Project: B204GT in een 360
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
voor de rdw geluidstest is 3dB tov het originele uitlaatgeluid al een no-go. dus de std dempers gebruiken (die zijn reeds voorzien van een e-keur) vormt een soort van zekerheid om het hoofdstuk geluidstest te voltooien.
maar idd wat de wet mulder w?l concreet omschrijft mbt de e-keur is dat de eventuele gas-installaties voorzien zijn van een correct e-keur. de rest boeit in principe weinig.
als je er nadat de keuring plaatsgevonden heeft en de motor correct op kenteken staat een stuk regengoot onder hangt mag je dat lekker zelf weten, hij komt er dan mits hij gasdicht is idd nog mee door de apk ook.
maar wordt je dan met je vet lawaaiige regenpijp aangehouden door de politie dan moeten ze bij controle ter plekke aan kunnen tonen hoeveel geluid de uitlaat maakt (dmv een uitgebreide controle, niet zomer een dB meter op stationair, moet ook bij een hoger toerental) mogen ze een boete uitschrijven. krijg je een geel briefje waarop hun eigen conclusie staat mbt het uitlaatgeluid als in "ik vond het te lawaaiig" dan kun je na beroepschrift de zaak winnen. ze kunnen echter ook besluiten om ter plekke het voertuig in bewaring te nemen, om vervolgens de uitgebreide test bij de rdw te laten uitvoeren. z?o kinderachtig allemaal
overigens, bovenstaande over de regenpijp is denk ik nieteens bij jou van toepassing frank, ik heb begrepen dat het uitlaatgeluid relatief normaal bleef?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Ik heb hem vorige week geschorst, staat nu op m'n werk.
Ik heb woensdag vrijgenomen en ben naar Hartgers Radiateuren geweest in zutphen (uur rijden) om een radiateur op maat te laten maken. Werd heel erg vriendelijk ontvangen en ze hielpen me heel erg goed om de juiste radiateur te krijgen.
De radiateur word kwa afmetingen 68 cm breed, 38 cm hoog en 43 mm dik. Alle aansluitingen zitten eraan. Ook voor de temperatuursensor. Ook komen er hele simpele aansluitingen op om hem op te hangen. Kosten ? 300, vind ik erg meevallen.
Ik kreeg eerst te horen dat hij eind volgende week af zou zijn. Nu belde ze vanmiddag dat hij al klaar was, supersnel dus. Was een klus weggevallen ofzo. Maar wel perfect dus. Nu ga ik hem maandagochtend ophalen en hem zo snel mogelijk monteren.
Ook heb ik lasbochten binnengekregen om een spaghetti-spruitstuk te maken (begon toch erg te kriebelen toen ik Erik Buijs z'n uitlaat zag). Daar ga ik daarna aan beginnen. Ik ga zo'n spruitstuk maken om eigenlijk 3 redenen.
Ten eerst om het vermogen van de motor. Dit word natuurlijk weer ietsje meer en de motor loopt hiermee ook stukken rustiger en netter.
De 2de reden is dat ik dan weer gewoon mijn originele motorsteun kan gebruiken. Nu kan dit niet omdat de turbo daar zit. Heb alwel zelf een motorsteun gemaakt maar denk niet dat hij daarmee door de keuring komt bij de rdw.
De 3de reden is omdat ik vind dat de turbo nu wel erg opgesloten zit. Hij heeft erg weinig ruimte rondom. Dit komt natuurlijk niet ten goede van de warmte van de turbo. Daarom ga ik hem naast de cilinderkop maken, waar je zo ook vaker ziet zitten bij een 360-turbo.
Ik ben ook nog bij Biesheuvel Autosport geweest om navraag te doen over die draadbussen incl. veren. De bussen kosten ? 45 ps en de veren beginnen van ? 55 ps. Voor een complete set ben je dus 200 kwijt. Het enige wat ik hoefde door te geven voor de juiste veren is het gewicht op de vooras. Aan de hand daarvan kunnen hun zien wat voor veer je krijgt.
Ik denk dat ik volgende maand maar eens wat dingen ga halen daar. Ben wel heel benieuwd hoe de 360 dan rijd. Weet in ieder geval zeker dat hij dan een stuk beter rijd als nu.
Zodra ik verder ga met sleutelen maak ik foto's voor hier. Hou iedereen op de hoogte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb er al een maarre...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Eyeball360;89673 schreef : Er word eindelijk weer wat gedaan aan m'n volvo.
Ik heb hem vorige week geschorst, staat nu op m'n werk.
Ik heb woensdag vrijgenomen en ben naar Hartgers Radiateuren geweest in zutphen (uur rijden) om een radiateur op maat te laten maken. Werd heel erg vriendelijk ontvangen en ze hielpen me heel erg goed om de juiste radiateur te krijgen.
De radiateur word kwa afmetingen 68 cm breed, 38 cm hoog en 43 mm dik. Alle aansluitingen zitten eraan. Ook voor de temperatuursensor. Ook komen er hele simpele aansluitingen op om hem op te hangen. Kosten ? 300, vind ik erg meevallen.
Ik kreeg eerst te horen dat hij eind volgende week af zou zijn. Nu belde ze vanmiddag dat hij al klaar was, supersnel dus. Was een klus weggevallen ofzo. Maar wel perfect dus. Nu ga ik hem maandagochtend ophalen en hem zo snel mogelijk monteren.
Ook heb ik lasbochten binnengekregen om een spaghetti-spruitstuk te maken (begon toch erg te kriebelen toen ik Erik Buijs z'n uitlaat zag). Daar ga ik daarna aan beginnen. Ik ga zo'n spruitstuk maken om eigenlijk 3 redenen.
Ten eerst om het vermogen van de motor. Dit word natuurlijk weer ietsje meer en de motor loopt hiermee ook stukken rustiger en netter.
De 2de reden is dat ik dan weer gewoon mijn originele motorsteun kan gebruiken. Nu kan dit niet omdat de turbo daar zit. Heb alwel zelf een motorsteun gemaakt maar denk niet dat hij daarmee door de keuring komt bij de rdw.
De 3de reden is omdat ik vind dat de turbo nu wel erg opgesloten zit. Hij heeft erg weinig ruimte rondom. Dit komt natuurlijk niet ten goede van de warmte van de turbo. Daarom ga ik hem naast de cilinderkop maken, waar je zo ook vaker ziet zitten bij een 360-turbo.
Ik ben ook nog bij Biesheuvel Autosport geweest om navraag te doen over die draadbussen incl. veren. De bussen kosten ? 45 ps en de veren beginnen van ? 55 ps. Voor een complete set ben je dus 200 kwijt. Het enige wat ik hoefde door te geven voor de juiste veren is het gewicht op de vooras. Aan de hand daarvan kunnen hun zien wat voor veer je krijgt.
Ik denk dat ik volgende maand maar eens wat dingen ga halen daar. Ben wel heel benieuwd hoe de 360 dan rijd. Weet in ieder geval zeker dat hij dan een stuk beter rijd als nu.
Zodra ik verder ga met sleutelen maak ik foto's voor hier. Hou iedereen op de hoogte.
Ik zie 't maar als een groot compliment
Goed bezig Frank!
Niet te veel opfokke die bak, anders heeft 't geen zin om nog een wedstrijdje te doen :halo:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
heel vet frank! dit project wordt mooier en mooier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Over die motorsteunen. Zoals de rechtse nu is weet ik zeker dat hij heel blijft. Maar ik denk dat als er mensen naar kijken die er geen verstand van hebben dat ze zullen zeggen dat het veel te slap is.
Vandaar dat ik eigenlijk zoveel mogelijk de originele wil gebruiken.
Heb vanochtend de radiateur al opgehaald en gelijk aan de slag gegaan. Eerst de oude 'rommel' eruit gehaald (trouwens nu wel een nieuwe 360 radiateur nog staan voor verkoop) en toen alles maar eens pas gaan maken. Aan de onderkant 2 gaten in het chassis geboord waar 2 rubber doppen inzitten nu. Daar valt de radiateur aan de onderkant met 2 pennen erin. Aan de bovenkant zitten 2 draadbusjes gelast. Hiervoor heb ik 2 steuntjes gemaakt die op originele plek van de radiateursteun vastgebout zitten. Perfect dus.
Daarna ben ik eigenlijk niet verder gegaan omdat ik ook nog de krukaskeering aan die kant moest vervangen. Gelijk maar gedaan.
Voor de rest niet verder gegaan omdat er een aantal vrienden stonden die allemaal wat hadden met de auto (beurt, reparaties, voorkeuren, enz).
Aankomende week 's avonds ga ik weer verder. De radiateur doe ik er nog niet in omdat ik eerst die turbo wil verplaatsen en nu kan ik er veel beter bij vandaar. Dus eerst maar eens die turbo eraf halen en het uitlaatspruitstuk ook natuurlijk. Dan de flensen gaan maken op de 1 of andere manier. Denk ergens laten vrezen ofzo, wel het beste.
Kan de flens die tegen de cilinderkop komt trouwens gewoon uit 1 stuk zijn of is het beter als hij uit 2 bestaat (of zelfs 4)???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hoe dan ook, vaak wordt aangeraden om de flenzen los van elkaar te maken, omdat ??n lange flens door hitte behoorlijk langer wordt. E?n lange flens kan ook, maar dan moet je de buitenste gaten behoorlijk groter maken, zodat de bouten/draadeinden niet breken door het uitzetten van de flens.
Nadeel van losse flenzen is weer dat je makkelijker vervorming krijgt tov. de verschillende runners". Goed inspannen op een oude kop of flensplaat dus.
Heel veel respect voor je werk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Inspannen word lastig op een oude kop. Die heb ik namelijk niet :nono:, denk ook dat er weinig zijn die een oude kop hebben. Maar ik vind er wel iets op. Misschien zijn de maten wel hetzelfde als bij een 8v kop, die heb ik nog wel liggen. Zal maandag eens kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De flensen kun je het beste laten frezen, is wel zo gemakkelijk. Misschien als je veel plaats hebt dan kun je ze gewoon zagen uit strip (niet knippen en ponzen omdat het materiaal dan teveel vervormd) en gat erin boren en bijwerken met de slijptol. Helaas ging dat bij m'n 1700 turbo niet: dus kostte wat meer tijd en geld.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.