Verlaging achterkant - Blokken
- V300 register
- Verbannen
IvarS;40109 schreef : Is zo'n profiel wel sterk genoeg? Ik heb verlagingsblokken die volgens het originele recept zijn gemaakt en die zijn van massief staal. Weliswaar voor Volvo 66, maar de achterasconstructie is daarvan vrijwel gelijk aan die van een Volvo 343/340.
Inderdaad is het profiel in principe niet zo heel sterk, maar het feit dat de kopse kanten dichtgelast zijn zorgt ervoor dat de boel minstens 5 keer zo sterk worden. Als je er echt in geinteresseerd bent dan kan ik je het bewijs leveren. Dat worden alleen even flink wat sterkteberekeningen
Ik durf te wedden dat de verlaagblokken zo 2ton aan kracht aankunnen, geen probleem. Daarbij komt al het gewicht van de auto niet op de verlaagblokken maar juist op de bouten. Aangezien je aan 1 zo'n bout minimaal al 1,5ton aan kunt hangen en er zo'n 5 stuks aanzitten lijkt me dat niets om zorgen over te maken.
Dat wil ik zeker:) Ik hoop dat ze vandaag bezorgd worden:P
Ik zit nu alleen met het probleem dat ??n van de beide Koni voordempers waarschijnlijk niet goed is:(. Ik wil de voorzijde uiteraard als eerste verlagen en daarvoor wil ik eerst beide koni's goed hebben. Daarna de achterzijde. Maar ik zal sowieso even wat fototjes van de blokken maken.
Als je goed is zal vandaag het pakketje inderdaad door de brievenbus komen. Moet lukken (indien je postbode een flinke hamer bij zich heeft )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
kun je zien hoeveel ze aan druk kunnen hebben.
dat doen ze bij ons op school altijd om laswerk te testen of je het goed hebt gedaan, en tegen uitwisseling van werkstukken
maar daar kun je dan zien hoeveel bar druk er op kan komen, en dat kun je weer simpel vertalen naar een kracht in n/mm2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Op de bovenstaande afbeelding is goed te zien HOE de koker vervormt. Ik heb op de koker een kracht gezet van totaal 10000 Newton, wat overeenkomt met 1000kg. Merk op dat de auto ongeveer 1000kg weegt maar dat dat wel op 4 wielen rust, anders gezegd: per wiel komt er zo'n 250kg aan kracht op. Daarbij ligt de as OP de bladveer, dus niet het gewicht van de auto drukt dus op de verlaagblokken maar de spankracht van de bouten.
Aan de legenda is goed te zien hoeveel de koker maximaal vervormt. Dit is dus 0,3967mm. Uit diverse praktica bij ons op school is gebleken dat deze simulatie goed overeenkomt met de werkelijkheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;40122 schreef : Zo, en nu het bewijs:
Op de bovenstaande afbeelding is goed te zien HOE de koker vervormt. Ik heb op de koker een kracht gezet van totaal 10000 Newton, wat overeenkomt met 1000kg. Merk op dat de auto ongeveer 1000kg weegt maar dat dat wel op 4 wielen rust, anders gezegd: per wiel komt er zo'n 250kg aan kracht op. Daarbij ligt de as OP de bladveer, dus niet het gewicht van de auto drukt dus op de verlaagblokken maar de spankracht van de bouten.
Aan de legenda is goed te zien hoeveel de koker maximaal vervormt. Dit is dus 0,3967mm. Uit diverse praktica bij ons op school is gebleken dat deze simulatie goed overeenkomt met de werkelijkheid.
dit zijn duidelijke beelden
alleen ligt het blokje wel tussen de as en de bladveren in
anders heeft het blokje geen resultaat
en het blokje wordt statisch over het hele boven oppervlakte belast aangezien hij onder een plaatje komt, dit kun je op pagina 3 van dit topic zien.
maar desalniettemin bewijst dit wel dat de blokken sterk genoeg zijn zonder versteviging
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;37454 schreef : als ik kijk naa die speciale strop die aan de as zit om de veer tegen te houden in links/rechts richting, denk ik dat het blok er beter onder kan zitten zodat die strop in werking blijft.
en nog even hierop terug komend, ook dit maakt niet uit, aangezien de bladveren ook nog ingesloten wordt door de bouten!
dus zoveel problemen krijg je niet.
zeker niet als je de auto alleen optisch wil verlagen, en er niet te veel zijwaards mee gaat glijden, waarbij er wel meer kracht op de bouten komt te staan.
maar ook dit zal reuze meevallen lijkt mij
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik denk dat je dan qua moeite resultaat gewoon beter de koker aan de kopse kanten met een plaatje kunt dichtlassen. daar win je genoeg mee, en scheelt je een hoop tijd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ook het schoren is een trekkende kracht die dus ook op wordt gevangen door de bouten. De trekkende kracht wordt normaal alleen maar opgevangen door de bouten. Nu dus ook door de koker, omdat deze ingeklemd zit. Daarnaast vangen de bladveren alle zijdelinkse piekbelastingen op.Alexdepalex;40131 schreef : als je de koker nu gaat schoren dan?
Al met al: wanneer de koker gaat schoren, dan kan dat alleen maar gebeurd zijn wanneer je tijdens het driften een stoeprand ontmoet. Neem van mij aan dat je velg/band/bladveren en achteras al zo krom als een hoepel zijn.
Ik heb bij mijn verlagingsblokken sowieso de kopse kanten dicht gelast. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het niet van binnenuit kan gaan roesten.
Vervorming bij welke mishandeling van de wagen dan ook, ik weet zeker dat ze heel blijven. Wanneer de verlaagblokken zijn vervormd, dan kun je je wagen ook een enkel ritje sloop geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
of gewoon in de primer gedoopt?
resultaten van stoepranden heb ik al eens op de sloop gezien. dan boeit zo'n blokje niet meer nee... dan ligt meestal de halve as er onderuit gerukt of krom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.