Project: B204GT in een 360

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 22:23 #750374 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Project: B204GT in een 360
Er is geen feitcode in de wet Mulder voor het ontbreken van een e-keurmerk op een uitlaat. je kan er dus geen boete voor krijgen.

voor de rdw geluidstest is 3dB tov het originele uitlaatgeluid al een no-go. dus de std dempers gebruiken (die zijn reeds voorzien van een e-keur) vormt een soort van zekerheid om het hoofdstuk geluidstest te voltooien.

maar idd wat de wet mulder w?l concreet omschrijft mbt de e-keur is dat de eventuele gas-installaties voorzien zijn van een correct e-keur. de rest boeit in principe weinig.

als je er nadat de keuring plaatsgevonden heeft en de motor correct op kenteken staat een stuk regengoot onder hangt mag je dat lekker zelf weten, hij komt er dan mits hij gasdicht is idd nog mee door de apk ook.

maar wordt je dan met je vet lawaaiige regenpijp aangehouden door de politie dan moeten ze bij controle ter plekke aan kunnen tonen hoeveel geluid de uitlaat maakt (dmv een uitgebreide controle, niet zomer een dB meter op stationair, moet ook bij een hoger toerental) mogen ze een boete uitschrijven. krijg je een geel briefje waarop hun eigen conclusie staat mbt het uitlaatgeluid als in "ik vond het te lawaaiig" dan kun je na beroepschrift de zaak winnen. ze kunnen echter ook besluiten om ter plekke het voertuig in bewaring te nemen, om vervolgens de uitgebreide test bij de rdw te laten uitvoeren. z?o kinderachtig allemaal

overigens, bovenstaande over de regenpijp is denk ik nieteens bij jou van toepassing frank, ik heb begrepen dat het uitlaatgeluid relatief normaal bleef?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 23:52 #750391 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Project: B204GT in een 360
3dB harder als origineel is 2 al keer zo veel geluid. Dat is al best wel wat meer herrie. Een regenpijp is waarschijnlijk wel iets meer als 3dB... :D

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 19:38 #755624 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Er word eindelijk weer wat gedaan aan m'n volvo.
Ik heb hem vorige week geschorst, staat nu op m'n werk.

Ik heb woensdag vrijgenomen en ben naar Hartgers Radiateuren geweest in zutphen (uur rijden) om een radiateur op maat te laten maken. Werd heel erg vriendelijk ontvangen en ze hielpen me heel erg goed om de juiste radiateur te krijgen.
De radiateur word kwa afmetingen 68 cm breed, 38 cm hoog en 43 mm dik. Alle aansluitingen zitten eraan. Ook voor de temperatuursensor. Ook komen er hele simpele aansluitingen op om hem op te hangen. Kosten ? 300, vind ik erg meevallen.

Ik kreeg eerst te horen dat hij eind volgende week af zou zijn. Nu belde ze vanmiddag dat hij al klaar was, supersnel dus. Was een klus weggevallen ofzo. Maar wel perfect dus. Nu ga ik hem maandagochtend ophalen en hem zo snel mogelijk monteren.

Ook heb ik lasbochten binnengekregen om een spaghetti-spruitstuk te maken (begon toch erg te kriebelen toen ik Erik Buijs z'n uitlaat zag). Daar ga ik daarna aan beginnen. Ik ga zo'n spruitstuk maken om eigenlijk 3 redenen.
Ten eerst om het vermogen van de motor. Dit word natuurlijk weer ietsje meer en de motor loopt hiermee ook stukken rustiger en netter.
De 2de reden is dat ik dan weer gewoon mijn originele motorsteun kan gebruiken. Nu kan dit niet omdat de turbo daar zit. Heb alwel zelf een motorsteun gemaakt maar denk niet dat hij daarmee door de keuring komt bij de rdw.
De 3de reden is omdat ik vind dat de turbo nu wel erg opgesloten zit. Hij heeft erg weinig ruimte rondom. Dit komt natuurlijk niet ten goede van de warmte van de turbo. Daarom ga ik hem naast de cilinderkop maken, waar je zo ook vaker ziet zitten bij een 360-turbo.

Ik ben ook nog bij Biesheuvel Autosport geweest om navraag te doen over die draadbussen incl. veren. De bussen kosten ? 45 ps en de veren beginnen van ? 55 ps. Voor een complete set ben je dus 200 kwijt. Het enige wat ik hoefde door te geven voor de juiste veren is het gewicht op de vooras. Aan de hand daarvan kunnen hun zien wat voor veer je krijgt.
Ik denk dat ik volgende maand maar eens wat dingen ga halen daar. Ben wel heel benieuwd hoe de 360 dan rijd. Weet in ieder geval zeker dat hij dan een stuk beter rijd als nu.

Zodra ik verder ga met sleutelen maak ik foto's voor hier. Hou iedereen op de hoogte.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2009 19:53 #755625 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Wat doe je met het B204GT uitlaatspruitstuk?:D
Ik heb er al een maarre...;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2009 23:07 #755669 door V300 register

Eyeball360;89673 schreef : Er word eindelijk weer wat gedaan aan m'n volvo.
Ik heb hem vorige week geschorst, staat nu op m'n werk.

Ik heb woensdag vrijgenomen en ben naar Hartgers Radiateuren geweest in zutphen (uur rijden) om een radiateur op maat te laten maken. Werd heel erg vriendelijk ontvangen en ze hielpen me heel erg goed om de juiste radiateur te krijgen.
De radiateur word kwa afmetingen 68 cm breed, 38 cm hoog en 43 mm dik. Alle aansluitingen zitten eraan. Ook voor de temperatuursensor. Ook komen er hele simpele aansluitingen op om hem op te hangen. Kosten ? 300, vind ik erg meevallen.

Ik kreeg eerst te horen dat hij eind volgende week af zou zijn. Nu belde ze vanmiddag dat hij al klaar was, supersnel dus. Was een klus weggevallen ofzo. Maar wel perfect dus. Nu ga ik hem maandagochtend ophalen en hem zo snel mogelijk monteren.

Ook heb ik lasbochten binnengekregen om een spaghetti-spruitstuk te maken (begon toch erg te kriebelen toen ik Erik Buijs z'n uitlaat zag). Daar ga ik daarna aan beginnen. Ik ga zo'n spruitstuk maken om eigenlijk 3 redenen.
Ten eerst om het vermogen van de motor. Dit word natuurlijk weer ietsje meer en de motor loopt hiermee ook stukken rustiger en netter.
De 2de reden is dat ik dan weer gewoon mijn originele motorsteun kan gebruiken. Nu kan dit niet omdat de turbo daar zit. Heb alwel zelf een motorsteun gemaakt maar denk niet dat hij daarmee door de keuring komt bij de rdw.
De 3de reden is omdat ik vind dat de turbo nu wel erg opgesloten zit. Hij heeft erg weinig ruimte rondom. Dit komt natuurlijk niet ten goede van de warmte van de turbo. Daarom ga ik hem naast de cilinderkop maken, waar je zo ook vaker ziet zitten bij een 360-turbo.

Ik ben ook nog bij Biesheuvel Autosport geweest om navraag te doen over die draadbussen incl. veren. De bussen kosten ? 45 ps en de veren beginnen van ? 55 ps. Voor een complete set ben je dus 200 kwijt. Het enige wat ik hoefde door te geven voor de juiste veren is het gewicht op de vooras. Aan de hand daarvan kunnen hun zien wat voor veer je krijgt.
Ik denk dat ik volgende maand maar eens wat dingen ga halen daar. Ben wel heel benieuwd hoe de 360 dan rijd. Weet in ieder geval zeker dat hij dan een stuk beter rijd als nu.

Zodra ik verder ga met sleutelen maak ik foto's voor hier. Hou iedereen op de hoogte.

Ik zie 't maar als een groot compliment ;)

Goed bezig Frank!
Niet te veel opfokke die bak, anders heeft 't geen zin om nog een wedstrijdje te doen :halo:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 23:38 #755676 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Project: B204GT in een 360
mits de motorsteun voor een spanningsloze montage van de motor zorgt, en van de juiste gewichtsklasse is is er rdw technisch en rijtechnisch niets aan de hand

heel vet frank! dit project wordt mooier en mooier.

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2009 18:01 #755817 door Frank de Boer
Dat uitlaatspruitstuk hou ik voorlopig nog in mijn bezit. Iig zeker tot na de keuring.

Over die motorsteunen. Zoals de rechtse nu is weet ik zeker dat hij heel blijft. Maar ik denk dat als er mensen naar kijken die er geen verstand van hebben dat ze zullen zeggen dat het veel te slap is.
Vandaar dat ik eigenlijk zoveel mogelijk de originele wil gebruiken.

Heb vanochtend de radiateur al opgehaald en gelijk aan de slag gegaan. Eerst de oude 'rommel' eruit gehaald (trouwens nu wel een nieuwe 360 radiateur nog staan voor verkoop) en toen alles maar eens pas gaan maken. Aan de onderkant 2 gaten in het chassis geboord waar 2 rubber doppen inzitten nu. Daar valt de radiateur aan de onderkant met 2 pennen erin. Aan de bovenkant zitten 2 draadbusjes gelast. Hiervoor heb ik 2 steuntjes gemaakt die op originele plek van de radiateursteun vastgebout zitten. Perfect dus.
Daarna ben ik eigenlijk niet verder gegaan omdat ik ook nog de krukaskeering aan die kant moest vervangen. Gelijk maar gedaan.
Voor de rest niet verder gegaan omdat er een aantal vrienden stonden die allemaal wat hadden met de auto (beurt, reparaties, voorkeuren, enz).

Aankomende week 's avonds ga ik weer verder. De radiateur doe ik er nog niet in omdat ik eerst die turbo wil verplaatsen en nu kan ik er veel beter bij vandaar. Dus eerst maar eens die turbo eraf halen en het uitlaatspruitstuk ook natuurlijk. Dan de flensen gaan maken op de 1 of andere manier. Denk ergens laten vrezen ofzo, wel het beste.
Kan de flens die tegen de cilinderkop komt trouwens gewoon uit 1 stuk zijn of is het beter als hij uit 2 bestaat (of zelfs 4)???

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 18:10 #755818 door V300 register
Origineel bij een 8v bestaat hij uit 4 losse flenzen. Ik weet niet hoe het bij een 16v zit.

Hoe dan ook, vaak wordt aangeraden om de flenzen los van elkaar te maken, omdat ??n lange flens door hitte behoorlijk langer wordt. E?n lange flens kan ook, maar dan moet je de buitenste gaten behoorlijk groter maken, zodat de bouten/draadeinden niet breken door het uitzetten van de flens.

Nadeel van losse flenzen is weer dat je makkelijker vervorming krijgt tov. de verschillende runners". Goed inspannen op een oude kop of flensplaat dus.

Heel veel respect voor je werk!

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2009 19:58 #755846 door Frank de Boer
Dan word het toch echt losse flensen. Wil wel het beste hebben natuurlijk.
Inspannen word lastig op een oude kop. Die heb ik namelijk niet :nono:, denk ook dat er weinig zijn die een oude kop hebben. Maar ik vind er wel iets op. Misschien zijn de maten wel hetzelfde als bij een 8v kop, die heb ik nog wel liggen. Zal maandag eens kijken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2009 14:15 #755921 door V300 register
Inderdaad: 4 losse flenzen zijn beter. De cilinderkop is van aluminium en de flenzen van staal. Aluminium zet veel meer uit. Daardoor kunnen er flinke spanningen optreden dus. Het aflassen is trouwens met 4 losse flenzen ook een stuk gemakkelijker ;)

De flensen kun je het beste laten frezen, is wel zo gemakkelijk. Misschien als je veel plaats hebt dan kun je ze gewoon zagen uit strip (niet knippen en ponzen omdat het materiaal dan teveel vervormd) en gat erin boren en bijwerken met de slijptol. Helaas ging dat bij m'n 1700 turbo niet: dus kostte wat meer tijd en geld.......

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC