turbo op een B18

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2013 21:36 #125536 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Joost,

De stappenmotor zorgt natuurlijk voor veel ruis door de puls wijdte modulatie. Kan goed daar in zitten! Ik heb die drie draden nog eens apart voorzien van beschermhoes. Onder het motto dubbel genaaid zit beter.

Hoe laat je hem nu stationair lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2013 22:15 #125541 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Boele Braaksma" schreef:
Joost,

De stappenmotor zorgt natuurlijk voor veel ruis door de puls wijdte modulatie. Kan goed daar in zitten! Ik heb die drie draden nog eens apart voorzien van beschermhoes. Onder het motto dubbel genaaid zit beter.

Hoe laat je hem nu stationair lopen?


Als hij warm is dan loopt hij gewoon stationair, ra ra knariepiet. :roll: :roll:
En nu ik dat voorgaande zinnetje schreef bedacht ik mij dat het alleen met een koude motor gebeurt als er bijgeregeld moet worden, als hij warm is dan hoeft er niets bijgeregeld te worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2013 22:23 #125543 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18

"Joost Buiting" schreef:

"Boele Braaksma" schreef:
Joost,

De stappenmotor zorgt natuurlijk voor veel ruis door de puls wijdte modulatie. Kan goed daar in zitten! Ik heb die drie draden nog eens apart voorzien van beschermhoes. Onder het motto dubbel genaaid zit beter.

Hoe laat je hem nu stationair lopen?


Als hij warm is dan loopt hij gewoon stationair, ra ra knariepiet. :roll: :roll:
En nu ik dat voorgaande zinnetje schreef bedacht ik mij dat het alleen met een koude motor gebeurt als er bijgeregeld moet worden, als hij warm is dan hoeft er niets bijgeregeld te worden.


Dus...! Oorzaak gevonden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2013 23:10 #125547 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
ik hoop het, alleen nog een oplossing vinden om de ruis eruit te krijgen, heb je een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2013 13:14 #125571 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18

"Joost Buiting" schreef:
ik hoop het, alleen nog een oplossing vinden om de ruis eruit te krijgen, heb je een idee?


Een extra microfoonkabel gebruiken? Moet hij wel dik genoeg zijn natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2013 16:45 #125575 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Boele Braaksma" schreef:

"Joost Buiting" schreef:
ik hoop het, alleen nog een oplossing vinden om de ruis eruit te krijgen, heb je een idee?


Een extra microfoonkabel gebruiken? Moet hij wel dik genoeg zijn natuurlijk.


Hoezo een microfoonkabel? Of bedoel je een afgeschermde kabel?
Een nieuwe kabel trekken is natuurlijk erg lastig omdat ik deze nooit meer door de kabelboom heen krijg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2013 18:37 #125584 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Ja die bedoel ik. Volgens mij is dat gewoon microfoonkabel. Wellicht heb je die ook zo dik. Zonder je kabelboom aan te passen, weet ik geen oplossing...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2013 11:29 #125621 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic turbo op een B18
Heb je wel eens van Lineaire smoorspoelen gehoord, die moeten ruis/ stoorpulsen e.d. op je voedingslijnen juist elimineren.
In serie opnemen met je stuurlijntjes naar je stappenmotor(tjes)
(misschien heb je nog een oude PC voeding liggen, hier zitten er vaak meerdere in)

Gewoon proberen en even meten met een oscilloscope, om het verschil zichtbaar maken.

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=o ... 23YVIrVvpw

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 20:50 #125738 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Tja wat moet ik ervan zeggen, ik heb nu de kabel van de VR-sensor wat verlegd de kabelboom liep erg dicht langs de bobine en ik heb de bougiekabels ingekort en wat denk je geen gestotter en relais gedender meer!
Wat het nu precies geweest is ik weet het niet.

Vandaag een lange rit gemaakt (227km) met de aanhanger erachter en natuurlijk op LPG, netjes gereden, mooi aan de snelheid gehouden.
Het verbruik was 1:8,2 niet echt slecht maar ook niet bijzonder, met de carburateur conversie was het verbruik 1:6,5 dus het is wel een stuk beter geworden. :D :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 21:14 #125741 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic turbo op een B18
waarschijnlijk toch die kabelboom die te dicht langs je bobine liep. in je bobine wordt, what's new, hoogspanning opgewekt en dat gaat met hoge magnetische pulsen gepaard. als je geleiders, oftewel de aders in je kabelboom, in zo'n magnetisch veld plaatst wordt daarin het magnetisme weer omgezet in een elektrische (stoor-)stroom. ik hoop, en verwacht, echt dat dit het probleem is geweest!

ik heb zelf eens een hoop geëtter gehad met een af en toe rot lopende motor; zo was het er en zo was het weer weg. ga maar zoeken als de storing net weg is :? uiteindelijk bleek dit veroorzaakt te worden door het bovenste oog van de oliepeilstok die net te dicht in de buurt kwam van de aansluiting van de pulsdraad vanuit m'n verdeler. ik bedoel die aansluiting door het verdelerhuis heen met daarop een netjes geïsoleerd AMP-stekkertje. bij toeval en met veel geluk kwam ik hier achter. draaide ik m'n peilstok een kwart slag dan was er niets aan de hand, kwam hij in de buurt (0,5 cm) van het stekkertje dan werd m'n ontsteking dusdanig verziekt dat de motor rot begon te lopen. peilstok verbogen en probleem voor goed opgelost.
dit alles met een conventioneel en in goede staat verkerend ontstekingssysteem, ik bedoel maar... ik kan me dus voorstellen dat jouw hightech elektronische systeem ook gevoelig is voor stoorpieken vanuit je bobine.

maar goed, probleem lijkt dus opgelost en 1 op 8,2 mét aanhanger is best netjes toch!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD