud. 5 maanden en 5 dagen te jong dus.

Na het lezen van dit vallen een heleboel plannen eigenlijk in duigen. Ik was van plan de auto aan te houden, en als ik straks vast werk heb een nieuwere Volvo te kopen en deze grondig te restaureren en als oldtimer bewaren. Wel met de voorwaarde belastingvrij, want anders is het vrij kostbaar om de auto in stand te houden. Tenzij ik hem zou schorsen, maar dan moet hij weer van de openbare weg af en even rijden zit er dan ook niet in. Toch wel even vervelend! Je doet zo'n auto ook niet even weg, er zit toch een stukje passie en liefde in.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 20:22 #738923 door V300 register
Hiep hoi, een extra reden om mijn 360 te houden. die word volgend jaar september 25 jaar oud (hoop ik).

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:16 #738932 door 16673-dummy
Ah, mijn droom om ooit nog eens een '84-er/'85-er belastingvrije sedan te hebben kan misschien toch nog uitkomen!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:37 #738942 door Jeroen van Bodegom
De motorrijtuigenbelasting wordt toch afgeschaft wanneer de kilometerheffing volledig ingevoerd is. Dan betalen we per kilometer en niet meer voor het bezit. Dit is voor de kilometervreters zoals Jean Luc vervelend (gelukkig heeft hij een ouwetje die vrijgesteld blijft) maar voor de meeste van ons zal het wel mee gaan vallen denk ik.

"Afgesproken is namelijk dat voor klassieke auto's waarvoor tot dan toe geen motorrijtuigenbelasting betaald wordt, te zijner tijd ook geen kilometerprijs wordt geheven."

Het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre men daaraan vast houd.
Voorlopig lijkt het er dan toch op dat we voor de meeste van de 300's geen kilometerheffing hoeven te gaan betalen omdat deze pas vanaf 2012 ingevoerd gaat worden. (auto's vanaf 1987)
Er wordt ook gemikt op het goedkoper maken van de eerste X-duizend kilometer per jaar. vooir de hobbybestuurder (zoals ik) valt het dus wel mee.
Over 3 jaar ziet mijn financiele situatie er toch ook weer heel anders uit als nu en zal er waarschijnlijk wel een 2e, nieuwere gezinsauto naast een mooie 360 geparkeerd staan...

(De H?R is van 1986, zal ik die dan toch maar houden? :D)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 21:58 #738950 door Anjo van den Akker
en ik met m'n 89er vind het maar een kutregeling, de argumenten slaan ook totaal nergens op, over een tijdje zijn dus alle oldtimers in handen van liefhebbers (of iets wat daar op lijkt), wat het voor een student die een leuke goedkope auto wil tov een nieuw koreaans koekblik onmogelijk maakt..

ik zeg, na klein msn overlegje met kevin kloosterman:
25 jaar, korting op belasting
30 jaar, belastingvrij

tegen de tijd dat een auto 30 jaar word, moet er al serieus wat aan gedaan zijn om de auto op de weg te kunnen houden, de joepie-ik-rij-een-belastingvrije-auto groep die de auto niet onderhoud zal niet lang meer belastingvrij rijden (voordat de auto onder de kont wegrot) een kleine groep auto's blijft over, wat een dergelijke nieuwe belastingregeling respectloos maakt, iedereen die een belastingvrije auto langer als 5 jaar in bezit kan houden en er kilometers mee maakt zou een belastingtoelage moeten krijgen!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 22:49 #738964 door Jeroen van Bodegom
Ik vind het ook een crappy regeling... Zeker als het om milieuredenen gedaan wordt:
Veruit de meeste belastingvrije klassiekers die veel bereden worden rijden op LPG (ben je nu Nederlander of niet? :D). Een hele schone brandstof.
De echte hobbyrijders/puristen rijden op benzine. Doordat die mensen juist weer minder rijden omdat ze het alleen in de weekenden of op evenementen doen is dat ook de groep die het minste vervuilt en dus ook het minste belast moet worden.
Dat werkt straks helaas niet meer zo...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 23:46 #738974 door V300 register
ik trek tegen die tijd de kmteller los van de 940 ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 00:37 #738980 door V300 register
puur geld kloppen dus! Die streng christelijke club is al eeuwen met macht bezig, nu dit weer. Maar inderdaad slaat het nergens als het straks helemaal is afgeschaft, dat het om Co2 gaat. Schijnheilige Unie! En die suffe 2e kamer dan? Mijn volvootje en ik zijn rete zuinig met stoken, moet je zien waar een beetje minister mee rijd en Co2 produceerd en waar ze zinloze wetten in aannemen op de achterbank. Lekkere voorbeeld functie zeg!
Nouja, ik ga toch lekker naar Spanje emigreren...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC