Wegenbelasting
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
Dat durf ik niet eens met mijn oude dame."Vilmar Dijkstra" schreef:
Heel leuk voor het milieu, maar wel de maximumsnelheid naar 130 zetten, hahahaa
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alex Janssen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 67
Het enige wat ons klassiekerbezitters nog rest is een krachtig protest te laen horen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
En ik besef dat mijn Amazon met open carterventilatie en een verbruik van 1:10 zonder katalysator ook gewoon niet de schoonste auto op de weg is. Het is een hobby, ik ben bereid daar voor te betalen. Maar als ik 1:1 moet gaan betalen wat ik nu voor een auto van dit gewicht zou moeten betalen, ben ik ergens tussen de 20 en 25 cent per kilometer kwijt alleen aan wegenbelasting. Daar komt dan nog zo'n 15 cent belasting voor de brandstof bij. Zet dat dan eens af tegen een Volvo XC90 met een dwaas eco-label en 40.000 km per jaar. Dat is vele malen slechter voor het milieu, terwijl die ritjes prima in een 1.2 EcoGreen Twingo kunnen. Nah, oke, in een Golf. Ik geloof dat de klassiekerrijder dan wat erg hard genomen wordt. En ik denk dat Den Haag daar best vastbaar voor is.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Norman van Norden (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Ik wou hierbij ook mijn stem laten horen, hoewel ik een aantal verschillende artikelen erover gelezen heb weet ik niet wat er nu wel en niet klopt maar alsnog schoten mij de volgende zaken te binnen.
Het is wel een harde maatregel voor verzamelaars en hobbyisten die rijdend erfgoed in goede staat willen onderhouden. Alle verzamelaars, handelaren, liefhebbers, verenigingen, clubs en gespecialiseerde bedrijven zullen financieel er flink op achteruit gaan zelfs een flink aantal banen zullen erdoor in gevaar raken. Niet te spreken van de waardedaling van al deze auto's dat geld krijg je nooit meer terug. Alle stilstaande oldtimers die voor de hobby gebruikt worden worden dan geschorst daar gaat al een groot voordeel weg. Heeft niets met milieu te maken eerder met de schatkist die R.A.T. (Rijks Ambtenaren Terreur) zelf onzorgvuldig beheerd hebben de afgelopen jaren.
Mensen die uberhaupt twijfelden aan de vrijstellings regeling moeten bedenken of een auto in goede staat bewaren zoals mijn Amazon die al meer als 40 jaar rijdt slechter voor het milieu is dan om de 5 jaar een nieuwe auto kopen zoals nu verwacht wordt. Dat zou 8 autos zijn in 40 jaar, zou het maken van die autos niet heel milieu belastend zijn als je bedenkt hoeveel grondstoffen het kost? alle onderdelen die overal vandaan getransporteerd moeten worden met vrachtwagens en boten? Terwijl mijn auto al bestaat? Daarbij komt dat achter mijn auto je normaal kan ademen hij rijd immers zuinig en op lpg en niet zoals moderne diesels van maar een paar jaar oud waar alsnog de zwarte pluimen ondervandaan komen. Zelfs de politie die ik voor me heb zien rijden rijd met deze pluimen achter zich aan.
Kan er geen service komen vanuit de overheid die nieuwe motoren in oldtimers bouwt? Ruimte genoeg voor, allicht goedkoper dan een hele nieuwe auto en ook nog eens milieu vriendelijker. Al twijfel ik dan weer over de levensduur van zon moderne moter T.O.V. een B18 of B20
Het idee om elke 5 jaar een nieuwe auto te moeten kopen wordt gewoon opgelegd om belastinggeld op te brengen en economie te boosten. Niet dat ik iets tegen nieuwe auto's heb, ze zijn van alle gemakken voorzien, zijn veilig etc.
Op de site van de FEHAC (telt ruim 200 leden, dit zijn Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen.) blijft het op het actueel gedeelte ook vrij stil. wel was er een tijdje geleden een POLL over de regeling:
uw maatregel om oldtimerverkeer te reguleren?
instellen milieuzones - 5.9%
belastingvrijstelling afschaffen - 5.9%
60 dagen kaart instellen - 24.3%
oldtimerregister aanleggen - 63.8%
Totaal aantal stemmen: 185
Hopenlijk wordt deze POLL binnenkort aangevuld of opengesteld zodat iedereen met nieuwe informatie opnieuw kan stemmen. Wat er dan met deze info gaat gebeuren, weet iemand dat?
Mijn excuses voor dit lange Betoog.
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 08541-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 90
Ook zijn er in plaats van mijn auto al 45 jaar geen nieuwe auto's gebouwd en gesloopt. Vergeet niet dat een groot deel van de vervuiling die een auto in zijn leven oplevert geproduceerd wordt tijdens de bouw en de sloop. Als de mijne ooit gesloopt wordt, kan het grootste deel zo weer de smeltoven in. En ga dan eens een Prius slopen en kijk wat je daar allemaal tegenkomt. Brrr!
Als je met je klassieker maximaal 7500 of 10000 km per jaar mag rijden om belastingvrij te mogen blijven, dan ben ik gelukkig. Doe de regeling ook alleen voor degenen op LPG en niet voor diesel bijvoorbeeld. Dan ben je in een klap van al die kilometervretende roetpoepers af en blijft het voor de spaarzaam gebruikte liefhebbers-auto's toch nog leuk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Logan Starscreamer
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Ik ben nieuw hier op het forum en wilde mij ff voorstellen
Ik ben Logan 29 jaar en heb 2 Manta's.
Nu zouden jullie wel denken wat doet hij hier op dit forum?
Mijn vader is al jaren lid van de Volvo V44 club en heeft een Volvo 144 en Volvo 244 in super staat.
Hij heeft met veel liefde deze auto gerestaureerd en krijgt dus ook het probleem van de de wegenbelasting.
Nu heeft de opel-forum een initiatief waar jullie misschien ook wel bij geboeid zijn.
opel-forum.nl/viewtopic.php?f=29 ... 7&start=25
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Staats
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 133
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zie hun persbericht
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft niemand wat !
Lijkt me een beetje een passieve houding om erop te vertrouwen dat het goedkomt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
Site een beetje dood op het moment, lijkt me goed nieuws!"Leo Staats" schreef:
Petitie bij de KNAC: www.knac.nl/petitie
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.