voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Verlaging achterkant - Blokken

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 10:17 #688560 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken

IvarS;40109 schreef : Is zo'n profiel wel sterk genoeg? Ik heb verlagingsblokken die volgens het originele recept zijn gemaakt en die zijn van massief staal. Weliswaar voor Volvo 66, maar de achterasconstructie is daarvan vrijwel gelijk aan die van een Volvo 343/340.


Inderdaad is het profiel in principe niet zo heel sterk, maar het feit dat de kopse kanten dichtgelast zijn zorgt ervoor dat de boel minstens 5 keer zo sterk worden. Als je er echt in geinteresseerd bent dan kan ik je het bewijs leveren. Dat worden alleen even flink wat sterkteberekeningen ;)
Ik durf te wedden dat de verlaagblokken zo 2ton aan kracht aankunnen, geen probleem. Daarbij komt al het gewicht van de auto niet op de verlaagblokken maar juist op de bouten. Aangezien je aan 1 zo'n bout minimaal al 1,5ton aan kunt hangen en er zo'n 5 stuks aanzitten lijkt me dat niets om zorgen over te maken.

Dat wil ik zeker:) Ik hoop dat ze vandaag bezorgd worden:P
Ik zit nu alleen met het probleem dat ??n van de beide Koni voordempers waarschijnlijk niet goed is:(. Ik wil de voorzijde uiteraard als eerste verlagen en daarvoor wil ik eerst beide koni's goed hebben. Daarna de achterzijde. Maar ik zal sowieso even wat fototjes van de blokken maken.


Als je goed is zal vandaag het pakketje inderdaad door de brievenbus komen. Moet lukken (indien je postbode een flinke hamer bij zich heeft ;))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 11:14 #688564 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken
'k weet niet, maar als je gewoon beide modellen eentje maakt en dan op school tussen een hydraulische pers zet.
kun je zien hoeveel ze aan druk kunnen hebben.
dat doen ze bij ons op school altijd om laswerk te testen of je het goed hebt gedaan, en tegen uitwisseling van werkstukken :p

maar daar kun je dan zien hoeveel bar druk er op kan komen, en dat kun je weer simpel vertalen naar een kracht in n/mm2 ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 13:51 #688567 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken
Zo, en nu het bewijs:

Op de bovenstaande afbeelding is goed te zien HOE de koker vervormt. Ik heb op de koker een kracht gezet van totaal 10000 Newton, wat overeenkomt met 1000kg. Merk op dat de auto ongeveer 1000kg weegt maar dat dat wel op 4 wielen rust, anders gezegd: per wiel komt er zo'n 250kg aan kracht op. Daarbij ligt de as OP de bladveer, dus niet het gewicht van de auto drukt dus op de verlaagblokken maar de spankracht van de bouten.
Aan de legenda is goed te zien hoeveel de koker maximaal vervormt. Dit is dus 0,3967mm. Uit diverse praktica bij ons op school is gebleken dat deze simulatie goed overeenkomt met de werkelijkheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2007 14:21 #688570 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Verlaging achterkant - Blokken
Dus het is mogelijk als je maar niet elke week de achterbak vol met grindtegels doet of met volle vaart een hoge stoep af jumped.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 15:02 #688573 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken

Ovlov 3.6L;40122 schreef : Zo, en nu het bewijs:


Op de bovenstaande afbeelding is goed te zien HOE de koker vervormt. Ik heb op de koker een kracht gezet van totaal 10000 Newton, wat overeenkomt met 1000kg. Merk op dat de auto ongeveer 1000kg weegt maar dat dat wel op 4 wielen rust, anders gezegd: per wiel komt er zo'n 250kg aan kracht op. Daarbij ligt de as OP de bladveer, dus niet het gewicht van de auto drukt dus op de verlaagblokken maar de spankracht van de bouten.
Aan de legenda is goed te zien hoeveel de koker maximaal vervormt. Dit is dus 0,3967mm. Uit diverse praktica bij ons op school is gebleken dat deze simulatie goed overeenkomt met de werkelijkheid.


dit zijn duidelijke beelden :)
alleen ligt het blokje wel tussen de as en de bladveren in ;)
anders heeft het blokje geen resultaat

en het blokje wordt statisch over het hele boven oppervlakte belast aangezien hij onder een plaatje komt, dit kun je op pagina 3 van dit topic zien.
maar desalniettemin bewijst dit wel dat de blokken sterk genoeg zijn zonder versteviging

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 15:08 #688575 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken

antiekeradio;37454 schreef : als ik kijk naa die speciale strop die aan de as zit om de veer tegen te houden in links/rechts richting, denk ik dat het blok er beter onder kan zitten zodat die strop in werking blijft.


en nog even hierop terug komend, ook dit maakt niet uit, aangezien de bladveren ook nog ingesloten wordt door de bouten!
dus zoveel problemen krijg je niet.
zeker niet als je de auto alleen optisch wil verlagen, en er niet te veel zijwaards mee gaat glijden, waarbij er wel meer kracht op de bouten komt te staan.
maar ook dit zal reuze meevallen lijkt mij

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2007 15:09 #688576 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Verlaging achterkant - Blokken
als je de koker nu gaat schoren dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 15:16 #688577 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken
je bedoelt er een plaat in t midden inlassen? of kruislings naar de hoeken?
ik denk dat je dan qua moeite resultaat gewoon beter de koker aan de kopse kanten met een plaatje kunt dichtlassen. daar win je genoeg mee, en scheelt je een hoop tijd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 15:29 #688578 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken

Alexdepalex;40131 schreef : als je de koker nu gaat schoren dan?

Ook het schoren is een trekkende kracht die dus ook op wordt gevangen door de bouten. De trekkende kracht wordt normaal alleen maar opgevangen door de bouten. Nu dus ook door de koker, omdat deze ingeklemd zit. Daarnaast vangen de bladveren alle zijdelinkse piekbelastingen op.
Al met al: wanneer de koker gaat schoren, dan kan dat alleen maar gebeurd zijn wanneer je tijdens het driften een stoeprand ontmoet. Neem van mij aan dat je velg/band/bladveren en achteras al zo krom als een hoepel zijn.

Ik heb bij mijn verlagingsblokken sowieso de kopse kanten dicht gelast. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het niet van binnenuit kan gaan roesten.
Vervorming bij welke mishandeling van de wagen dan ook, ik weet zeker dat ze heel blijven. Wanneer de verlaagblokken zijn vervormd, dan kun je je wagen ook een enkel ritje sloop geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 15:40 #688580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlaging achterkant - Blokken
precies, en heb je ze dan ook ingespoten met iets van zinqspray?
of gewoon in de primer gedoopt?

resultaten van stoepranden heb ik al eens op de sloop gezien. dan boeit zo'n blokje niet meer nee... dan ligt meestal de halve as er onderuit gerukt of krom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD