Project: B204GT in een 360

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2008 12:57 #745704 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Ik weet niet zeker of dat wel kan ivm andere krukas. Ik denk dat dat niet eens mogelijk is! (andere/meer lagers bij nieuwere blokken) De blokken van 1985 tm 1988/89 zijn de slechtste redblocks ooit gemaakt!

Ook kom je dan met de oliepomp in de knel. Geen krukaspositiesensor! Olietoevoer en retour is nog het kleinste probleem. Het onderblok van een B204 is behoorlijk verschillend.

Ik zou dit niet doen! Dan heb je een B204GT/FT voor niks gekocht. Uiteindelijk is het ook niet legaal omdat je auto dan meer dan 40% extra vermogen heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 13:20 #745717 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Project: B204GT in een 360

Eyeball360;81773 schreef : Ik heb het niet juist opgeschreven. Ik wilde alleen het gegoten deel gebruiken van de b200e. De krukas, poelie's ed. Alles word er dan op overgezet.

Volgens mij verlies je dan ook de zuigerbodemoliesproeiers.

Is het dan niet makkelijker om het motornummer gewoon door iemand die handig is met staal te laten omnummeren?

Volvo 740TIC;81782 schreef : Ik zou dit niet doen! Dan heb je een B204GT/FT voor niks gekocht. Uiteindelijk is het ook niet legaal omdat je auto dan meer dan 40% extra vermogen heeft.

Toch maar via de UK laten goedkeuren?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
28-12-2008 16:44 #745732 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Project: B204GT in een 360
Waarom is de keuring opeens een probleem?
Het lijkt mij dat je bij zo'n groot project als dit, de prijs toch allang van te voren hebt opgezocht / met de RDW hebt gebeld.. :no_comment:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 15:56 #745851 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Project: B204GT in een 360
dan zal ik het hier ook maar even neerpleuren voor je frank;

De conformiteitsverklaring heeft betrekking op het voertuig waarbij een motorwijziging heeft plaatsgevonden. Heeft u deze verklaring waaruit blijkt dat er een typegoedkeuring van uw voertuig is, hoeft u geen vervolgkeuring te ondergaan op Testcentrum Lelystad. Is er geen typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar TCL

met de b204gt ga je echter wel over de 40% heen, dus jij hebt dan straks wel het volle pakket van ca 1000 euro. voor het rdw station bij je in de buurt, en de geluids en wegliggingstest in lelystad.

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 17:29 #745861 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Ja kijk. Ik rekende er al op dat ik rond de ? 1000 zou uitkomen daar. Maar aan de hand van dit bericht van jou (anjo):

dit is niet het geval bij het swappen van motoren van het ene merk auto naar het andere, of binnen automodellen van de ene klasse naar de andere en dan levert dit dus extra problemen op. daarvoor moet je dus een nieuwe typegoedkeuring voor aanvragen, waarvan de rdw geen prijs noemt doordat dit zogenaamd per auto verschilt (maar reken gerust op een goede 2000 euro extra!) als dit eenmaal een keer gedaan is, dan is er een typegoedkeuring aanwezig, dus als je met 10 man bent is het misschien leuk om te overwegen.

Vandaar dat ik met dit idee kwam. Ik ga er nog eens goed overnadenken. Ga zowiezo gewoon verder met het opknappen van de auto ed.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 17:40 #745862 door Anjo van den Akker
ja klopt, dat was het antwoord dat de rdw me eerder gaf, die hadden m'n vraag niet goed gelezen en kwamen nu met het feit dat het niet beschikken over een conformiteitsverklaring reden is voor de tests op lelystad, en die moet je toch al doen ivm meer als 40% vermogenswinst..

voor jouw specifieke ombouw is het misschien verstandig om even met de rdw te bellen hoe of wat, 0900 0739

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 16:05 #746036 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Ik heb ook een mail gestuurd naar de RDW en wel het volgende stond erin:

Ik ben van plan om bij mijn Volvo 360 2.0 i uit 1987 een andere motor te monteren. Origineel ligt hier een b200e in met 82 kw.
Nu komt er b204gt in. Deze heeft 149 kw. Kwa opbouw is deze motor hetzelfde als de b200e alleen is het een 16 klepper met turbo.

Ook ga ik het onderstel aanpassen op zoveel vermogen. Daarmee bedoel ik ophanging steviger maken, het chassis stijver maken, meer remvermogen mogelijk maken.

Ik vroeg me af wat me dit grofweg zal gaan kosten als ik dit wil laten keuren bij een keuringsstation.
Ook zou ik graag wat informatie vinden aan wat voor eisen mijn auto moet voldoen om door de keuring te komen. Denk hierbij aan de decibels uit de uitlaat en dergelijke.

Dit heb ik terug gehad:

Als er een motor met een andere motorcode in een personenauto of bedrijfsauto wordt geplaatst, dan moet u het kentekenbewijs laten aanpassen. Het maakt daarbij niet uit of de brandstofsoort wel of niet wijzigt. Voor deze aanpassing moet u het voertuig laten keuren bij een keuringsstation van de RDW.

Kentekenkeuring:

Tijdens de keuring bekijkt de keurmeester of het voertuig in gewijzigde uitvoering volledig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u een zogenoemde conformiteitsverklaring of een verklaring van het vermogen van de motor overleggen. Deze verklaring moet zijn afgegeven door de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland. Komt het voertuig volledig overeen met een typegoedkeuring, dan past de RDW het kentekenbewijs aan.

Beproeving op het TCL:
Als het voertuig niet met een bestaande typegoedkeuring overeenkomt, moet het voertuig een geluidsmeting ondergaan op het TCL (Test Centrum Lelystad). Als blijkt dat het motorvermogen met meer dan 40% is toegenomen, dan moet het voertuig een weggedragproef ondergaan op het TCL (Test Centrum Lelystad).

Er wordt pas een kentekenbewijs verstrekt als de benodigde beproeving met goed gevolg zijn afgelegd.

Kosten:
De kosten voor een wijziging voertuig bedragen ? 42,00 voor een licht voertuig (<3500 kg) en ? 50,00 voor een zwaar voertuig (>3500 kg).

De kosten voor een geluidstest bedragen ? 366,00 / per 1 januari 2009 ? 375,00.
Een weggedragtest kost ? 290,00 / per 1 januari 2009 ? 297,00.

De keuring van een motorwijziging kost:
  • voor lichte voertuigen (< 3500 kg) ? 42,00

Hieruit word ik wel een btje wijzer. Eerst gaan ze dus kijken naar een bestaande typegoedkeuring (of deze motor ooit in dit type auto geleverd is). Dit is dus niet het geval.
Dan word er dus een geluidsmeting gedaan om te kijken wat het vermogen is e.d. Hieruit blijkt (ook uit het type motor natuurlijk) dat het vermogen met meer als 40% toe is genomen (namelijk met 82%). Dan gaan ze een weggedragtest doen. Als dan alle proeven met goed gevolg zijn afgelegd word het kenteken aangepast. Kosten zijn volgens hun ? 756 euro bij een volledige test. Ik ga er vanuit dat dat wel wat meer word.

Uit deze mail weet ik nu zeker dat ik hem gewoon ga laten keuren bij RDW & TCL.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 16:33 #746038 door Anjo van den Akker
hee dat lijkt wel een directe kopie van het mailtje wat ik van ze gehad heb:)

ik ging hierop doorvragen naar die conformiteitsverklaring, en toen volgde het hele lulverhaal wat achteraf niet zo bleek te zijn..

als het goed is heb jij idd het volledige pakket qua keuringen e.d., en behoudt je straks je kenteken, maar krijg je een aangepast motorvermogen (en motorcode) op je kentekenbewijs.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2009 17:43 #746065 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Project: B204GT in een 360
Ik heb van iemand die een 764 heeft omgebouwd naar een 764 Cabrio gehoord dat de wegliggingstest best meevalt.
Een paar bochten en een remproef en dan is het goed. De belastingstest was bij hem het meest kritiek. Er werd 500 kg aan zandzakken in hetmidden van de auto gestapeld.

(bij een geluidstest meten ze het motorvermogen niet, dat zal wel een extra test zijn die ze dan ook uitvoeren :D)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2009 18:45 #746374 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Ik heb 't apparaat vandaag gezien..............VETTE BAK!!!
Ik stond ervan te kijken hoe "gemakkelijk" het blok eigenlijk past en hoe netjes het geheel afgewerkt is.
Netjes gedaan!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC