Project: B204GT in een 360

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 14:12 #767381 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Goed bezig Frank

De oliekoeler moet je tussen de oliefilter plaatsen, dus in het druk-aanvoercircuit. Niet in de aanvoerleiding van je turbo.

Wat is eigenlijk het probleem precies met je olieretour nu? Hij moet iig continu naar beneden lopen en het liefst boven het olieniveau uitkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 21:22 #767641 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Ik ga de oliekoeler tussen de aanvoerleiding van de turbo plaatsen. Heb bij Biesheuvel advies gevraagd en dit is ook gewoon mogelijk.
Het is ook mijn bedoeling om de turbo al eerste te koelen met minder warme olie. Daarna stroomt het de motor en dan word de motor zelf ook wel iets minder warm.

Het probleem met de olieretour was dat de slang die ik ervoor heb te klein is. 6 mm binnendiameter. Dit is dus veel te klein voor een retourslang. Nu heb ik een buis gemaakt (origineel ook een dikke buis) met een binnendiameter van 16mm en die door het spruitstuk heen naar de originele aansluiting op het carter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2009 17:38 #767760 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360

Eyeball360;97072 schreef : Ik ga de oliekoeler tussen de aanvoerleiding van de turbo plaatsen. Heb bij Biesheuvel advies gevraagd en dit is ook gewoon mogelijk.
Het is ook mijn bedoeling om de turbo al eerste te koelen met minder warme olie. Daarna stroomt het de motor en dan word de motor zelf ook wel iets minder warm.

Het probleem met de olieretour was dat de slang die ik ervoor heb te klein is. 6 mm binnendiameter. Dit is dus veel te klein voor een retourslang. Nu heb ik een buis gemaakt (origineel ook een dikke buis) met een binnendiameter van 16mm en die door het spruitstuk heen naar de originele aansluiting op het carter.


Merk wel op hoe groter het verschil van temperatuur, hoe beter een koeler werkt.
Wanneer je er dus olie met 100 graden doorheen stuurt, koelt de olie dus beter af dan wanneer je er olie van 70 graden doorheen stuurt.

Daarnaast is de olie die naar de turbo gaat al opgedeeld. Hier gaat dus minder hoeveelheid olie doorheen dus koelt de totale hoeveelheid olie minder af. Als je het mij vraagt kun je de oliekoeler beter aansluiten via de sandwichplate (tussen het blok en het oliefilter dus). Zo gaat ALLE olie door de koeler en heb je dus meer koelcapaciteit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2009 18:03 #767768 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik heb ook maar een kleine oliekoeler gekocht. Omdat ik er eigenlijk ook gewoon niet meer ruimte voor heb.

De maten van de koeler zijn 330 x 52 x 50 mm. Best klein dus. Ik ga hem ook in de hoogte plaatsen zodat hij precies naast de ventilator geplaats kan worden.

En de olie is wel warm genoeg die door de oliekoeler heen gaat. Ben ook niet voor nix dit blok in zo?n auto aan het bouwen. Ga er niet als een oude oma in rijden. Is toch wel de bedoeling dat hij af en toe eens flink moet werken. Heb namelijk toch best wel een zware rechtervoet.

Ook is het de bedoeling dat als hij helemaal klaar is, behalve de keuring dan. Dat ik er mee op de Nordschleife een aantal ronden ga knallen. Dus dan is die oliekoeler zeker wel van belang.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2009 18:14 #767772 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Project: B204GT in een 360
als de functie van een oliekoeler je lief is, zou ik hem toch zeker weten zoals buijs en anderen voorstelden plaatsen.

al is het maar om het drukverlies wat je in de turboaanvoerleiding krijgt door die slanglengtes tegen te gaan, zo sterk is dat oliepompje niet..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2009 18:46 #767778 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Inderdaad, da's ook al zo iets. Door de oliekoelert in de turbo-aanvoer te plaatsen creeer je een extra weerstand. Hierdoor zal er minder olie door de turbo gaan, maar meer door de rest van het motorblok. Dat wil je niet. Wanneer je ervoor kiest om ALLE olie door de oliekoeler te laten gaan is de snelheid van de olie door de oliekoeler hoger. Hierdoor is de gemiddelde temperatuur ook nog eens hoger wat weer een hoger rendement geeft van de oliekoeler.

Mocht overigens je oliekoeler een andere kleur dan mat zwart hebben; dat is ook nadelig voor de warmte-afgifte. Bij jouw geval is is dit niet van toepassing zoals ik al wel op het plaatje zag ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2009 21:27 #767833 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Zo ver had ik hier nog niet over nagedacht. Daar hebben jullie wel een heel sterk punt.
Je kan inderdaad beter meer olie maar warmere olie door je turbo laten gaan dan minder maar iets minder warm.

Ga hem dan toch maar tussen de persleiding van de oliefilter zetten.
En die warmtewisselaar. Moet ik die dan gewoon laten zitten of kan die er ook afgehaald worden. Weet niet of het veel verschilt.

Maar de grote van de oliekoeler, is de hoogte nu niet te klein. Kan hem eventueel nog hoger omruilen zodat hij meer koelt.
En als dat zo is, wat raden jullie mij dan aan.
En de slang die ik wilde gebruiken hiervoor heeft een binnendiameter van 6mm. Dit is dan ook veel te klein neem ik aan.
Hoeveel mm moet die ongeveer zijn??

Ook wil ik trouwens gelijk een oliedruk/temperatuursensor plaatsen. Waar kan ik die plaatsen??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2009 22:07 #767867 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Project: B204GT in een 360
de druksensor kan w?l op de oliedruk aanvoerleiding naar de turbo

binnendiameter slang gelijk maken aan binnendiameter van de oliekoeler aansluitnippels. 6mm is voor een drukleiding best wel "wat" en met 3bar olie druk op warme motor heb je toch nog genoeg flow om een goed koelend rendement te halen, of de koeler geschikt/berekend is op een b204gt; geen idee. als ie maar genoeg rijwind vangt, en uiteraard beschermd is tegen stenen en ander ongein:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-04-2009 18:35 #767999 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Ik heb nu op de 343T een oliekoeler met 13 rijen. Da's voor mijn blokje genoeg, de olietemperatuur is nog niet boven de 90 graden uitgekomen. Ik heb ook nog een nieuwe koeler liggen met 19 rijen. Mocht de huidige straks te klein zijn dan komt de grotere erop.

Waar ik en Frits al wel achterkwamen is dat het heel belangrijk is om de koeler zo veel mogelijk in de rijwind te plaatsen. Dat scheelt namelijk dag en nacht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2009 19:52 #768588 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Heb de oliekoeler omgerolen met een grotere. Heb nu wel een Mocal koeler met 19 rijen, de andere was 7 dus bijna 3x zo groot. Heb gelijk 2 slangen erbij gekocht, waren speciaal voor de aansluiting op die oliekoeler.
Ook zit die al gemonteerd voor de intercooler en naast de koelfan. Heb de motor al wel gestart maar nog niet gereden. Nergens lekkage iig.

De temperatuursensor/meter moet ik nog een keer aanschaffen. Daar heb ik nog even mee gewacht. Eerst de rest maar eens afmaken.

Vandaag ben ik met de uitlaat begonnen en wel de downpipe. Deze moest ik helemaal aanpassen omdat die na de turbo gelijk naar beneden moet, anders gaat die door de blower heen en dat is best lastig. Het eerste deel is nu af, komt net niet onder de auto vandaan. Het moeilijkste is iig gedaan. De rest van de uitlaat had ik al gemaakt natuurlijk dus dat is niet zoveel werk meer.

Nu aankomende week de koelvloeistofslangen in orde maken (bij de sloperij zoeken) en de uitlaat en dan kan ik gaan proefdraaien. Kijken of alle goed zit, niet lekt of te warm word.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD